8 moduri de a-i învăța pe copii despre conștientizare

Noi știm că starea conștientă este benefică pentru noi. Conștientizarea ne permite să fim prezenți în modul de a ne crește copiii, în alegerea unui răspuns abil în loc să cedăm reacțiilor noastre viscerale.

Conștientizarea este, de asemenea, bună pentru copiii noștri. Există un organism de cercetare în curs de dezvoltare, care indică faptul că starea conștientă poate ajuta copiii să își îmbunătățească abilitățile de a fi atenți, să se calmeze atunci când sunt supărați și să ia decizii mai bune. Pe scurt, ea ajută la reglarea emoțională și la concentrarea cognitivă. Mai este nevoie să întreb dacă vă doriți asta pentru copiii voștri?

Copiii sunt sub o presiune mai mare decât oricând și au nevoie de tehnici de mindfulness adaptate lor. Comandă acum ”Copilul constient”, de Susan Kaiser Greenland, o carte revoluționara, ce îi învață pe părinți tehnici prin care vor contribui la relaxarea copiilor lor. Cartea este disponibilă AICI.

Deci, de unde începem? Cum îi putem învăța aceste abilități importante pe copiii noștri?

Să începem cu începutul…

Stabilirea propriei practici. V-ați afla în dificultate să predați copiilor voștri balet, dacă nu ați dansat niciodată. Pentru a preda copiilor voștri conștientizarea într-un mod autentic, trebuie să o practicați și voi la rândul vostru. Puteți începe lent, cu o practică meditativă de doar cinci până la zece minute pe zi. Găsiți modalități de a încorpora conștientizarea în activitățile voastre de zi cu zi. Nu lăsați această etapă să vă intimideze – probabil practicați o mulțime de obiceiuri conștiente deja!

Nu vă complicați. Termenul de ”conștientizare” este un cuvânt greu pentru copiii mici, să îl înțeleagă. Mai simplu spus, conștientizarea înseamnă atenție. Înseamnă observarea gândurilor, a sentimentelor, senzațiile corporale și tot ce este în jurul nostru și se întâmplă chiar acum.

Verificați-vă așteptările. Vă așteptați ca starea conștientă să elimine accesele de furie? Să vă calmeze copilul activ? Să vă facă liniște în casă? Dacă da, este foarte probabil să ajungeți să fiți dezamăgiți. În timp ce senzațiile de calm sau de a fi liniștit sunt niște efecte secundare plăcute ale conștientizării, ele nu sunt scopul final.

Scopul predării stării de conștientizare copiilor noștri este de a le oferi abilitățile să-și dezvolte conștiința față de experiențele lor interioare și exterioare, să își recunoască gândurile ca fiind „doar gânduri“, să înțeleagă modul în care se manifestă emoțiile în corpul lor, să își dea seama atunci când atenția lor rătăcește și de a le oferi instrumente pentru controlul impulsivității. Acesta nu este un panaceu, și nu va scăpa de ceea ce este, concret, un comportament de copil normal, cum ar fi accesele de furie, intensitățile sonore, gemetele, exuberanța și certurile…

Nu-i forțați. În cazul în care copiii nu sunt interesați de lecția (sau activitatea) despre conștientizare, lăsați-o baltă. Acesta este un moment bun pentru voi de a practica non-atașamentul vis-a-vis de rezultat!

Dat fiind că am eliberat drumul de preliminarii, iată câteva sugestii pentru modul în care puteți începe să introduceți copiilor dumneavoastră conștientizarea:

  1. Ascultați clopotul. Un mod ușor pentru copii să practice conștientizarea este să se concentreze pe a acorda atenție la ceea ce pot ei auzi. Puteți utiliza un bol muzical, un clopot, un set de clopoței sau o aplicație de telefon care are sunete pe ea. Spuneți-le copiilor că le veți pune sunetul și ei ar trebui să asculte cu atenție până când nu se mai poate auzi sunetul (care este de obicei de la 30 de secunde la un minut).
  2. Practicați cu un partener de respirație. Pentru copiii mici, a le da pur și simplu instrucțiunea „să acorde atenție la respirație“, poate fi greu de urmat. În videoclipul „Edutopia„, Daniel Goleman descrie o clasă a a doua a care face un exercițiu numit „partener de respirație“: fiecare elev apucă un animal de pluș, iar apoi se culcă pe spate cu prietenul lor pe burta lor. Aceștia își concentrează atenția asupra urcării și a coborârii animalului de pluș, în timp ce ei inspiră și expiră.
  3. Faceți-vă plimbările conștient. Una dintre activitățile preferate ale copiilor mei pe timp de vară este „plimbarea de observare“. Ne plimbăm prin cartier și observăm lucruri pe care nu le-am văzut înainte. Vom desemna un minut din plimbarea pe jos, timp în care suntem complet tăcuți și pur și simplu acordăm atenție la toate sunetele pe care le putem auzi – broaștele, ciocănitorile, o mașină de tuns iarba. Noi nici măcar nu o numim „conștientizare“, dar exact asta este.
  4. Stabiliți practicarea gratitudinii. Cred că recunoștința este o componentă fundamentală a conștientizării, învățându-ne copiii să aprecieze abundența din viața lor în loc să se concentreze la toate jucăriile și bunătățile la care tânjesc cu nerăbdare. Familia mea face acest lucru la cină, când fiecare împărtășește celorlalți un lucru pentru care este recunoscător. Este una dintre părțile mele preferate ale zilei.
  5. Încercați meditația SpiderMan! Fiul meu în vârstă de cinci ani este adeptul tuturor lucrurilor cu supereroi, iar această meditație SpiderMan este exact pe placul lui. Această meditație îi învață pe copii să își activeze „păianjeno-simțurile“ și capacitatea lor de a se concentra la tot ce pot mirosi, gusta și auzi în momentul de față. Ce idee inteligentă!
  6. Verificați raportul meteo personal. În „Sitting Still Like a Frog”, Eline Snel încurajează copiii să „invoce raportul meteo care [le] descrie cel mai bine sentimentele în acest moment“. Însorit, ploios, furtună, calm, vânt, tsunami? Această activitate permite copiilor să observe starea lor actuală, fără a se identifica prea mult cu emoțiile lor. Ele nu pot schimba vremea de afară și nici noi nu ne putem schimba emoțiile sau sentimentele noastre. Tot ce putem schimba este modul în care ne raportăm la acestea. După cum descrie Snel, copiii pot recunoaște „Eu nu sunt ploaia torențială, dar am observat că plouă; eu nu sunt un fricos, dar îmi dau seama că, uneori, am un sentiment puternic de frică, undeva aproape de gât“.
  7. Faceti un borcan al minții. Un borcan al minții se aseamănă puțin cu un glob de zăpadă – agitați-l și urmăriți furtuna! Dar, dacă stăm și respirăm, și pur și simplu urmărim perturbarea, în curând se așează. La fel cum face mintea noastră.
  8. Practicați mâncatul conștient. Exercițiul de a mânca în mod conștient o stafidă sau o bucată de ciocolată este de bază în educația conștientizării și este o activitate extraordinară pentru copii. Puteți găsi exerciții detaliate pentru mâncatul conștient, pentru copii, pe internet.

Mai presus de toate, amintiți-vă să vă distrați și să nu vă complicați. Puteți oferi copiilor voștri multe posibilități de a adăuga practici utile în „bagajul” lor – unele dintre ele vor funcționa pentru ei, iar altele nu. Dar experimentarea este distractivă!

Traducere din limba engleză de Mara Bogdana Marina. Articolul original AICI.

Copiii sunt sub o presiune mai mare decât oricând și au nevoie de tehnici de mindfulness adaptate lor. Comandă acum ”Copilul constient”, de Susan Kaiser Greenland, o carte revoluționara, ce îi învață pe părinți tehnici prin care vor contribui la relaxarea copiilor lor. Cartea este disponibilă AICI.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație