Ce și în ce fel ar trebui să învețe copiii în clasa pregătitoare

Clasa pregătitoare reprezintă o perioadă de trecere de la grădiniță spre școală, în care cei mici se acomodează cu noul mediu de învățare. Temele pentru acasă sunt interzise.

Theodora Fintescu, redactor

Deși au trecut câțiva ani de când clasa pregătitoare a fost încadrată în învățământul primar obligatoriu, există încă multe necunoscute legate de ceea ce se petrece în clasă pe perioada primului an de studiu. Din păcate, confuzii nu sunt doar în rândul părinților ci și al dascălilor care, din dorința de a face cât mai mult, îi încarcă pe cei mici cu informații și inclusiv teme pentru acasă. Ceea ce, conform legii, este interzis.

Iată, așadar, ce prevede legea legat de organizarea clasei pregătitoare și de competențele celor mici la finalul acesteia!

Clasa pregătitoare reprezintă o perioadă de trecere de la grădiniță spre școală, în care cei mici se acomodează cu noul mediu de învățare și, prin exersare, se pregătesc pentru începerea activității școlare.

Materiile pe care le învață copiii în clasa pregătitoare sunt:

  • Comunicare în limba română
  • Matematică și Explorarea mediului
  • Dezvoltare personală
  • Arte vizuale și Abilități practice
  • Muzică și miscare
  • Educație fizică
  • Religie
  • Engleză

Cum trebuie să arate încăperea în care se desfășoară clasa pregătitoare

  • Spațiu luminos, curat, decorat cu materiale atractive și cu lucrările copiilor
  • Mobiler modular, zone cu acces liber la raft
  • Delimitarea centrelor de studiu și joacă: Arte, Ludotecă, Bibliotecă, Științe
  • Condiții specifice pentru activități integrate, audiții și video-audiții, prezentări ppt, utilizarea unor softuri educaționale
  • Existența unui covoraș pentru întâlnirea de dimineață și cercul poveștilor

Cum decurge procesul de învățare la clasa pregătitoare

O lecție durează 45 de minute și este structurată astfel : 35 de minute de activitate + 10 min jocuri/exersarea deprinderilor elementare. Pe parcursul anului școlar, sunt parcurse Unități Tematice, care vor fi concepute și desfășurate pe principiile învățării pe bază de proiect. Se au în vedere următoarele:

  • Teme propuse de copii, care permit implicarea părinților
  • Importanța învățării prin joc
  • Învățarea prin cooperare
  • Abordare integrată a învățării, depășind cadrul disciplinelor școlare clasice (formale)
  • Realizarea unor produse finite care pun în valoare creativitatea copiilor.

Cum se face evaluarea la clasa pregătitoare?

Pe perioada clasei pregătitoare, sunt vizate cinci zone de dezvoltare: dezvoltarea fizică și motrică, dezvoltarea socio-emoțională, dezvoltarea cognitivă, dezvoltarea limbajului și a comunicării,  dezvoltarea capacităților și a atitudinilor de învățare. Copiii nu primesc note, însă învățătoarea completează la finalul anului școlar un raport de evaluare care arată punctele forte ale copilului, precum și zonele în care are nevoie de sprijin. De asemenea, pe parcursul anului se realizeză Portofoliul Individual al Elevului, care cuprinde toate lucrările realizate de cel mic în anul respectiv.

Raportul de evaluare cuprinde observații pentru fiecare domeniu în parte. Vă prezentăm mai jos câteva dintre achizițiile pe care le va nota învățătoarea:

  • Comunicare în limba română: dacă elevul recunoaște cuvinte simple scrise cu litere mari și mici sau dacă știe să scrie mesaje simple
  • Limba străină: dacă știe să răspundă la salut și la întrebări simple, dacă știe să numească obiecte în limba respectivă, dacă poate învăța poezii și cântece scurte, dacă se poate prezenta etc.
  • Matematică și explorarea mediului: dacă știe numerele de la 0 la 31, dacă poate să compare aceste numere, să le ordoneze, să facă adunări și scăderi cu până la 5 elemente dintr-o mulțime dată. Învățătoarea va mai nota dacă cel mic recunoaște pătratul, triunghiul, dreptunghiul, cercul, cubul, sfera. 
  • Religie: dacă recunoaște elemente de bază domeniului, dacă recunoaște caracteristicilor comportamentale ale unui creștin, dacă aplică reguli de comportament moral-creștin în contexte de viață familiare, dacă știe semnificațiile unor sărbători religioase etc.
  • Arte vizuale și abilități practice: sesizarea semnificației unui mesaj vizual simplu, exprimat prin desen/ pictură/modelaj/ colaj/ film/ desen animat, care reflectă un context familiar; Identificarea liniei, a punctului, a culorii; manifestarea curiozității față de explorarea de mesaje artistice simple, exprimate vizual; participarea la activități integrate adaptate nivelului de vârstă, în care se asociază elemente de exprimare vizuală, muzicală, verbală, kinestezică.
  • Muzică și mișcare: receptarea unor sunete din mediul înconjurător, diferențierea sunetelor vorbite sau cântate, receptarea sunetelor emise de jucăriile muzicale, cântarea în colectiv asociind mișcarea sugerată de text.
  • Educație fizică:  identificarea principalelor caracteristici ale posturii corporale corecte, respectarea regulilor de igienă personală, redarea prin limbaj corporal a unor trăiri personale, manifestarea atitudinii de cooperare, ajutor și fair-play.
  • Dezvoltare personală: Identificarea unor trăsături personale elementare,Identificarea unor obiecte și activități simple de igienă personală, Recunoașterea emoțiilor de bază, Identificarea regulilor de comunicare în activitatea școlară, Aplicarea unor tehnici simple care sprijină învățarea și succesul școlar, Identificarea hobby-urilor, a jocurilor și a activităților preferate.

Beneficii pentru copiii care merg mai târziu la clasa pregătitoare

Dacă ți s-a părut util acest articol, dă LIKE paginii noastre de Facebook, unde găsești și alte articole cel puțin la fel de interesante.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa