Ce noţiuni de matematică ar trebui să aibă copilul meu până la 5 ani?

matematica-copii-totul-despre-mame

Dezvoltarea fiecărui copil este unică, însă sunt câteva standarde orientative cu privire la noțiunile de matematică pe care ar trebui să le aibă un preșcolar. Iată care sunt acestea:

Matematica nu este doar o materie care se învață în școală, ci noțiunile ei elementare se acumulează treptat, poate fără să băgăm de seamă.

La ce vârstă ar trebui să știe copilul meu să numere? Când va fi capabil să măsoare cantități?

Te invităm la un mic test.

Matematică: cum se descurcă preșcolarii cu numerele?

La 3 ani: Mulți copii știu deja să-și spună vârsta și chiar să țină degetele ridicate indicând-o.
La 4 ani: Mulți copii pot număra cu ușurință până la 5, alții chiar până la 10, iar unii până la 20. Totodată, mulți copii pot spune ce număr urmează după altul într-o secvență până la 10.
La 5 ani: Dacă le dai două numere diferite între 1 și 10, mulți pot spune care dintre ele este mai mare.

Matematică: noțiuni de geometrie, forme și indicații

La 3 ani: Copiii înțeleg din ce în ce mai bine cuvintele direcționale precum „înainte”, „în spate”, „sus”, „jos”, „în față”, „dedesubt”, „deasupra”, „pe”, „lângă”, „înăuntru”, „în afară”, „între”, „stânga”, „dreapta”. Până la 5 ani le pot folosi în mod corect în propoziții.

La 4 ani: Mulți copii pot recunoaște și pot numi diverse forme, de diferite dimensiuni și orientări (cerc, triunghi, pătrat). În plus, majoritatea vor face forme care arată o oarecare simetrie, fără să înțeleagă conceptul. De exemplu ar putea construi o structură de cuburi identică cu alta, doar pentru că le place cum arată așa.

La 5 ani: Pot copia din memorie o formă după ce s-au uitat câteva secunde la ea. Chiar pot folosi o imagine 2D pentru a găsi un obiect într-o cameră 3D.

Matematică: noțiuni de măsurare pentru copii

La 3 și 4 ani: Mulți copii își dau seama cum să compare două obiecte diferite. Ar putea să pună două creioane unul lângă altul și să-ți spună care este mai lung.

La 4 ani: Mulți copii vor folosi diverse cuvinte pentru a face comparații: „mai mare”, „mai mic”, „mai lung”, „mai scurt”, „mai greu”, „mai ușor”, „mai rapid” și „mai încet”.

La 4 ani și jumătate: Mulți vor înțelege că atunci când li se oferă niște obiecte, spre exemplu o farfurie cu prăjituri, dacă dau una mai departe, vor avea mai puține. E valabilă și reciproca: dacă le mai dai o prăjitură, vor avea mai multe.

De asemenea, în această perioadă vor înțelege concepte de timp: dimineața, după-amiaza, noaptea, devreme, târziu, în curând. Unii pot numi zilele săptămânii sau chiar lunile anului și anotimpurile. Până la finalul acestei vârste, câțiva dintre ei își vor da seama cum să măsoare un obiect folosind obiecte la fel, dar mai mici.

La 5 ani: Mulți copii pot spune care bol conține mai multe obiecte și care mai puține, cu condiția ca obiectele să aibă aceleași forme și dimensiuni.

Matematică: modele și noțiuni de algebră

La 3 ani: Unii copii își dau seama care este ordinea acțiunilor desfășurate în cadrul unor evenimente familiare. De exemplu, pot descrie pașii care urmează atunci când fac baie: mai întâi punem dopul la cadă, apoi dăm drumul la apă, iar în final facem baie.

La 4 ani: Pot înțelege diverse modele: roșu-albastru-roșu-albastru, ei vor știi că urmează încă un set roșu-albastru. În plus, ei își pot crea propriile modele de culori sau de sunet: bat din palmă-dau din picior-bat din palmă-dau din picior. Pot așeza un grup mic de obiecte de la cel mai mare la cel mai mic și pot vorbi despre ele folosind cuvintele: „mare”, „mai mare” și „cel mai mare”.

La 4 și 5 ani: Pot sorta un grup de obiecte ținând cont de mai multe caracteristici: spre exemplu un coș cu rufe, în funcție de culoare sau poate și de mărime. Ei pot aranja tacâmurile, explicând de ce au pus separat lingurile, cuțitele și furculițele.

Matematică: statistici și probabilități

Între 3 și 5 ani: Copiii încep să organizeze obiectele pe categorii diferite și să le compare ca să răspundă la întrebări. Spre exemplu, până la 5 ani ar putea aranja șosetele din coșul de rufe – o grămadă pentru albe, alta pentru negre și încă una pentru roșii, iar după ce se uită la ele, ar putea să spună ce culoare este mai des întâlnită în familie.

La 4 ani: Mulți copii realizează faptul că pentru a înțelege unele lucruri trebuie mai întâi să le testeze. Spre exemplu, dacă îi spui că o minge din material textil nu va sări, cel mai probabil va încerca să verifice acest lucru ca să înțeleagă că este adevărat. Tot pe la această vârstă își dau seama de sensul unor cuvinte precum „sigur”, „nesigur”, „probabil”, „improbabil”, „poate”, „posibil” și „imposibil”. Astfel, ei înțeleg care sunt șansele ca un eveniment să aibă loc. Spre exemplu, știu că nu e posibil să ningă vara sau că pot prinde de fiecare dată o minge aruncată înspre ei.

La 5 ani: Atunci când sunt ghidați de un adult, ei pot înțelege grafice simple și să se folosească de această informație pentru a răspunde la întrebări.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație