Cele 10 principii ale diversificării, explicate de medicul nutriționist

Orice proaspătă mămică se confruntă în primul an de viață al bebelușului cu problema diversificării alimentației. Aceasta nu este însă atât de complicată dacă știi câteva principii corecte dovedite și verificate științific.

Primește cele mai utile articole de parenting direct la tine în Inbox

Scrie-ne adresa ta de email

Despre aceste principii și pașii de urmat pentru o diversificare corectă a vorbit pentru TOTUL DESPRE MAME medicul nutriționist Mihaela Matei, din cadrul Clinicii de Nutriție Kilostop.

Principii ale diversificării, explicate pas cu pas

  1. Începe la vârsta de 6 luni a bebeluşului

Diversificarea ar trebui începută la vârsta de 6 luni a bebelușului și nu mai devreme, pentru că abia la 6 luni încep să se dezvolte abilităţile de a mesteca şi a înghiţi alimente cu un pic de textură.

Strategia globală pentru hrănirea sugarilor şi a copiilor, redactată de Organizaţia Mondială a Sănătăţii în colaborare cu UNICEF, susține că, până la vârsta de 6 luni, bebelușii ar trebui alăptați exclusiv. „După aceea, pentru a fi îndeplinite cerinţele nutriţionale, copiii ar trebui să beneficieze de alimentaţie complementară adecvată şi sănătoasă în paralel cu alăptarea, care poate continua timp de 2 ani sau chiar mai mult.”

  1. Foloseşte linguriţa

Folosirea linguriței este cel mai corect procedeu de dozare a hranei. Te sfătuiesc să folosești o linguriță specială pentru bebeluși – din plastic, nu din metal – pe care o găsești în magazine, la raioanele dedicate. Folosirea lingurei prezintă un risc crescut de sufocare sau înecare, întrucât cantitatea de mâncare din lingură este prea mare. Pe de altă parte, dacă folosești furculița, riști să îl rănești.

  1. Creşte progresiv cantitatea de hrană

Dacă în prima zi a mâncat 2 linguriţe de piure de legume, este un progres enorm pentru bebeluş! Încearcă în ziua următoare să-i dai 3, apoi 4 şi aşa mai departe, până ajungi la o porţie de 50-70 g. Bebeluşii au stomacul mic şi abia învaţă să digere, aşadar nu compara nevoile lui cantitative de hrană cu ale unui copil mai mare sau ale unui adult.

  1. Creşte progresiv consistenţa alimentelor

Pentru că bebelușii au stomacul mic și prezintă riscul de înecare cu alimente, diversificarea porneşte de la alimentație moale, mai lichidă, continuă cu lichide cu bucăţi de pulpă, apoi semisolide precum supele cremă şi piureurile, brânza moale, carnea fiartă şi mărunţită etc.

  1. Completează fiecare masă cu lapte

În etapele de diversificare, oricât de bine ţi se pare că mănâncă bebeluşul tău, această hrană cu linguriţa nu-i poate asigura toţi nutrienţii necesari creşterii sănătoase şi armonioase. De aceea, fiecare masă se completează cu lapte, ideal de la sân, sau cu formulă de lapte, deoarece laptele rămâne principala sursă de nutrieţi esenţiali a bebeluşului.

Recomandări



  1. Dă-i mai întâi alimentele diversificate, apoi sânul

Nu face niciodată invers, pentru că rişti să nu mai mănânce nimic după lapte, iar diversificarea devine o corvoadă cu final incert. În plus, dacă alăptezi, nu vei şti niciodată cât lapte a consumat bebeluşul şi când trebuie să-l întrerupi (ceea ce-l deranjează!), ca să mai încapă şi altceva…

  1. Fără zahăr, fără sare, fără condimente

Cu zahărul este destul de limpede: nu are nutrienţi, provoacă dependenţă, predispune la obezitate infantilă, carii şi, mai ales, la obiceiuri proaste pe durată nedeterminată. În plus, modifică gustul bebeluşului, care va refuza alimentele mai puţin dulci.

Dacă lipsa sării sau a altor condimente te face să crezi că mâncarea bebeluşului e fadă, aminteşte-ţi că el nu cunoaşte gusutul sării şi nu ştie ce are de pierdut. Iar în privinţa condimentelor şi ierburilor aromate trebuie să ştii că majoritatea bebeluşilor resping aromele şi gusturile intense…

  1. Introdu un singur aliment nou/zi

Bebeluşii învaţă să mănânce o varietate de alimente sănătoase dacă le este oferită treptat o diversitate de alegeri nutritive. Cu toate acestea, graba strică treaba şi te poţi alege cu un refuz categoric dacă insişti! Nu încerca să introduci două alimente în aceeaşi zi, chiar dacă sunt din aceeaşi categorie, adică două legume sau două fructe. Dacă le refuză, nu vei şti care dintre ele nu i-a plăcut. Iar dacă are o reacţie alergică nedorită, nu vei şti care dintre ele i-a provocat-o.

  1. Hrăneşte-l după un program

Asta nu înseamnă că trezeşti bebeluşul din somn la ore fixe ca să-i dai de mâncare, dar nici să laşi să treacă ore întregi fără să-l hrăneşti. Spre exemplu, poţi să-i dai zilnic fructe (suc, piure, rase etc.), în funcţie de etapă, in jurul orei 10 dimineaţa, legume in jurul orei 14.00 şi iaurt la orele 17-18. Nu exagera cu fructele, sunt desert în orice etapă a vieţii!

Ceea ce este obligatoriu pentru dezvoltarea lui sănătoasă este să-i oferi mâncarea într-un mediu plăcut, cu o atenţie pozitivă din partea tuturor adulţilor prezenţi. Nu folosi mâncarea ca recompensă sau pedeapsă ori pentru a împăca bebeluşul. Riscul este să devină un copil, adolescent sau adult care va mânca excesiv pe fond emoţional.

  1. Propune, nu impune

Bebeluşii nu ar trebui obligaţi niciodată să mănânce ceva anume. Dacă într-o zi îţi refuză spanacul, nu dispera, dă-i un piure de morcovi. În plus, preferinţele alimentare se schimbă în copilărie. Dacă un bebeluş refuză o dată un anumit aliment nu înseamnă că nu îl va accepta mai târziu. Oferirea unui anumit aliment, în mai multe ocazii, măreşte adesea şansele ca acesta să fie în cele din urmă acceptat. Totuşi, este posibil ca bebeluşilor să nu le placă legumele care au un gust intens până nu mai înaintează puţin în vârstă.

kilostop