Învățatul pe de rost este o prostie? Răspunsul psihologului

Alina Porumboiu

Memorarea unor poezii a fost des asociată cu un stil de învățare învechit, numit și „învățat pe de rost”, care nu sprijină cu nimic dezvoltarea cognitivă a copilului. Dar dacă ți-aș spune că memorarea unei poezii poate fi un antrenament extraordinar al minții copilului tău? Ți-ai schimba părerea? Este minunat să auzi din gura copilului tău cuvinte frumos înșiruite (mai ales atunci când se află în fața publicului la vreo serbare). Dar te întrebi imediat: Cât înțelege din ele?

E bine sau rău să-l înveți pe cel mic poezii?

Ei bine, poeziile nu sunt folosite întotdeauna la adevărata lor valoare ca și unealtă de șlefuire a minții copiilor.  

Care sunt beneficiile învățării unei poezii?

  1.  Atunci când învață o poezie, copilul tău intră în contact cu un vocabular extins, pe care nu îl poate întâlni în conversațiile de zi cu zi;
  2. Când ajunge sa înțeleagă o poezie, copilul își dezvoltă gândirea abstractă datorită metaforelor întâlnite;
  3. Învățarea unei poezii implică memoria de lucru, dar și memoria pe termen lung, astfel copilul tău va ști cum să rețină informația o perioadă lungă de timp și nu doar până la primul examen;
  4. Poeziile, asemeni cântecelor, îi pun la dispoziție copilului structuri lingvistice pe care și le poate însuși ca atare și le poate folosi apoi în contexte reale de viață;
  5. Atunci când învață o poezie, în mintea copilului tău au loc o multitudine de asocieri și conexiuni cu alte informații deja existente;
  6. Copilul tău va deveni mai sensibil la cuvinte, cu abilitățile sale de comunicare mai dezvoltate;  
  7. Învățarea unei poezii îi dezvoltă vocabularul, iar un vocabular dezvoltat sprijină învățarea în general;  

Și acum, dacă te-ai convins de valoarea poeziei în viața copilului tău, fie că este școlar sau preșcolar, sigur îți dorești să afli mai multe despre cum vă puteți distra cu o poezie:

Alege poezii cu semnificație pentru copilul tău

De cele mai multe ori, copiii învață poeziile date de la școală, ceea ce înseamnă că nu au o libertate de alegere prea mare. Atunci când devine obligatorie, învățarea își pierde tot farmecul pentru copil. Caută poezii amuzante, ce îi trezesc interesul sau în care se poate regăsi.  

Citește-i tu poezia și întreabă-l câteva lucruri despre ea

Ce i-a plăcut, ce nu a înțeles, despre ce crede ca este vorba, ce imagine i-a venit în minte ascultând poezia. Dacă este un copil preșcolar o poate desena. Dacă este un copil mai mare poate spune primele cuvinte ce îi vin în minte atunci când ascultă poezia.  

Identificați împreună cuvintele noi, a căror sens nu îi este clar și încercați să extrageți sensul din context

Nu te transforma într-un dictionar ambulant pentru copilul tău, ci adresează-i mereu întrebări provocatoare. Astfel sunt mai multe șanse să rețină ceva.  

Luați fiecare vers în parte și faceți împreună asocieri

Fonetice (cu ce seamănă cuvântul acesta?) sau semantice (cum altfel mai poți spune la …). Dacă te bazezi doar pe rima poeziei pentru a fi memorată, fără să te asiguri că este bine înțeleasă de către copil sunt șanse mici să își mai amintească ceva după o perioadă.  

Apelați la metode diverse de a interacționa cu poezia învățată

Desenați fiecare vers din poezie, mimați diferite cuvinte din poezie, recitați poezia pe voci, interpretați poezia asemeni unei piese de teatru.   

Poate părea o muncă de Sisif pentru o amărâtă de poezie, dar nu uita că nu depui acest efort pentru poezia în sine, ci pentru copilul tău. Folosește timpul în care stați în mașină, în care mergeți pe stradă, la masă sau înainte de culcare pentru a vă distra învățând. Poate astfel îi vei schimba perspectiva asupra memorării unei informații în general.  

Te invit să privești diferit provocarea de a învăța împreună cu copilul tău o poezie nouă!  

Citește și ”Copilul Conștient”, cartea care te învață tehnici care să permită copilului să acorde o atenție mai mare gândurilor, sentimentelor și emoțiilor sale. El se va putea concentra mai bine la școală, va fi mai empatic și mai atent la tot ceea ce i se întâmplă. Va trăi conștient. Aceasta este disponibilă AICI.

Alina Oprea, psiholog si psihoterapeut, a început lucrul cu copiii din aria cea mai dificilă și dureroasă a nevoilor speciale, autismul. Antrenarea și dezvoltarea limbajului a reprezentat mereu un punct de concentrare în acest domeniu. Studiul psihologiei, formarea în psihoterapie și multe alte cursuri de pregătire au deschis treptat interesul către arii noi, abordând limbajul și dezvoltarea lui la bebeluși în cadrul programului de Signing. Observând ce posibilități de dezvoltare are limbajul în contact cu limbile străine și grupul, dar și cum influențează acest lucru gândirea în general, a implementat programul de engleză pentru preșcolari în cadrul EKA (la care participă copii între 6 luni și 4 ani). În toată această perioadă a continuat să lucreze cu copiii ca psihoterapeut.

Alina scrie o serie de articole pe blogul EKA despre psihologia copilului mic și relația lui cu o limbă străină. Mai multe despre abordarea ei, în special în ceea ce privește învățarea unei limbi străine de timpuriu, aici.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa