Provocările adolescenței. Ep. 8. Influența grupului și cum feriți copiii de necazuri

tinere alcool distractie

Influența grupului la adolescență. Trecerea spre adolescență, așa cum și noi, adulții de astăzi am trăit-o, duce și la o creștere semnificativă a timpului petrecut cu prietenii. Tocmai pentru că prietenii, grupurile, și influența lor au un cuvânt de spus în dezvoltarea copiilor noștri adolescenți, este util să înțelegem modul în care aceste grupuri se formează, dinamica lor, de ce sunt atât de atractive, cum și de ce le influențează viața în atât de mare măsură.

Adolescenții, după vârsta de 12 ani, au o grămadă de activități în afara controlului adulților, stau mare parte din timp împreună, la școală și în afara ei: rămân frecvent împreună după ore, merg cu grupul la film, la mall, sau stau pur și simplu de vorbă, împărtășesc vise de viață, opinii diverse sau experiențe, fac sport sau voluntariat, excursii, petreceri, iar lista poate fi nesfărșită.

Influența grupului la adolescență. Pragul de la 16 ani

Adolescența este o perioadă în care experimentezi diferite roluri și identități. Mai ales în perioada de început, până pe la 15-16 ani, grupul cu care se identifică le oferă adolescenților o bază solidă pentru a se auto-defini: ce muzică ascultă, cum se îmbracă, care este atitudinea față de școală, cum aleg să își petrecă timpul liber. Pe măsură ce cresc, după mijlocul adolescenței și până la începutul vieții de adult se desprind de grup, își construiesc propria identitate, se îndreaptă spre un sine propriu, conturat. După 16 ani, grupurile din care fac parte încep să fie mult mai diferențiate pe interese, sunt mult mai permeabile, tinerii adolescenți pot să facă parte și dintr-un grup și din altul, segregarea și definirea prin apartenența la grup nu mai sunt la fel de rigide.

Influența grupului la adolescență. Cine se aseamănă, se adună

Pe lângă grupul mare cu care se identifică sau sunt identificati: “popularii”, “tocilarii”, “copiii normali”, “petrecăreții”, “olimpicii”, cu etichete diferite în functie de fiecare scoală sau liceu, tinerii adolescenți își construiesc și o structură de grupuri mai mici, de până la șase prieteni, de cele mai multe ori de același sex, în care relațiile sunt foarte apropiate, preocupările sunt comune. Grupul este ales pe bază de afinități și interese comune și aici, cam ca în toate relațiile din viața “cine se aseamnă, se adună.”

De ce sunt însă adolescenții atât de atrași de relațiile cu cei de-o vârstă?

Studiile arată că prezența prietenilor activează în creierul adolescenților sistemele de recompensă similar activate de consumul de droguri, de sex, de mâncare sau de bani. În creierul adolescenților, secreția de dopamină crește atunci când sunt împreună cu prietenii, la fel de mult ca atunci când fac lucruri ce le produc plăcere. Mai mult decât atât, doar fiind alături de prieteni odată ce circuitele de recompensă sunt activate, adolescenții sunt mult mai sensibili la orice alt fel de recompensă, și aici sunt incluse și satisfacțiile pe care le obțin din activitățile de risc. Cu cât riscul asumat este mai mare, cu atât circuitele de recompensă sunt mai activate.

Experiment cu adolescenți

Laurence Sternberg descrie un experiment pe care l-a realizat, ce demonstrează influența pe care prezența prietenilor o are asupra creierului adolescenților, spre deosebire de cel al adulților. În cadrul experimetului le-a oferit, atât adulților, cât și adolescenților implicati o sumă de bani: una mai mică imediat (200 USD la terminarea experimentului) sau una mai mare, dar pe care o vor primi după un timp (1000 de dolari după un an). Preferința adolescenților pentru recompensa imediată, arată Sternberg, a fost intensificată de prezența celor de o vârstă cu ei, prieteni sau nu, sau numai dacă le era sugerat că un adolescent îi privește din camera de alături, spre deosebire de adulți, care nu au fost influențați în decizie de prezența altor persoane.

Nu este așadar necesar ca grupul să manifeste vreun soi de presiune asupra unui adolescent, numai simpla prezența a acestora le va influența comportamentul. Este vârsta la care se simt cel mai bine alături de prieteni, si mai mult decât atât, această senzație de bine îi împinge să caute recompense și să își asume riscuri în activități pe care în mod obișnuit nu le-ar căuta, este o chestie pur și simplu de biologie.

Influența grupului și începerea vieții sexuale

În ceea ce privește situațiile în care influența grupului poate fi copleșitoare, este începerea vieții sexuale. Se așteaptă de la băieți să își înceapă viața sexuală devreme, să performeze și să aibă cât mai multe partenere. Pentru fete, dimpotrivă, debutul vieții sexuale, numărul partenerilor pot fi stigmatizante. Mai mult decât atât, băieții, unii dintre ei consumatori de ponografie, tind să facă presiuni asupra fetelor pentru a se conforma unui anumit tipar sexual, ei înșieși presați de colegii și prietenii lor.

Riscuri când părinții sunt distinați și critici

În afară de biologia specifică vârstei, comportamentele în grup, deciziile lor sunt influențate de temperamentul fiecărui adolescent și de vulnerabilitățile sale. Un adolescent cu o bună reglare emoțională, cu o relație sigură și stabilă cu părinții, va intra și el în diverse încurcături, se va simți dator să încerce lucruri pe care în mod normal nu le-ar face, dar va știi unde să caute sprijin și sfaturi, are abilități construite care îl vor ajuta să se oprească.
Dar pentru un adolescent care acasă nu se regăsește în nici un fel, ai cărui părinți sunt distanți sau critici, grupul de prieteni reprezintă singurul punct de sprijin, cu bune și rele, locul unde se construiește și unde își caută modele.

Sfaturi pentru părinți

Ce pot face părinții? Fiți preocupați de copilul dvs. devenit adolescent, învățați ce îl atrage și ce nu, ce muzică ascultă, ce cărți citește, care îi sunt hobby-urile. Lăsați-vă condus în lumea lui. Nu îi judecați și nu îi etichetați prietenii, observati comportamente și discutați deschis despre consecințele lor. Învățați-l cum să își diversifice ariile de interes, și în acest fel grupurile de prietenii. Este necesar să nu aveți teme tabu, discutați deschis despre sexualitate, pornografie și nu uitați să împărtășiți din experiența dvs de adolescent.

Citește și ”Cum să ne păstrăm copiii aproape”, cartea în care Dr. Gordon Neufeld și Gabor Mate vorbesc despre tendința copiilor și a tinerilor de a se îndrepta spre cei de aceiași vârstă cu ei. Copiii vor încerca să găsească la egalii lor sentimentul de acceptare, valori similare și coduri de comportament. Detalii AICI.

Corina Dobre – psiholog și psihoterapeut cognitiv comportamental, lucrează de mai bine de zece alături de părinți și copiii lor. Mamă a doi băieți adolescenți, alături de practica de cabinet, Corina coordonează programe direct pentru adolescenți, dar și pentru părinții adolescenților. Programele pentru adolescenți au ca scop întelegerea transformărilor vârstei, conștientizarea propriilor trăiri și descoperirea de resurse pentru a crește armonios și în contact cu propriile valori și nevoi. 

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație