Săptămâna 13

Dezvoltarea bebelușului. Săptămâna 13 de viață

Sugarii adoră să fie atinși. De fapt, tânjesc după asta: atingerile sunt un element esențial în creșterea și dezvoltarea lor. Contactul piele-pe-piele nu numai că-l ajută, dar întărește relația voastră și îl calmează atunci când e agitat.

Dezvoltă-i acest simț făcându-i cunoștință cu diferite materiale ca blana artificială, fetrul și postavul. Probabil că se va grăbi să le bage în gură, așa că stai lângă el și supraveghează-l cu atenție.

Atingerea – un masaj ușor, faptul că-l ții în brațe sau îl săruți pe năsuc – este o metodă infailibilă prin care se relaxează sau devine mai atent la ceea ce-l înconjoară.

Pentru masaj, alege o suprafață călduroasă, plată (chiar și o pătură pusă pe podea). Pune în palme câteva picături de ulei pentru copii (sau chiar vegetal) și frecă-le bine să se încălzească. În timp ce-l masezi, privește-l în ochi, vorbește-i sau cântă-i.

Acum, la 13 săptămâni, își poate mișca mult mai coordonat mâinile și picioarele, din moment ce articulațiile șoldurilor și ale genunchilor devin mai flexibile și loviturile lui sunt mai puternice. Ține-l în picioare pe podea și vei vedea cum flexează genunchii și apoi se împinge să se ridice.

Tot acum își poate împreuna mânuțele și închide și deschide palmele. Ajută-l să-și dezvolte coordonarea mână-ochi ținând în fața lui o jucărie, la o distanță rezonabilă.

Cum e influențată viața ta: Acceptă-ți corpul după naștere

Sarcina și nașterea îți schimbă și viața, și trupul. Șoldurile și talia nu mai sunt la fel de înguste, iar burta e mai moale. Înainte să te superi că nu mai ai formele de odinioară, așteaptă nouă luni (la fel de mult cât a ținut sarcina). Oricum, rareori se întâmplă se revii la exact aceleași forme. Sunt multe femei care nu mai reușesc asta, dar atâta timp cât greutatea pe care o ai nu îți afectează sănătatea, nu trebuie să-ți faci probleme.

Dacă alăptezi, nu e deloc indicat să alegi o dietă restrictivă. În loc să te concentrezi pe o pierdere rapidă a kilogramelor cu ajutorul restricțiilor sau a unui program de exerciții fizice pe care nu-l poți urma tot timpul, mai bine ai grijă ce și cât mănânci. Iată câteva sfaturi:

Mănâncă porții mici și mestecă bine fiecare îmbucătură. Vei observa că te saturi mai repede. Ridică-te de la masă înainte să te simți sătulă sau balonată.

Bea apă. Pune-ți apă într-o sticluță și bea tot timpul. Nu numai că te hidratezi dacă alăptezi, dar apa îți umple stomacul și-ți dă senzația de sațietate. Ceaiurile de plante, cafeaua decofeinizată și apa aromată sau cu vitamine sunt bune în cantități moderate.

Alege calorii sănătoase, evită-le pe celelalte. Respectă regula pe care ai urmat-o și în timpul sarcinii.

Gustări „inteligente”. Fă în așa fel să ai mereu la îndemână fructe și legume.

Fă exerciții fizice. Ține cont că trebuie să începi ușor. Dacă ai făcut sport înainte de sarcină, atunci îți va fi mai ușor, dacă nu, cuvântul-cheie este moderația.

Află despre: Vaccinuri

Dacă micuțului nu i-a fost făcut la timp un vaccin?

Dacă, de exemplu, din cauza unei afecțiuni nu i s-a făcut DTP-ul, nu-ți face griji, medicul va continua seria de unde a rămas.

Există situații în care copilul nu trebuie vaccinat?

Da. Cere-i sfatul medicului în următoarele situații:

  • Febră mare sau o altă boală decât o răceală ușoară
  • Administrarea unor medicamente care interferează cu vaccinul
  • Epilepsia
  • Convulsii nonfebrile
  • Administrarea unei cantități mari de steroizi în ultimele trei luni
  • La ultimul vaccin a avut o reacție puternică: febră de 40.5 grade Celsius sau mai mare, convulsii, plâns îndelungat sau chiar leșin

Dacă bebelușul s-a născut prematur?

Dacă medicul nu recomandă altceva, atunci copiii născuți prematuri sau cei cu greutate mică (mai puțin de 2,5 kilograme) trebuie să urmeze aceeași schemă de imunizare ca și copiii născuți la termen.

Dacă ți s-a părut util acest articol, dă LIKE paginii noastre de Facebook, unde găsești și alte articole cel puțin la fel de interesante.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație