Învaţă-ţi copilul să înveţe!

Sid Jacobson, psiholog
Sid Jacobson, psiholog

Sfaturi de la psihologul Sid Jacobson, expert în NLP în educație

Să spunem că avem un copil care la cinci ani scria şi citea singur, la şase ani făcea operaţii matematice de clasa a treia, iar la şapte ani citea deja romane de aventuri scrise pentru copii mult mai mari. Punea întrebări tot timpul, despre orice, reţinea răspunsurile, ba chiar corela datele astfel obţinute pentru a-şi lămuri singur diverse necunoscute. Să mai spunem însă şi că, odată intrat în clasa întâi, copilul cu pricina începe să se blocheze în fața operaţiilor simple, cu numere mai mici de o sută, sau că nu nimereşte răspunsul corect la întrebarea „Cum se numeşte căsuţa ursului din pădure?” Mai mult, lucrurile se complică şi fiecare moment dedicat temelor se transformă în cel mai tensionat moment al zilei pentru întreaga familie. Ce s-a întâmplat? Cum de s-a transformat un copil care învăţa de plăcere, fără îndrumarea nimănui, într-un elev care urăşte zilele de şcoală, nu înţelege ce i se explică la lecţie şi ia calificative slabe?

 

„De multe ori, la școală, copiii sunt dezvăţaţi de unele din abilităţile şi darurile lor naturale”

Întrebările de mai sus s-au numărat printre cele pe care părinţii participanţi la workshopul Învaţă-ţi copilul să înveţe i le-au adresat lui Sid Jacobson, renumit psiholog, expert în aplicaţiile NLP (Programare Neurolingvistică) în educaţie, psihoterapie şi abilităţi de comunicare. Workshopul, la care au participat părinţi şi copii, a avut loc la sediul Asociaţiei Mind Master, asociaţie specializată în organizarea programelor de dezvoltare personală și formare NLP Professional acreditat din România.

Am plecat spre această întâlnire cu o nedumerire: oare chiar îţi poţi învăţa copilul să înveţe? Chiar şi după ce şcoala i-a demonstrat că metoda pe care el însuşi şi-a dezvoltat-o nu este cea bună? Oare se înşală şcoala? Am primit răspunsul încă din deschiderea workshopului, de la Sid Jacobson: „Într-un sens real, probabil nu ar trebui să predăm copiilor cum să înveţe. În realitate, ei ar trebui să ne înveţe pe noi, dar realitatea este că ei nu învaţă la şcoală modul în care ar putea să înveţe. De multe ori, la școală, copiii sunt dezvăţaţi de fapt de unele din abilităţile şi darurile lor naturale. Se pare că în cazul multor copii este nevoie să refacem ceea ce li s-a luat de către şcoală. În final, învăţarea învăţării ne ajută să fim siguri că cei mici vor deprinde abilităţile de care au nevoie pentru a păstra învăţarea eficienta, sub propriul lor control şi în orice situație – pentru tot restul vieţii.”

 

Experienţa succesului stă la baza învăţării

Înainte de a trece la partea practică a workshopului, cea în care părinţii au exersat împreună cu cei mici două tehnici de învăţare a învăţării, psihologul Sid Jacobson a expus câteva principii extrem de importante despre predare şi învăţare, lucruri pe care, deşi avem impresia că le ştim, le aplicăm foarte rar sau chiar niciodată.

Învăţarea poate fi distractivă – desigur că ştim acest lucru şi bineînţeles că putem învăţa şi în condiţii mai puţin atractive. Studiile au demonstrat, însă, legătura foarte strânsă între corp, minte şi motivaţia care stă la baza învăţării şi care, atunci când este pozitivă, duce la obținerea rezultatelor eficiente pe care cu toții le dorim.

Copiii nu pot învăţa atunci când le este frică. Elevii se tem de reacţia violentă a profesorului atunci când greşesc şi de pedepsele încasate din partea părinţilor la vederea unei note proaste, ajungând să asocieze sentimente extrem de negative unei anumite materii sau chiar şcolii în general. Acelaşi lucru este valabil şi în cazul temelor pentru acasă, dacă atmosfera în care se desfăşoară este una negativă şi tensionată.

Experienţa succesului. Din nefericire, şcoala demonstrează copilului, devenit dintr-o dată elev, că ceea ce ştia el nu este util. Încă din clasa întâi, copilul află că ceea ce era considerat un succes până mai ieri, astăzi îi poate crea probleme. Oare ce părinte nu a auzit măcar o dată celebrul sfat primit în ultimul an de grădiniţă: „Nu îl lăsaţi să înveţe să scrie şi să citească pentru că îi va fi mai greu în clasa întâi. Ştiţi, fiecare învăţătoare are metodă sa”? Proaspătul elev află curând că nu caligrafiază corect sau că este mai important să ştie grupurile de litere luate separat decât să citească tot cuvântul fără greşeală. Copiii ajung să creadă că nu sunt capabili să înveţe lucruri noi, renunţând în cele din urmă să mai învețe. Soluţia pe care Sid Jacobson o oferă părinţilor este aceasta: „Daţi-le copiilor lucruri simple de făcut, astfel încât ei să (re)capete experienta succesului şi încrederea în ei înşişi. Asiguraţi un mediu de învăţare în care copiii să simtă că au succes, sunt eficienţi, capabili şi iubiţi.”

„Copiaţi ceea ce este scris pe tablă!” Una dintre fetiţele de ciclu primar, participantă la workshopul de la sediul Asociaţiei Mind Master, întrebată fiind care este lucrul care îi displace cel mai mult la şcoală, a răspuns: „Atunci când trebuie să copiez de pe tablă în caiet”. Probabil că mintea noastră de adulţi trecuţi prin foarte mulţi ani de şcoală nu se mai miră de o astfel de practică, ba chiar o consideră eficientă, de vreme ce încă este aplicată copiilor noştri. În realitate, însă, copii încă deţin, în primii ani de şcoală, capacitatea de a vedea că această metodă nu îi ajută în procesul de învăţare. Copiii ştiu că învăţarea este un proces activ, bazat pe conexiunile pe care le facem în mintea noastră. Sid Jacobson propune atât părinţilor, cât şi profesorilor o predare de tip interactiv şi atractiv a tuturor lucrurilor pe care le învață copiii noştri.

1
2
DISTRIBUIȚI
Intră în conversație