Puncte critice în dezvoltarea copilului. Tabel cu abilități de la naștere până la 5 ani

copil cuburi

Dezvoltarea copilului în general și achiziția fiecărei aptitudini, în particular reprezintă unele dintre cele mai importante momente din viața părinților.

Nimic nu este mai emoționant decât acel moment în care se întind prima dată după o jucărie și reușesc să o apuce, sau atunci când leagă primii pași sau învață să se lege singuri la șireturi. Și ne întrebăm mereu cum s-au transformat acele mici ființe care aveau foarte puțin control asupra propriilor corpuri în omuleți capabili să meargă și să se hrănească singuri. Și, bineînțeles, este normal să ne îngrijorăm și să ne întrebăm unde am greșit dacă copilul nu atinge aceste aptitudini, mai ales când vedem un copil mai mic decât al nostru capabil să se rostogolească, să stea în picioare sau să bată din palme. Pentru a înțelege soluția îngrijorărilor noastre, trebuie mai întâi să înțelegem cum funcționează lucrurile.

Creierul și celelalte componente ale sistemului nervos reprezintă probabil cel mai complex mecanism al întregului corp. Toate mișcările noastre, voluntare sau involuntare sunt controlate de anumite porțiuni ale creierului dedicate aptitudinilor motorii. Pentru coordonarea mișcărilor, porțiunile senzoriale ale creierului trebuie să fie dezvoltate și să lucreze cu cele motorii. Iar aceste zone nu vin deja dezvoltate pentru că, în mod evident, bebelușii noștri nu se nasc știind să meargă, să apuce lucruri, etc. Deci, ce ajută la dezvoltarea acestor zone? Corpul nostru are un timp bine setat pentru dezvoltarea neurologică normală care facilitează învățarea și aptitudinile motorii.

Asta înseamnă că ne putem liniștii și trebuie să așteptăm doar ca bebelușul să crească și ca sistemul nervos să facă toată treaba? Nu chiar. A lucra împreună cu copiii ar putea să nu influențeze rapiditatea cu care se dezvoltă aceste aptitudini, însă va avea efect asupra dezvoltării calității mișcărilor și a rafinamentului funcțiilor motorii. De asemenea, îi putem ajuta să-și construiască respectul de sine și încrederea ceea ce îi vor aduce către succes mai devreme.

Puncte critice în dezvoltarea copilului: siguranța

Unul dintre cele mai importante lucruri pe care le putem face atunci când asistăm la dezvoltarea copilului, este acela de a le oferi un loc sigur unde să-și satisfacă curiozitatea. Dacă avem o mulțime de locuri sigure în casă, bebelușii pot umfla liberi, fără grija de a se răni sau fără a le spune în permanență „nu”. Astfel vor exersa în mod natural mișcările potrivite vârstei lor.

Puncte critice în dezvoltarea copilului: mediu senzorial

Următorul lucru pe care ar trebui să-l asigurăm bebelușului este un mediu bogat senzorial. Coordonarea mișcărilor necesită, așa cum am spus, asistență din partea zonelor senzoriale ale sistemului nervos. Așadar, o dezvoltare cât mai bună a simțurior înseamnă o precizie și o acuratețe mai mare a mișcărilor. În plus, un mediu bogat senzorial îi va oferi copilului provocare și motivație pentru a se mișca. Învățăm să apucăm și să prindem dacă avem ce. Nu ne putem rostogoli dacă nu avem după ce.

Puncte critice în dezvoltarea copilului: încurajarea

Cui nu-i place să primească răspunsuri pozitive atunci când reușește ceva?  Aprecierile pozitive fac minuni la capitolul motivație și respect de sine. Atunci când stăm la câțiva pași distanță de copil și observăm că este gata să meargă sau să se rostogolească, încurajarea este cea de care are cea mai mare nevoie. O voce veselă, fețe zâmbitoare și entuziasmul părinților reprezintă cea mai mare recompensă pe care cei mcii o cer.

Dezvoltarea copilului: tabelul reperelor

Vârstă                      Dezvoltare motorie
2 Luni                       Zâmbește la sunetul vocii tale și te urmărește cu ochii prin cameră.
3 Luni                       Ridică capul și pieptul atunci când stă pe burtă. Apucă obiecte.                                          Zâmbește la alți oameni.
4 Luni                       Bolborosește, râde și încearcă să imite sunete. Își ține capul drept.
6 Luni                       Se întoarce de pe spate pe burtă și invers. Mută obiectele dintr-o                                      mână în alta.
7 Luni                       Răspunde la numele său. Găsește obiecte și jucării parțial ascunse.
9 Luni                       Stă în funduleț fără susținere, merge de-a bușilea, bolborosește,                                        poate începe să spună mama și tata.
12 Luni                     Merge cu sau fără ajutor. Spune cel puțin un cuvânt. Începe să                                          interacționeze cu alți oameni.
18 Luni                     Merge singur, bea dintr-un pahar, spune câteva cuvinte și arată                                          anumite părți ale corpului.
2 Ani                         Aleargă și sare. Leagă propoziții de câte două cuvinte. Urmează                                        instrucțiuni simple. Începe să joace jocuri de rol.
3 Ani                         Se cațără. Vorbește în propoziții din mai multe cuvinte. Sortează                                        obiectele în funcție de formă și culoare.
4 Ani                         Socializează cu alte persoane care nu fac parte din familie.                                                Desenează cercuri și pătrate. Merge pe tricicletă.
5 Ani                         Spune nume și adrese. Sare. Se îmbracă singur. Numără până la                                      minim 10.

Dacă copilul atinge aceste obiective la timp, nu ai nici un motiv de îngrijorare. Însă, amintește-ți că le va face atunci când este pregătit să le facă. Dacă sesizezi probleme majore de dezvoltare, discută cu medicul copilului, sau cu un specialist, cum ar fi neurologul pediatru.

Dacă ți s-a părut util acest articol, dă LIKE paginii noastre de Facebook, unde găsești și alte articole cel puțin la fel de interesante.

 

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație