Botezul la ortodocși. Ce semnifică și care sunt etapele importante

Prima și cea mai importantă dintre Taine, botezul reprezintă intrarea în comunitatea creștină. Cea mai mare parte a creștinismului practică, de regulă, botezul copiilor când sunt mici. Pentru asta nașii de botez și/sau părinții mărturisesc în locul copilului sau în nume propriu credința în Iisus Hristos și făgăduiesc o creștere creștinească a copilului.

Botezul la ortodocși are două părți la fel de importante: Exorcismul (lepădarea) şi Botezul propriu-zis. În timpul Exorcismului, preotul invocă puterea lui Dumnezeu, pentru a ocroti şi a scoate sufletul viitorului creştin de sub influenţa duhurilor rele. De aceea îl întreabă pe cel ce vine la botez dacă se leapădă de Satana şi se uneşte cu Hristos. Tot acum, cel ce se va boteza îşi mărturiseşte credinţa creştină, rostind „Crezul”, pentru a se sublinia că Botezul se asumă de bunăvoie. În cazul pruncilor, răspunsurile sunt oferite de către naş, cu pruncul în braţe, tocmai în virtutea autorităţii spirituale pe care o are.

Motivul pentru care se cumpără hăinuțe noi

După Exorcism, are loc Botezul, în care naşul (naşa) dezbracă pruncul de scutece, ceea ce semnifică dezbrăcarea creştinului de omul cel vechi. Aşa se explică şi cumpărarea unor hăinuţe noi de către naş.

Pruncul este scufundat de trei ori în cristelniță de către preot, după care acesta i-l dă nașei care-l primește într-o pânză albă netivită. Mirungerea în semnul crucii (ungerea cu Sfântul și Marele Mir, simbol al Duhului Sfânt) este pecetea Botezului, nașterea „din apă și din Duh”. Apoi, tot preotul tunde din părul copilului, de patru ori, în forma crucii, iar părul se pune în cristelniță sau dă părinților. Un alt gest important făcut de naş este primirea pruncului nou botezat. Preotul aşază pruncul în faţa Uşilor Împărăteşti, care simbolizează Uşile Raiului, iar naşul se închină de trei ori, în numele Sf. Treimi şi îl ridică pe prunc, simbolizare a faptului că naşul va creşte pe fin pe calea vieţii celei bune, care duce către Rai. Apoi, nașa îl va îmbrăca pe creştin în noile hăinuţe, simbol al îmbrăcării cu omul cel nou, după care vor înconjura împreună cu preotul Sfânta Evanghelie.

Botezul. De ce trebuie scufundat copilul?

Isus nu a dat o poruncă directă privind botezul, dar El Însuși a oferit un exemplu pozitiv, deoarece a fost botezat de Ioan Botezătorul. De ce? Botezul Lui nu a fost un botez al pocăinței, care urmează mărturisirii păcatelor, fiindcă, la fel ca și pruncii, El „n-a cunoscut niciun păcat”. Totuși, a cerut să fie botezat. De ce? Conform cuvintelor lui Hristos către Ioan: „Se cade să împlinim tot ce trebuie împlinit”.

Sunt părinți care nu înțeleg de ce pruncul trebuie scufundat cu totul în apă. Răspunsul îl găsim chiar în cuvântul „botez”, care vine din grecescul „baptizo” ce înseamnă a afunda, a scufunda, a pune sub apă. Din secolul al XII-lea însă practica botezului prin turnare a căpătat întâietatea în Biserica Catolică, care consideră că în felul acesta sunt mai puține inconveniențe decât pentru botezul prin scufundare.

Tradiții și obiceiuri. Ritualuri în timpul și după Botez

Dacă ți s-a părut util acest articol, dă LIKE paginii noastre de Facebook, unde găsești și alte articole cel puțin la fel de interesante.

 

 

 

 

 

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație