Care este cea mai bună oră de culcare pentru copiii de până la 1 an?

somn copii

Îi facem celui mic program strict de somn și nu îl lăsăm să depășească ora de culcare nici măcar de ziua lui? Sau îl lăsăm în pace și îl culcăm seara doar atunci când îl vedem că pică de oboseală, fără să ne uităm la ceas? Mona Ciurezu, consultant specialist pentru somnul copilului de 0-4 ani, ne spune care este cea mai sănătosă variantă. Pentru a nu crea confuzii, precizăm că ora de culcare în cadrul acestui articol înseamnă somnul de seară.

Așadar, care este cea mai bună oră de culcare pentru copiii de până la 1 an? Dacă ar trebui să dau un răspuns scurt la această intrebare, aș spune că ora de culcare cea mai bună este acea oră la care copilului i se face somn. Ceea ce echivalează cu apariția semnelor de somn. Acesta este momentul în care corpul cere somn, secretă melatonină pentru a facilita relaxarea. Melatonina este hormonul care reprezintă cel mai mare ajutor intern pentru copil și îl ține de mână când face saltul spre tărâmul lui Moș Ene. Sunt mulți părinți care spun că nu trebuie să-i impui copilului o oră de culcare, căci el știe mai bine ce îi trebuie. Da, e adevărat, copiii știu când vor să doarmă, însa să nu uităm niște lucruri:

1. Nu există copii până la 1 an care să ceară singuri la somn. Așa că noi trebuie să fim atenți și să vedem când apar semnele de somn. Și precizez că nu trebuie sa încurcăm semnele de somn (cei mici cască, au activitate redusă, sunt mai calmi, dacă mănâncă sug mai rar, le cad pleoapele) cu semnele de oboseală (devin agitați, mârâiți, iritați, se freacă la ochi). În plus, dacă copilul este deja într-o stare avansată de oboseală, trecerea de la somn la oboseală este foarte rapidă, așa că fiți pe fază și orientați-l spre pătuț cât mai repede.

2. Dacă s-a ajuns la starea de oboseală, există riscul să fim induși în eroare de așa-zisul val de energie care pare să-l lovească pe copil, așa că nu-l mai punem la somn. De fapt, despre ce este vorba? Despre ratarea momentului oportun de somn. În această situație, organismul secretă cortizol și adrenalină, hormoni ai stresului, care energizează corpul și îl mențin treaz, crezând că asta este intenția urmărită.

3. Dacă un copil are ceasul biologic dereglat, adică are o variație mare la ora de trezire și în ceea ce privește lungimea somnului în timpul zilei, corpul îi este confuz și nu știe ce fel de ajutoare să-i ofere și când.

4. Plecarea la somn poate ajunge să se facă cu scandal, mai ales după o anumită vârstă, căci bebe își dorește să stea mai mult în compania noastră și are senzația că pierde o mulțime de distracție dacă doarme. Între noi fie vorba, „filozofia” asta este valabilă și în cazul adulților care cred că somnul îi privează de accesul la tot ce este interesant de văzut, citit, experimentat.

Cum evoluează somnul până la vârsta de 1 an?

Somnul de noapte se lungește: de la nou-născut, 8-9 ore/noapte, la 10-12 ore/noapte la un copil de un an. La varsta de 4 luni, ritmul biologic sau, mai corect zis, ritmul circadian se maturizează. Și, începând cu 4 luni, rutina zilnică și predictibilitatea (adică indiciile care spun că este vremea de culcare) joacă un rol important. Numărul de somnuri din timpul zilei variază de la 5-6 reprize, la nou-născuți, la 1-2 reprize, la un copil de 1 an.

În ceea ce privește ora de culcare, există câțiva factori de influență:

– ora de trezire (la un copil de până la 1 an, o trezire între 5:30 și 7 este considerată una la o oră normală)

– numărul, calitatea și cantitatea somnurilor din timpul zilei

– tipul de activitate pe care o are copilul

– dacă cel mic are de recuperat somnul pierdut în zilele anterioare sau nu

În concluzie, care este cea mai bună oră de culcare?

Bineînțeles că fiecare copil este diferit, dar eu voi încerca să vă dau niște intervale generoase ale orei de culcare, în care se integrează marea majoritate a copilașilor, și să împart pe grupe de vârstă, în funcție de momentele cheie:

– nou-născut: nu are o oră de culcare, căci aceasta poate să varieze foarte mult de la o zi la alta
– 1-4 luni: ora de culcare este între 20 și 23 (spre 23 la vârsta de 1 lună) și scade spre ora 20 înspre 4 luni
– între 4 și 8 luni: ritmurile circadiene se maturizează și ora de culcare este undeva între 17:30 și 20
– între 8 și 10 luni: ora de culcare variază între 17:30 și 19
– între 10 luni și 1 an: ora de culcare variază între 18 și 19:30

Aș mai face o precizare, mai exact copiii care dorm dimineața după ora 7 sunt, în genere, copii care sunt puși seara la culcare mai târziu și care încearcă să recupereze din somnul pierdut. Calitatea somnului de dimineață nu este, însă, aceeași cu a somnului de seară.

Știu ca unele din orele de aici par a fi stabilite prea devreme, însă este foarte important să ne asigurăm că pruncii noștri sunt odihniți, că le respectăm nevoia de somn. Și eu am avut inițial reticențe, însă am „cedat”, căci vreau să le ofer copiilor mei cele mai bune șanse de recuperare și dezvoltare.

Un copil care este odihnit se poate concentra mai bine ziua, învață mai bine lucruri noi, este mai tolerant la schimbările de mediu. Este chiar mai în siguranță, căci este mai puțin „împiedicat” (se coordonează mai bine), iar sistemul său imunitar înflorește.

Vă doresc să dormiți cu toții bine!

Intră în conversație