Cum îți înveți copilul să economisească, în funcție de vârstă

TOTUL DESPRE MAME
să economisească

Având în vedere cât de importante sunt cunoștințele financiare în viață, e surprinzător că școlile nu învață copiii nimic despre bani.

Ca părinte, însă, poți și ar trebui să-i oferi copilului tău lecții importante despre bani.

”Uitați-vă câți bani datorăm în împrumuturi. E destul de clar că adulții nu știu multe despre bani. Ca să ajutăm următoarele generații să nu repete greșelile noastre și să trăiască corespunzător din punct de vedere financiar, trebuie să îi învățăm esențialele despre bani.” spune Beth Kobliner, autoarea bestseller-ului New York Times Get a Financial Life, membră în Consiliul de Consultanță Prezidențială pentru Capacități Financiare, vârful de lance în crearea Money as You Grow.

Kobliner spune că și copiii de trei ani pot înțelege concepte financiare ca economisirea și cheltuitul banilor.  Și un raport al cercetătorilor de la Universitatea Cambridge, cerut de către Serviciul de Consultanță Financiară al Regatului Unit a dezvăluit că obiceiurile financiare ale copiilor sunt formate până în 7 ani.

”Cu cât mai repede părinții încep să profite de momentele din fiecare zi ca să îi învețe pe copii despre bani (de exemplu, să-i dea o sumă mică de bani și să îl lase pe copil să aleagă ce fruct să cumpere), cu atât mai bine pentru viitorul copilului. Părinții sunt influența numărul unu în comportamentul financiar al copiilor, așa că depinde de noi să creștem o generație de consumatori, investitori, economi și donatori atenți”, spune ea.

Iată cele mai importante lecții de învățat la fiecare vârstă, alături de exemple de  activități care să ilustreze fiecare punct.

Educația financiară se învață, în mod ideal, încă din copilărie. Pentru că, indiferent de drumul profesional pe care îl va alege, copilul se va lovi de bani și ceea ce înseamnă ei. De aceea este datoria noastră să le oferim această informație. Și dacă privim lucrurile cu sinceritate, indiferent cât de mult succes va avea în unele aspecte (familie, prieteni, societate) dacă educația lui financiară nu este una solidă atunci viața lui va deveni un stres din acest punct de vedere. Despre toate astea și despre câteva secrete ce țin tot de educația financiară ne va vorbi Carmen Iorgulescu, Kids’ Financial & Entrepreneurship Trainer, Coordonator KEN Academy, pe 7 decembrie, începând cu ora 18:30 la Connect Hub București, în cadrul celei de a 27 ediție a Atelierelor pentru mămici. Înscrierile se pot face aici: http://bit.ly/2gzpUYb

Poate trebuie să aștepți ca să cumperi ceva ce vrei

„Acesta e un concept greu de învățat pentru oamenii de toate vârstele”, spune Kobliner.“ În orice caz, abilitatea de a întârzia gratificația poate de asemenea să prevadă cât de mult succes va avea ca adult. Copiii cu vârsta între trei și cinci ani au nevoie să învețe că dacă vor neapărat ceva, ar trebui să aștepte și să economisească pentru a putea cumpăra.

Lecțiile despre bani de la vârstele acestea dau tonul pentru mai târziu. „Nu poți începe prea devreme”, spune Kobliner. Vorbind despre propria familie, ea zice „Când intrăm într-un magazin, dacă spun – Nu avem bani pentru asta – sunt mai deștepți de atât, ei știu că avem cărți de credit”, așa că ea spune „Suntem aici să cumpărăm un cadou pentru X, nu o să cumpărăm nimic pentru tine pentru că nu suntem aici pentru asta”. Copii atunci învață foarte repede că dacă intri într-un magazin nu înseamnă că trebuie neapărat să cumperi ceva.

Activități pentru vârstele între 3 și 5 ani

  1. Când copilul așteaptă la coadă, să zicem la leagăne, discută despre cât de important este să învețe să aștepte pentru ceva ce își dorește
  1. Puneți trei borcane, fiecare cu câte o etichetă: „Economii”, „Cheltuieli”, „De împărțit”. De fiecare dată când copilul primește bani, că sunt primiți de ziua lui sau sunt câștigați făcând treburile casei, împărțiți banii egal între cele trei borcane. Învățați-l să ia bani din borcanul cu „Cheltuieli” pentru cumpărături mici, ca dulciuri sau autocolante. Banii din borcanul de împărțit se pot duce către cineva care are nevoie sau pot fi donați cauzei unui prieten. Banii din borcanul de economii ar trebui cheltuiți pe lucruri mai scumpe.
  1. Puneți-l pe copil să-și propună un scop, cum ar fi cumpărarea unei jucării. Asigurați-vă că nu e atât de scumpă încât să nu și-o permită luni în șir. „Atunci deja devine frustrant, și e greu pentru ei să ajungă să înțeleagă. E mai mult despre a fi conștient că strânge pentru un scop decât despre ‘oh, trebuie să strâng de undeva ăia zece dolari pentru fustiță’. Vrei să îi duci pe calea succesului.” spune Kobliner. Dacă copilul dumneavoastră are un scop scump, atunci găsiți o variantă potrivită să o ajutați în așa fel încât să-l îndeplinească într-o perioadă de timp rezonabilă. (Kobliner spune că, deși o alocație e o alegere personală a fiecărei familii, la această vârstă o mică alocație poate ajuta copilul să economisească pentru aceste scopuri.)

De fiecare dată când copilul tău pune bani în borcanul de economii, ajutați-l să numere câți bani a strâns, vorbiți cu el despre cât are nevoie ca să-și atingă scopul și când o să ajungă să-l atingă. „Toate aceste comportamente sunt foarte distractive pentru copii”, spune Kobliner. „Și le dă o idee despre  importanța așteptatului, a fi răbdător și a economisi.

Trebuie să alegi cum îți cheltuiești banii

Între 6 și 10 ani, este important să-i explici copilului tău: ”Banii nu sunt infiniți, și e important să facem alegeri înțelepte, deoarece după ce-ți cheltui toți banii pe care-i ai, nu vei mai avea alții de cheltuit”, spune Kobliner. La această vârstă, pe lângă menținerea activităților cu împărțitul banilor în borcane pentru economisit, cheltuit și împărțit, și să continue să-și propună scopuri, ar trebui să începeți să vă implicați copilul în decizii financiare mai mature.

Activități pentru 6-10 ani

  1. Includeți-vă copilul în luarea unor decizii financiare. De exemplu, explicați-i: ”Am ales sucul acesta de struguri obișnuit în locul celui de firmă, pentru că e mai ieftin cu 50 de cenți și mie mi se pare că au același gust”, spune Kobliner. Sau discutați despre reduceri, cum ar fi să cumpărați en-gros obiecte uzuale, de exemplu prosoapele de hârtie, pentru a obține un preț mai ieftin pe bucată.
  1. Dați-i câțiva bănuți copilului, să zicem 2$, într-un supermarket, și lăsați-l să aleagă ce fructe vrea să cumpere, în limitele celor trebuincioase, pentru a le înlesni căpătarea experienței în a face alegeri legate de bani.
  1. La cumpărături, discutați cu voce tare despre cum luați, ca adult, deciziile financiare; puneți întrebări, cum ar fi: ”Asta chiar ne trebuie? Sau putem să n-o luăm săptămâna asta, dacă tot vom mânca în oraș?” “oare pot să împrumut lucrul ăsta?” “O fi mai ieftin în altă parte? Oare am putea merge la magazinul cu reduceri, să luăm două din astea la preț de unul?”

Lecția: Cu cât economisești  mai devreme, cu atât crește dobânda.

Între 11 și 13 ani puteți trece de la planuri de economisire pe termen scurt la cele pe termen lung. Introduceți conceptul de dobândă compusă, când aveți de câștigat și din economiile actuale, și din cele trecute.

Activități între 11 și 13 ani

  1. Descrieți dobânda compusă folosind cifre anume, pentru că cercetările arată că e mult mai eficient decât atunci când descrii un concept abstract, spune Kobliner. Explicați „Dacă pui deoparte câte 100 de dolari pe de la vârsta de 14 ani, ai avea 23000 de dolari când ajungi la 65 de ani, dar dacă începi la 35 de ani, o să ai doar 7000 până ajungi la 65 de ani.”
  2. Puneți-l pe copil să calculeze dobânda compusă pe un site de profil. Aici, poate vedea câți bani poate strânge dacă investește o sumă anume și ea crește cu o anumită rată de dobândă. Și dați-i să citească, ca exemplu care inspiră, despre cineva care a folosit extrem de bine dobânda compusă spre propriul avantaj.
  3. Puneți-vă copilul să își propună un țel pe termen mai lung, ceva mai scump decât jucăriile pentru care poate deja economisea. „Este foarte util să vorbiți despre acest tip de compromisuri, numite costuri de oportunitate – la ce lucruri renunți ca să economisești bani. La vârsta aceasta, copiii încearcă să nu economisească pentru că vor să cumpere chestii, dar s-a dovedit a fi o decizie bună să-și propună scopuri pe termen lung și să se gândească ce ar trebui să renunț” spune Kobliner. De exemplu, spune ea, dacă copilul are obiceiul să-și cumpere o gustare după școală, poate va decide să economisească banii mai degrabă pentru a lua un iPod.

Dacă ți s-a părut util acest articol, dă LIKE paginii noastre de Facebook, unde găsești și alte articole cel puțin la fel de interesante.

Traducerea și adaptarea Ina Elena Irimia, sursa http://www.forbes.com

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa