Ce este esențial de știut despre lapte

Atenție la cât lapte bea copilul! Bine intenționați, în principiu, mulți părinți permit și chiar îi încurajează pe copii să bea aproape un litru sau chiar mai mult de lapte praf sau de lapte de vacă în al doilea an de viață.

Uneori, acest lucru duce la un cerc vicios din care este foarte greu de ieșit. Copilul între unu și trei ani nu mănâncă suficient tocmai pentru că bea prea mult lapte, iar parinții, disperați că cel mic nu mănâncă suficient, îi dau și mai mult lapte.

Vrei să afli totul despre alimentația copilului de la naștere și până la doi ani? Comandă de AICICartea bebelusului: alimentatia bebelusului, de la nastere pana la doi ani”, de William Sears, MD, Martha Sears RN, Robert Sears, MD si James Sears, MD, disponibilă de acum în librăria online TOTUL DESPRE MAME.

Pe de altă parte, dacă primește prea mult lapte, cel mic nu mai simte nevoia să mănânce. Laptele este, în plus, ușor de băut, are un gust familiar și îi ține de foame. Teoria părinților este că porția de lapte nu poate fi redusă până când cel mic nu mănâncă suficient, dar laptele face ca acest lucru să fie aproape imposibil.

Barry Sears în Cartea bebelușului – Alimentația bebelușului, de la naștere până la doi ani spune clar și răspicat părinților care se confruntă cu o astfel de problemă că este în regulă să reduci porția de lapte. Asta nu înseamnă în nici un caz că-ți înfometezi copilulul! Copilul poate să primească mai departe porția de lapte, înainte de culcare – mai ales că aceasta aduce liniște și un somn bun, dar peste zi laptele poate fi sărit din meniul copilului.

Se spune că foamea este cel mai bun bucătar, iar micul papă-lapte va căuta și va accepta alte alimente pentru că îi va fi foame.

Întrebarea de 1000 de puncte a doctorului Barry Sears în Cartea bebelușului despre laptele de vacă este dacă acesta este sau nu alimentul perfect? 

Laptele, în general, conține aproape toate substanțele nutritive de bază de care copilul are nevoie pentru a crește: grăsimi, carbohidrați, proteine, vitamine și minerale. Principala calitate a produselor lactate este faptul că oferă aceste elemente în proporții relativ echilibrate, într-o perioadă în care copiii sunt foarte selectivi (a se citi mofturoși) cu ceea ce mănâncă. Deși este adevărat că nimic din ceea ce conține laptele nu poate fi găsit și în alte surse de alimente.

De ce trebuie evitat sau limitat aportul de lapte de vacă până la doi ani?

Pentru că  laptele de vacă conține prea multe substanțe nutritive, exces de minerale, prea multe grăsimi și prea multe proteine, dar și prea multă sare pentru rinichii imaturi ai copilului. Paradoxul este că laptele de vacă este prea nutritiv, iar organismul copilului mai mic de doi ani nu poate să digere, să asimileze și să elimine rezidurile rezultate din digestia laptelui de vacă integral. În plus consumul de lapte de vacă poate fi cauza pentru care copilul poate dezvolta alergie la lapte sau alte forme de alergie la alimente. Nu trebuie omis faptul că dezvoltarea corectă și echilibrată a copilului impune un aport ridicat de fier, iar acest mineral este cel unde laptele de vacă este în deficit și conține foarte puțin fier.

Copilul poate să primească, după vârsta de un an, cel mult 500 de mililitri de lapte de vacă pe zi. O asemenea cantitate nu accentuează deficiența de fier și îi lasă loc copilului și pentru alte alimente hrănitoare de care acesta are nevoie pentru a crește.

Alternative la laptele de vacă

Ideal copiilor este laptele de vacă integral susține Barry Sears. Laptele cu conținut redus de grăsime și cel degresat nu le oferă copiilor substanțe nutritive valoroase. În plus, grăsimile sunt vitale pentru dezvoltarea copilului!

De ținut minte! Riscul carenței de calciu este practic zero. Toate alimentele și, în special, laptele conțin calciu. Deci nu vă temeți că cel mic suferă de lipsă de calciu. Valoarea zilnică de calciu recomandată pentru bebeluși și copii este de 800 de miligrame pe zi. Circa 700 de mililitri de lapte îi asigură copilului necesarul zilnic de calciu. Calciul se găsește din belșug și în iaurt, în brânză de vaci, în pește, dar și în sucul de portocale, în boabele de năut, în spanac și broccoli și așa mai departe.

Laptele de capră conține mai mulți acizi grași esențiali decât laptele de vacă și are o pondere mai mare de trigliceride cu lanț scurt și mediu, adică acele tipuri de grăsimi care sunt mai ușor de digerat. Laptele de capră este mai sănător decât cel de vacă pentru că aceste animale nu primesc nici antibiotice nici hormoni de stimulare a lactației. Laptele de capră este însă foarte sărac în acidul folic.

Înlocuitorii de lapte. Laptele de orez, migdale, soia, nucă de cocos sau de cânepă este folosit ca substitut pentru copiii care au alergie la cel de vacă și de capră. Chiar dacă aceste produse potolesc pofta copiilor de a bea ceva de consistența laptelui și majoritatea dintre ele sunt îmbogățite cu calciu, ele nu au un conținut nutritiv echivalent cu laptele real.

Câteva sfaturi esențiale pentru a-i oferi copilului un lapte de calitate

  • Alege laptele de vacă din surse bio, de la animale care nu primesc antibiotice și nici hormoni.
  • Laptele degresat nu este recomandat pentru copiii de unu-doi ani.
  • Iaurtul este mai hrănitor și are un potențial alergenic mai redus decât laptele de vacă. Alege iaurtul în stil grecesc. Pe lângă faptul că trebuie să fie organic, cel mai potrivit iaurt este cel preparat în stil grecesc. Acesta conține aproape de două ori mai multe proteine, prin urmare este un aliment care susține dezvoltarea.
  • Chefirul (sau iaurtul de băut) reprezintă o altă opțiune sănătoasă. Iaurtul poate să fie bază pentru sosuri, garnitură, completare ca desert la masă, înducit sau cu fructe adăugate, poate să fie bază pentru creme coapte.

Sfatul de aur al doctorului Barry Sears: NU îi dați copilului să bea lapte decât la masă. Între mese copilul nu trebuie să primească altceva decat apă și niciodată băuturi dulci sau sucuri.

 

Intră în conversație