Copii cu program încărcat

 

Din nefericire, este un lucru ştiut că sistemul nostru de învăţământ are mari carenţe şi că nu încurajează talentele sau abilităţile copiilor, ci pune accent pe acumularea de informaţii. Cea mai mare parte dintre părinţi sunt nemulţumiţi de ponderea foarte mare în cadrul programei şcolare a acestor informaţii „care nu folosesc la nimic”. Vă spun din proprie experienţă! Aşa încât din ce în ce mai mulţi dintre noi optează pentru activităţi extracurriculare: cercuri, ateliere, sporturi, muzică, dans etc. Vrem să le oferim copiilor noştri  tot ceea ce este mai bun în lume, vrem să îi ajutăm ca ei să devină cei mai buni din lume. Dar oare cât de benefic este acest lucru? Şi, până la urmă, chiar poţi fi bun în toate?

 

Da, activităţile extraşcolare sunt benefice!

În funcţie de domeniul ales, copilul dobândeşte în timpul acestor activităţi, dincolo de cunoştinţele propriu-zise, abilităţi sociale, încredere în propriile forţe, prieteni. Activităţile extraşcolare le vor oferi cu siguranţă stimularea necesară copiilor care se plâng mereu că sunt plictisiţi sau că nu reuşesc să îşi facă prieteni la şcoală sau în apropierea casei, copiilor care dau dovadă de un simţ artistic peste medie dar care nu este stimulat suficient în cadrul orelor de curs de la şcoală sau copiilor energici cărora orele petrecute la şcoală nu le oferă ceea ce au nevoie. Există riscul ca aceşti copii să petreacă mult prea mult timp în faţa televizorului sau la computer, aşa că activităţile extraşcolare sunt salvatoare în aceste cazuri.

 

Dar activităţile extraşcolare nu sunt timp liber!

În numele dezvoltării personale a copiilor noştri îi înscriem la numeroase activităţi, asociate desigur cu dorinţa noastră de a vedea şi rezultate. Am observat că, în ultima vreme, timpul liber este perceput de către părinţi ca o lipsă de planificare, ca o dovadă a neimplicării parentale sau chiar ca o pierdere de timp! Specialiştii în psihologia copilului avertizează însă: timpul liber este o necesitate! Copiii au nevoie de weekenduri neplanificate, de după-amiezi în care să se plictisească. Ele sunt benefice şi le permit copiilor să îşi caute propriile soluţii contra plictiselii, să îşi dezvolte creativitatea, elementul esenţial al succesului lor de mai târziu.

 

În căutarea echilibrului

În alegerea tipului şi mai ales a numărului de activităţi extraşcolare la care participă copilul un cuvânt important de spus îl are şi temperamentul său. Sunt copii pentru care şi o singură activitate în plus faţă de şcoală poate fi obositoare, aşa cum pentru alţii cele trei-patru ateliere sau sporturi pe care le practică reprezintă o joacă. Ai grijă să menţii echilibrul între efortul depus la şcoală (inclusiv în rezolvarea temelor), timpul şi energia consumate în timpul activităţilor extraşcolare şi timpul său liber.

 

Cum îţi dai seama că mai mult este prea mult?

Este uşor să îţi dai seama când copilul tău simte nevoia de mai mult timp liber. Primul semn este irascibilitatea. Un copil obosit este un copil ţâfnos. Poţi observa mai tot timpul că este somnoros ori chiar că aţipeşte în timpul zilei. Un alt semnal foarte important îl reprezintă scăderea performanţei şcolare, din cauza oboselii şi a lipsei de timp efectiv pentru teme. În cazuri foarte severe, copilul se poate confrunta chiar cu ceea ce psihologii numesc anxietatea de performanță, căreia i se pot asocia dureri de cap sau de stomac.

De asemenea, aş recomanda puţină grijă şi faţă de programul tău, ca părinte. Dacă tot ceea ce faci în timpul zilei este să duci şi să aduci copiii de la şi spre diferite săli de sport sau ateliere, atunci poate că este timpul să stabiliţi nişte priorităţi.

 

Stabileşte ceea ce este cu adevărat important!

Cu siguranţă că ai avut cele mai bune intenţii atunci când ai ales toate aceste activităţi extraşcolare pentru copiii tăi. Dar trebuie ca dincolo de orice să ai în vedere sănătatea lor şi mai ales să nu uiţi că înainte de toate sunt copii, iar copiii au nevoie să se odihnească şi să mănânce la timp, să exploreze şi să se joace. Dacă ţi-ai dat seama că familia ta este implicată în prea multe activităţi în plus, stabiliţi de comun acord o agendă, în care prioritar să fie timpul petrecut în familie şi efecturarea temelor pentru şcoală. Eliminaţi activităţile mai puţin importante şi mutaţi-le pe cele care necesită energie şi timp în plus pe perioada vacanţei. Şi nu în ultimul rând, nu uitaţi că fiecare copil este diferit şi are propriul mod de a face faţă stresului şi oboselii.

 

  • Urmăreşte aici emisiunea pe aceeşi temă.

 

Copilul tău ce activităţi extraşcolare are?

 

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație