Educaţie fără constrângeri pentru copii fericiţi la şcoală

Ruxandra Rusan
educatie-fara-constrangeri-totul-despre-mame

O viziune pentru copii fericiți la școală

L-am văzut și l-am ascultat pe Michael Thompson în cadrul unei conferințe organizate în 2013 de TOTUL DESPRE MAME la București. Dacă am învățat mult sau puțin nu pot spune, însă știu cu certitudine că am plecat atunci spre casă mult mai sigură pe drumul pe care îl am de făcut alături de fiul meu. Tocmai din acest motiv, am citit cu nerăbdare cel mai nou volum semnat de Michael Thomson, „Educație fără constrângeri”. 

Educație fără constrângeri

Când am început să citesc acest volum pe care îl găsiți aici, nu îndrăzeam să sper la multe. Copilul meu învață în sistemul școlar de stat, unde regulile jocului nu îmi par mereu echitabile. Ezit perpetuu între a-i permite să fie el însuși și a-i cere rezultate. Pe de o parte, are dreptul la copilărie. Pe de altă parte, este inclus într-un sistem competitiv, aglomerat, unde individualitatea fiecărui copil are extrem de puțin spațiu să se manifeste din pricina claselor cu un colectiv copleșitor de mare. Dacă această carte îmi va vorbi despre sistemul american de învățământ, cum să aplic ceea ce citesc în România?!

M-am dus la școală

Michael Thompson m-a luat de mână și m-a dus la școală. La școala mea. Sau a ta. Adică  m-a făcut să-mi reamintesc cum era efectiv la școală. Cum decurgeau cu adevărat zilele acolo. Și chiar dacă nu era vorba despre școala românească, atmosfera seamănă izbitor de tare cu cea de la noi. Pentru că la școală nu este vorba în primul rând despre învățat. Ci despre socializare, cu bune și mai ales cu rele. Tu ce îți mai amintești din orele de chimie, ții minte să fi avut o trăire intensă când ți s-a predat o formulă matematică sau când ai descoperit că există verbe la imperativ? În schimb, pun pariu că îți amintești cine era prietena ta cea mai bună, cine era rivala ta, ce băiat îți plăcea, ce profesor îți dădea dureri de cap, plictiseala din orele ținute fără inspirație… Despre asta e școala în primul rând și Michael Thompson ne aduce aminte că nu e cinstit ca noi, părinții – foștii elevi – să ne prefacem că nu știm.

„Cum a fost azi la școală?”

Dacă ai un copil școlar, știi răspunsul acela frustrant și scurt. „Bine.” Când tu ai vrea să afli în detaliu ce a învățat copilul, cu cine s-a jucat, cu cine s-a certat. „Bine.” Un răspuns pe cât de vag, pe atât de nesatisfăcător. Nu vei găsi în această carte întrebarea-minune care să transforme dialogul cu micul tău școlar într-o sesiune prelungă de destăinuiri, în schimb vei afla de ce unui copil îi este aproape imposibil să descrie cu adevărat tumultul de emoții și de trăiri pe care le are în timpul orelor de școală. Când are de ținut piept și provocărilor intelectuale, programei, cât și celorlalți copii și profesorilor. O aventură obositoare și copleșitoare de câteva ore pe care, de fapt, o cunoști foarte bine dacă scormonești cu atenție în amintirile tale.

Ce notă ai luat?

Presiunea pe care o punem pe umerii copiilor noștri – cu cele mai bune intenții, desigur – pentru a obține rezultate remarcabile la școală este pur și simplu lipsită de înțelegere și compasiune. Din prea multă dragoste, riscăm să facem rău tocmai celor pe care am vrea să îi protejăm de sistemul în care i-am înscris. Suferințele unui școlar de nota 10 sunt altele decât cele ale unui elev care abia reușește să treacă clasa, iar cei cu note medii au de dus propriile bătălii. Însă nimeni nu este ferit de presiuni. Și atunci, de ce am adăuga paie pe foc? Care este miza? Care sunt temerile noastre? De ce nu este performanța școlară garanția succesului în viață? De ce nota 10 nu aduce întotdeauna fericirea, ci, dimpotrivă, mai multă presiune și nevoie de integrare? De ce să ne ascultăm copiii și atunci când ne spun ceea ce nu vrem să auzim? Cum să abordăm un copil care se integrează greu, care nu este pe placul profesorilor, de ce să respectăm perioadele în care copiii noștri par să bată pasul pe loc, se simt depășiți de ritmul infernal în care li se cere să acumuleze informații?

Respiră!

Asta am simțit eu. Nevoia să mă opresc o clipă și să respir. Să mă opresc din iureșul cotidian, din rutina care va reîncepe în septembrie și să îmi privesc copilul cu alți ochi. Cu mai multă înțelegere reală și mult mai dispusă să înțeleg ce se petrece în mintea – și în sufletul său – în timpul celor patru ore pe care le petrece la școală. Îți recomand cu toată căldura această carte și știu sigur că va fi benefică pentru școlarul tău, pe care nu-l vei mai întreba “Cum a fost azi la școală?” Ai alte lucruri de aflat, cum a fost azi la școală știi deja!

educatie-fara-constrangeri~tdm

Volumul „Educație fără constrângeri” de Michael Thompson și Teresa Barker se găsește pe rafturile librăriei virtuale TOTUL DESPRE MAME. Acum nu vă rămâne decât să vă pregătiţi o cană de ceai, să vă aşezaţi în fotoliu şi să citiţi liniştiţi preţ de cinci minute, până când copilul se trezeşte, vrea să facă pipi sau toarnă borcanul de miere pe pisică.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa