Pedepsiți sau răsplătiți: copii nefericiți

Alfie Kohn pedepse si recompense Totul despre mame
Distribuie:
Google +

Alfie Kohn pedepse si recompense Totul despre mame

Alfie Kohn despre pedepsele și recompensele folosite în educația copiilor (2)

O discuție cu Alfie Kohn, de Ron Brandt

Atât recompensele, cât și pedepsele, spune Alfie Kohn, autorul cărții Punished by Rewards, sunt modalități de a manipula comportamentul; ambele distrug potențialul de învățare autentică. Alfie Kohn susține oferirea unui curriculum atractiv și a unei atmosfere empatice, “astfel încât copiii să poată acționa în spiritul dorinței lor naturale de a afla”.


Interviul de mai jos a avut loc la Conferința anuală ASCD pe 27 martie 1995, în San Francisco.

Alfie, noi, educatorii, folosim pedeapsa destul de mult, dar am ajuns să înțelegem că nu reprezintă o modalitate eficientă de educare. Am fost convinși că este mult mai bine folosim recompensele. Dar tu vii acum și spui că și asta e greșit. De ce?

Mai întâi, să ne asigurăm că suntem de acord cu prima ta premisă și anume că pedeapsa este distructivă. O seamă de oameni par să creadă că, dacă redenumim pedepsele “consecințe” sau dacă introducem cuvântul “logic”, atunci este în regulă. “Consecințe logice” este un exemplu de ceea ce eu numesc “pedeapsa ușoară”, un mod mai binevoitor și mai blând de a acționa asupra copiilor în loc de a lucra cu ei.



Acestea fiind spuse, mă voi îndrepta înspre recompense. Recompensele și pedepsele sunt, ambele, modalități de a manipula comportamentul. Sunt două forme de acțiune asupra elevilor. Și, în această ordine de idei, toate cercetările care spun că este contraproductiv să le spui elevilor: “Faceți asta sau iată ce vă voi face” se aplică și pentru: “Faceți asta și iată ce veți primi”. Ed Deci și Rich Ryan de la Universitatea Rochester au dreptate când numesc recompensele “control prin seducție”.

Și spui că recompensele sunt la fel de nerecomandate ca pedepsele.

Recompensele exercită control asupra comportamentului copiilor, iar acest control poate fi dăunător pe termen lung. Motivul este că, deși elevii ar dori cu siguranță să obțină bunătățile în sine – pizza, bani sau steluțe aurii -, niciunuia dintre noi nu-i place ca lucrurile pe care și le dorește să fie folosite ca pârghii pentru a-i fi controlat comportamentul.

Vrei să spui că acest lucru li se aplică și copiilor care consideră o sarcină ca fiind satisfăcătoare în sine?

Recompensele dăunează cel mai mult interesului atunci când sarcina este deja intrinsec motivantă. Aceasta s-ar putea datora faptului că există și mai mult interes de pierdut atunci când sunt introduse stimulente extrinseci; dacă faci ceva plictisitor, interesul tău poate fi deja la cel mai scăzut nivel.

Cu toate acestea, nu avem dreptul să îi tratăm pe copii ca și când ar fi animale de casă atunci când sarcina este neinteresantă. În schimb, trebuie să examinăm sarcina în sine, conținutul curriculumului, pentru a vedea cum poate fi făcut mai atractiv pentru cel mic. Totuși, indiferent de ce facem, una dintre concluziile cel mai atent cercetate ale psihologiei sociale este cea conform căreia cu cât răsplătești mai mult pe cineva pentru ce face, cu atât va scădea interesul persoanei respective cu privire la activitatea pentru care a fost răsplătită.

În “Punished by Rewards” citezi multe cercetări asupra efectelor pe care le au pedepsele și recompensele. Spui că aceasta nu este numai părerea ta.

Exact. Există cel puțin 70 de studii care arată că motivatorii extrinseci – incluzând notele de 10, câteodată lauda și alte recompense – nu sunt numai ineficienți pe termen lung, ci și contraproductivi în ceea ce privește lucrurile care ne preocupă cel mai mult: dorința de a învăța, angajamentul față de valorile pozitive și așa mai departe. Un alt grup de studii arată că oamenii cărora li se oferă o recompensă pentru rezolvarea unei sarcini care implică un oarecare grad de creativitate – sau pentru rezolvarea corectă a sarcinii – tind să facă o muncă de o calitate mai proastă decât cei cărora nu li se oferă recompense.

Te-ar mai putea interesa si: