Ce stil de învățare are copilul tău?

Un copil este capabil să-și dezvolte cel mai bine aptitudinile și talentele atunci când părinții și profesorii săi înțeleg ce tip de temperament și ce stil de învățare îl definește.

Interesul pentru dezvoltarea  potențialului educativ al tinerilor a făcut obiectul de studiu a numeroase studii științifice. Profesorul Dr. Thomas Oakland este un nume de referință în rândul specialiștilor internaționali care și-au concentrat atenția și studiile în acest sens. Dr. Oakland a activat ca psiholog si consultant în peste 40 de state, fiind și președinte al Fundației Internaționale pentru Educația Copiilor (International Foundation for Childrens Education).

Este și autorul chestionarului LSI – Learning Style Inventory, un instrument renumit internațional care ilustrează modalitatea în care temperamentul unui şcolar influenţează interacţiunea acestuia cu şcoala, materiile studiate, mediul clasei, profesorii etc.

LSI măsoară preferințele elevilor pentru 8 stiluri de bază, grupate în 4 perechi de scale: Extravert sau Introvert, Practic sau Imaginativ, Rațional sau Sentimental și Organizat sau Flexibil. Fiecare persoană manifestă calități asociate cu toate cele 8 stiluri, dar oamenii preferă, în general, un stil din fiecare pereche, în detrimentul celuilalt. Calitățile indicate de LSI nu sunt fixe și constante, ci ele reprezintă preferințe și înclinații.

LSI este un instrument foarte util pentru părinți, deoarece le permite acestora să înțeleagă modul de interacțiune al copilului cu mediul școlii, felul în care acesta poate învăța cel mai bine și cum poate fi sprijinit pentru obținerea celor mai bune rezultate.

logo-parenting

Iată prin ce se definesc cele 8 tipologii temperamentale:

EXTRAVERT

Elevii cu un stil extravert sunt orientați spre lumea exterioară, o lume a oamenilor și a evenimentelor. De obicei ei caută interacțiunile sociale cu cei din jur și capată energie prin contactul cu alți oameni. Își dezvoltă ideile și gândurile în discuțiile cu cei din jur și se poate să nu știe ce va urma să spună înainte de a vorbi. Sunt participativi, se împrietenesc ușor și se simt bine în grupuri de orice mărime. Preferă să învețe lucrurile făcându-le sau discutând și dezbătând cu ceilalți.

INTROVERT

Elevii cu stil introvert sunt orientați spre propria lume internă, o lume a gândurilor și ideilor. Preferă solitudinea și este posibil să fie obosiți de contactul constant cu alte persoane. După interacțiunile sociale au nevoie de timp petrecut cu sine pentru a-și recupera energia. Ei își dezvoltă ideile cugetând asupra lor. Se împrietenesc mai greu și sunt mai retrași și mai prudenți. Studiază un lucru până îl înțeleg cu desăvârșire înainte de a discuta cu alții despre el.

PRACTIC

Elevii cu un stil practic își îndreaptă atenția spre lumea reală. Sunt de obicei foarte interesați de fapte și lucruri. Au o vedere pragmatică și realistă despre lume și sunt suspicioși atunci când se confruntă cu situații care presupun imaginație. Pot fi observatori fini ai lumii din jur. Preferă se experimenteze direct fenomenele studiate înainte de a se apleca asupra teoriilor. Învață sistematizat, cu pași mici, mai degrabă experimentând decât citind cărți în care li se explică ce și cum ar trebui să facă.

IMAGINATIV

Elevii cu stil imaginativ privesc lumea „cu ochii minții”. Sunt persoane atrase de posibilități și oportunități. Au mai puțină finețe în a observa ce se întâmplă în jurul lor, preferând să trăiască într-o lume a conceptelor și ideilor. Preferă să învețe teoria și apoi aplicațiile acesteia. Învață pe bază de intuiție, bănuieli, ipoteze. Lucrează de obicei în pusee intensive de energie pentru ca apoi să se odihnească. Le place să învețe ca să dobândească noi deprinderi și valorizează rapiditatea înțelegerii.

RAȚIONAL

Elevii care preferă un stil rațional se bazează pe standarde obiective atunci când iau decizii, preferând să facă o analiză critică și lucidă a informațiilor pe care le au la dispozitie. Tind spre justiție, etică și egalitate pentru toată lumea. Prețuiesc coerența și consecvența. Le plac regulile și logica și le place să poată prezice astfel consecințele unei situații sau ale unui comportament. Le place să comunice scurt, sunt cinstiți și direcți. Sunt interesați de subiectele care țin de logică și aspecte impersonale.

EMOȚIONAL

Elevii care preferă un stil emoțional se bazează pe standarde personale atunci când iau decizii. Au tendința de a se concentra asupra nevoilor resimțite de ei și de cei din jur, evaluând astfel necesitățile la nivel emoțional. Sunt prietenoși, își exprimă simpatia față de cei din jur, au tact și aptitudini interpersonale foarte eficiente. Se exprimă folosind tonuri calde, neconfruntative. Sunt interesați de subiecte școlare care au de-a face cu oameni sau care se concentrează asupra naturii umane a evenimentelor.

ORGANIZAT

Elevii care preferă un stil organizat sunt orientați către luarea deciziilor, simt disconfort în prezența incertitudinii, preferă ca lucrurile să fie clare și au o bună orientare către finalizare. Acești elevi sunt orientați spre rezultate, le place să își planifice timpul și să lucreze sistematic. Sunt de multe ori foarte persistenți atunci când lucrează pentru un obiectiv. Nu le plac surprizele și modificările și urmează regulile cu conștiinciozitate. Caută doar informașia relevantă și ignoră informațiile suplimentare atunci când iau o decizie.

FLEXIBIL

Elevii care preferă un stil flexibil preferă să amâne luarea deciziilor și preferă să își păstreze opțiunile deschise. Sunt toleranți față de opiniile altora, au o minte deschisă și preferă să acumuleze cât mai multe date înainte de a lua o decizie. Sunt mai degrabă atrași de activitatea în sine decât de rezultat. Au un spirit de joacă și de experimentare dezvoltat. Nu urmează regulile și nu sunt interesați de disciplină. Privesc timpul ca pe o oportunitate și doresc să trăiască fiecare clipă la maximum. 

TE PROVOCĂM LA CONCURS 

Vrei ca școala și temele să devină mai ușoare și mai plăcute pentru copilul tău?

Vrei să înțelegi cum îl poți sprijini pentru a obține rezultate mai bune cu mai puțin stres?

Atunci ai nevoie să afli:

Ce stil de învățare crezi că i se potrivește copilului tău?

 

Te provocăm să ne trimiți un email cu titlul Stil de învățare pe adresa [email protected] și poți câștiga unul din cele 5 vouchere ce oferă acces la completarea online a două chestionare profesioniste:

  • LSI (Learning Style Inventory) și
  • BASC (Behavior Assessment System for Children)

+ o ședință gratuită de consiliere educațională cu un psiholog

 LSI – Learning Styles Inventory – investighează temperamentul copiilor de peste 8 ani și felul în care acesta influențează preferințele și stilul lor de învățare. Chestionarul se completează online iar raportul cu rezultate este disponibil imediat.

Mai multe detalii poti afla aici.

BASC -Behavior Assessment System for Children – analizează temperamentul, comportamentul și percepția de sine a copiilor de peste 2 ani,integrând informații din trei surse: de la părinţi, de la educatorii/ profesorii copilului și de la copilul însuşi (dacă acesta are peste 9 ani).Chestionarul este extrem de util pentru părinți deoarece identifică punctele tari ale copilului, precum şi zonele sale cu potenţial problematic (tulburări emoţionale sau comportamentale).

Mai multe detalii poti afla aici.

Concursul este organizat de Totul despre mame și Parenting Romania (www.parentingromania.ro) și se desfășoară în perioada 7 – 14 septembrie.

CÂȘTIGĂTORII SUNT:

  • Antonia Gavrilă
  • Cosmin Bușoiu
  • Miruna Pavel
  • Mincu Rareș
  • Irina Pavel