Studiu: Creierul copiilor este suprasolicitat! Cu ce tip de activități se pot relaxa

Cristina Călin, redactor

În zilele noastre, copiii mici și adolescenții au un program mai încărcat decât oricând, creierul lor fiind în permanență solicitat. Neurologii și psihologii atrag atenția că forțându-i pe cei mici să învețe sau să aibă o activitate în permanență, chiar și în timpul vacanțelor nu le facem bine.

Modul în care părinții încearcă să-și ajute copiii să aibă succes a fost cercetat îndeaproape de psihologul australian Lea Waters. În cartea sa ”The Strength Switch” ea atrage atenția că de cele mai multe ori, părinții acordă o atenție prea mare modului în care sunt corectate slăbiciunile copiilor, în loc să se concentrează pe acentuarea punctelor lor tari. ”Dacă scoți tot timpul în evidență ceea ce este rău, ceea ce nu merge și trebuie reparat, nu ai cum să speri că vei obține rezultate bune. În schimb, dacă vei amplifica punctele tari vei obține rezultate mult mai bune”, scrie Lea Waters.

Creierul copiilor este suprasolicitat

Psihologul atrage atenția că sunt cazuri în care părinții nu au limite și suprasolicită copilul înscriindu-l la cât mai multe activități extrașcolare. Cel mic obosește când are un orar atât de încărcat și nu mai are timp să își relaxeze creierul.

Cartea australiencei este rezultatul unei cercetări pe care ea a pornit-o la Universitatea din Melbourne și care a luat în calcul și alte studii similare. Unul dintre acestea a fost realizat de Deena Weisberg de la Universitatea din Columbia și a pus în discuție starea de bine a copiilor atunci când joaca lor face parte dintr-un proiect școlar.

Creierul copiilor este structurat astfel încât să aibă două moduri: activ (concentrat pe o anumită sarcină) și liber (atenție inactivă). Primul mod este folosit chiar și atunci când copiii au o activitate sportivă, pentru că trebuie să fie atenți la ceilalți membrii ai echipei, să anticipeze mișcări, să ia decizii. Modul liber intră în acțiune atunci când ne gândim la evenimente care au fost, când visăm cu ochii deschiși. Pentru a funcționa la parametrii normali este nevoie să fie un echilibru între cele două. Prin modul în care părinții le organizează copiilor programul nu le mai lasă suficient timp pentru repaos al creierului. ”Este ca și cum ai avea prea multe programe deschise în computer. Chiar dacă mai funcționează, va merge mai încet. Când mai închideți din aplicații, procesorul va avea iar viteză. La fel funcționează și creierul unui copil”, a spus Waters.

Psihologul îi sfătuiește pe părinți să le dea copiilor timpul necesar în care creierul să intre în faza de visare, fără să le dea sarcini precise. Nu trebuie neapărat să stea pe canapea și să se se uite în tavan. Copiii pot să gătească, să bricoleze, să facă aruncări la coș cu mingea de baschet sau orice altceva le face plăcere și îi relaxează. Timpul acesta de repaos nu este sinonim cu inactivitatea. Este o perioadă în care creierul are răgaz să proceseze informațiile primite peste zi și să facă legături între acestea și cele pe care le deține deja.

Vino joi, 22 februarie 2018, de la ora 18.30, la Hotel Capitol la Atelierul cu mămici ”Învățarea unei limbi străine de timpuriu dezvoltă abilități pentru școală și viață”! Înscrie-te acum GRATUIT! Detalii AICI.

Dacă ți s-a părut util acest articol, dă LIKE paginii noastre de Facebook, unde găsești și alte articole cel puțin la fel de interesante.

 

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa