Mai multă joacă!

Anne Bacus, Jocuri pentru copii de la o zi la şase ani. 150 de jocuri antrenante, Editura Teora, 2008, traducere de Mihaela Larionescu  

De câte ori v-aţi aflat într-o librărie şi, plimbându-va fără o ţintă precisă, prin mulţimea de cărţi pentru copii, v-aţi dorit să găsiţi o carte care să vă inspire, să vă dea bucuria descoperirii şi să aducă ceva preţios în viaţa voastră şi a copilului vostru? Experienţa mea de mamă îmi spune că, deşi oferta cărţilor pentru copii este foarte mare, odată ce le luăm pe rând la răsfoit, ne aflăm destul de rar în situaţia de a găsi o carte care să ne mai surprindă.

Cartea Jocuri pentru copii de la o zi la şase ani este însă în acea categorie fericită, aceea a cărţilor care ne inspiră şi care, prin idei simple si care nu costă nimic, ne sunt de folos de-a lungul a câtorva ani buni. Însă dincolo de jocurile descrise şi uşor de pus în practică, cred că mai are două contribuţii importante: te ajută să fii creativ în joaca cu cei mici şi, cel mai important, te ajută să îţi îmbunătăţeşti relaţia cu ei prin joacă. Niciun adult nu devine un părinte plin de idei creative odată cu venirea copilului, iar jucăriile, oricît de multe, nu satisfac dorinţa de interacţiune a copilului cu părinţii, care, la rîndul ei, nu se rezumă doar la afecţiune. Deci, pe scurt, dacă doriţi să vă distraţi cu copilul vostru şi sunteţi în pană de inspiraţie, această carte vă oferă cîteva idei interesante.

Volumul este structurat pe categorii de vârstă şi la începutul fiecărui capitol există o mică introducere care să vă facă se înţelegeţi nivelul de dezvoltare al copilului la vîrsta respectivă şi ce abilităţi ale acestuia vor apărea de-a lungul anului prezentat. Toate aceste informații sunt însoţite de sfaturi care să va direcţioneze spre ce tipuri de activităţi să vă concentraţi. Spre exemplu, între doi şi trei ani, când limbajul începe să se dezvolte semnificativ, pentru a îmbogăţi elementele de vocabular, părinţii sînt încurajaţi să să folosească descrieri cu mai multe detalii: „Nu vă mulţumiţi să spuneţi: Iată o pisică. Dezvoltaţi puţin: Iată o pisică cenuşie cu o zgardă frumoasă la gât”.

Jocurile descrise sunt împărţite conform situaţiilor în care pot fi puse în practică: acasă, la masă, când copilul face baie, în cărucior, la plimbare, în mijloacele de transport, în magazine, în sălile de aşteptare. Pentru o orientare mai uşoară, fiecare categorie are un simbol care se găseşte în dreptul fiecărui joc. Jocurile însele nu cer o recuzită deosebită, de cele mai multe ori este vorba de lucrurile obişnuite,  de la obiecte de bucătărie, din cameră, la hainele cu care sunteţi îmbrăcaţi sau jucăriile pe care le aveţi deja, şi pe care le veţi folosi şi în alte scopuri creative. Uneori sunteţi învăţaţi cum să va creaţi singuri jucăriile, cum ar fi sticle de plastic umplute cu diverse seminţe, pietricele, crenguţe, mărgele, care scot diverse zgomote cînd sunt agitate şi, astfel, le puteţi folosiţi în stimularea auditivă a copilului de pînă într-un an. Jocurile sunt prezentate astfel încît să vă daţi seama de scopul lor educativ, spre exemplu de stimulare tactilă, învăţare prin imitare, memorare, îmbogăţirea vocabularului.

Un exemplu de joacă care a avut mult succes în familia noastră cu un copil de trei ani se numeşte „Ce s-a schimbat?”. Copilul închide ochii şi părintele schimbă ceva în înfăţişarea lui, apoi copilul trebuie să îşi dea seama ce s-a modificat. La început aceste schimbări sînt cît mai evidente, de exemplu ne-am pus jucării pe cap, apoi am trecut unele ceva mai subtile, cum ar fi să ne scoatem doar o şosetă sau doar un papuc din picior. De multe ori, totul nu a fost decît un joc de deghizări comice improvizate în cîteva secunde, însă băieţelul nostru s-a distrat atât de mult si a fost atât de absorbit de jocul de observaţie, încât un timp ne-a cerut constant să-l reluăm.

Cartea mai conţine şi alte sfaturi, spre exemplu, cum să inventaţi o poveste urmând cîteva principii de bază, cum să îi învăţaţi pe cei mici să numere sau cum să îi motivaţi.

În concluzie, este o carte la care veţi reveni de-a lungul acestor „ani magici” ai copilăriei, odată ce descoperiţi că pentru copii „esenţială rămâne plăcerea de se juca, de a explora şi de a descoperi. Copilul este interesat de toate, cu condiţia că adultul să-i transmită entuziasmul său, curiozitatea în faţa vieţii şi  aspectele sale minunate..”

Distracţie plăcută!

Găsiţi acest volum pe rafturile librăriei Cărtureşti. Acum nu vă rămâne  decât să vă pregătiţi o cană de ceai, să vă aşezaţi în fotoliu şi să citiţi liniştiţi preţ de cinci minute, până când copilul se trezeşte, vrea să facă pipi sau toarnă borcanul de miere pe pisică.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație