Natural sau bio? Cum alegem produse de îngrijire de calitate?

Veronica Guzun, redactor

Tendința produselor curate, fie cosmetice fie alimentare, acaparează treptat și interesul consumatorilor români, iar, odată cu acesta, au apărut și diverse produse cu etichete care anunță că în spatele ambalajului se ascunde un bun bio, eco, organic, natural, hipo-alergenic sau non-toxic. Semnifică oare același lucru sau sunt diferențe și dacă sunt, care? Pentru a mai dispersa din confuzie am decis sa facem un scurt dicționar al termenilor care sunt meniți să descrie compoziția produselor și deci să ne convingă să le cumpărăm.

1. Bio/eco/organic
Reglementările privind termenii utilizați diferă de la stat la stat. Ca regulă, țările anglo-saxone folosesc termenul ”organic”, cele francofone ”bio-biologique”, iar în România, de exemplu, termenul recunoscut este ”eco – ecologic”, toate însă transmit că produsul este preparat din ingrediente ce provin din mediu curat, certificat, fără pesticide și chimicale. Există și nuanțe. Putem citi pe etichetă că un produs este ”100% bio”, pur și simplu ”Bio” sau că e ”din ingrediente bio”. În primul caz, este vorba despre un produs care nu are niciun ingredient chimic, al doilea termen înseamnă că cel puțin 2% nu sunt ingrediente bio, iar în al treilea caz mai bine de 25% nu sunt ingrediente ecologice.

”Calificativul „bio” sau „organic” este acordat în general de diverse organisme independente de certificare (precum Demeter, USDA, Soil Association, Ecocert, etc) – fiecare cu propriile reguli, unii mai relaxați, alții mai stricți. Dar, ca regulă, mențiunea de „bio” trebuie însoțită de sigla organizației certificatoare. Mențiunea „bio” pe etichetă, fără sigla organizației care a acordat certificarea, nu are practic nicio valoare” – explică Diana Hodivoianu, deținătoarea Alchemy Boutique, magazin online de cosmetice bio.

2. Natural
Termenul ”Natural” pe etichetă trebuie să ne ghideze privirile către ingrediente, deoarece utilizarea lui nu este în niciun fel reglementată. Ordinea în care apar ingredientele este cantitativă, de la cel mai mare procentaj către cel mai mic. Așadar, alegeți produsele în care termenii chimici sunt la coadă. Atenție, însă, pe unele etichete chiar și ingredientele naturale sunt scrise după denumirea lor chimică: clorură de sodiu (sare de bucătărie), acid citric (suc de lămâie sau alte citrice), sodium cocoate (ulei de cocos saponificat). Adina Grigore, o româncă ce a creat o linie de cosmetice sustenabile, foarte apreciate în Statele Unite, explică termenul ”Natural” într-un interviu în Harper’s Bazaar. ”Un produs etichetat drept ”Natural” ne duce cu gândul că s-au folosit ingrediente naturale în fabricarea lui, totuși 30% din ingrediente pot fi și chimice.”

”Natural nu înseamnă întotdeauna sigur. Ingredientele naturale pot fi cultivate prin metode nesustenabile și pot conține la rândul lor urme importante de pesticide sau solvenți chimici” – adaugă Diana Hodivoianu.

Cum alegem cosmeticele pentru copii

3. Hipo-alergenic
”Un produs hipoalergenic trebuie să nu conțină ingrediente clasificate ca având “potențial alergen” – si aici există câteva categorii de ingrediente cu potențial alergen recunoscut. E bine de știut că și ingredientele naturale pot cauza alergii serioase. De exemplu majoritatea uleiurilor esențiale au un profil alergen deloc de ignorat, motiv pentru care sunt excluse din formulele destinate femeilor însărcinate, celor care alăptează și copiilor sub 5 ani” – ne-a explicat Hodivoainu.

4. Non-toxic
Non-toxic se referă la faptul că produsul nu conține ingrediente despre care s-a demonstrat că provoacă reacții toxice: perturbări neurologice, hormonale, cancer. Dintre aceste ingrediente, Adina Grigore menționează: ftalații, folosiți în produsele de îngrijire a casei sau în șampon – pentru a-i da acea consistența care face produsul să curgă ușor din tub. Alte ingrediente de evitat ar fi formaldehidele (des întâlnite în ojă, gel de păr, produse de machiaj), petroleum (în rujuri, balsam de buze), asbestos, întâlnit și sub denumirea de talc sau hydrous magnesium silicate; acetat de plumb – lead acetate (vopsea de păr și ruj); gudron de cărbune – coal tar (vopsea de păr și șampon anti-mătreață).

4. Chemical free/syntetic free
Înseamnă că nu conține ingrediente chimice. Totuși aceasta nu însemnă că implicit e și organic. Așa cum o salată poate fi naturală, dar nu și curată din punct de vedere ecologic.

5. Cruelty free
Iepurașul de de pe etichetă simbolizează că niciunul dintre ingredientele produsului nu a fost testat pe animale. Totuși aceasta nu înseamnă că cele care nu au acest simbol, mai ales companii mici, că testează ingredientele pe animale, ci doar că nu au acest certificat. Unii menționează pe etichetă că sunt ”Cruelty-free”. Din 2013, în Uniunea Europeană este interzisă comercializarea produselor cosmetice testate pe animale. Pe de altă parte, în China, conform legislației locale, produsele trebuie testate pe animale anterior punerii pe piață, explică site-ul de beauty britanic byrdie.co.uk.

6. Vegan
Termenul “vegan” pe etichetă transmite că nu se conțin ingrediente sau produși secundari de origine animală.

Dacă ți s-a părut util acest articol, dă LIKE paginii noastre de Facebook, unde găsești și alte articole cel puțin la fel de interesante.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa