Ce întrebări să-i pui copilului când vine de la şcoală/grădiniță?

Adriana Moscu
intrebari-dupa-scoala-totul-despre-mame

De multe ori, când îi întrebi “Cum a fost la școală?”, vei primi un răspuns monosilabic: “Bine”. Află cum poți descoperi ce altceva mai cuprinde acest „bine” și cât de bine este, de fapt.

Am două fetițe: Ioana e în clasa a VII-a și Ilinca într-a II-a. Sunt atât de inteligente încât uneori mă sperie (sigur ai trăit și tu senzația aceasta cu al tău copil), dar nu sunt tocilare și nu vorbesc despre școală decât dacă încerc să le scot cuvintele cu cleștele din gură sau trec la amenințări ori le întreb aceleași lucruri de 1000 de ori până când, invariabil, una dintre noi obosește și cedează. De cele mai multe ori – ați ghicit – aceea sunt eu. Așa că mi-am dorit să aflu mai multe despre cum pot să le determin să-mi vorbească despre ce se petrece la școală. M-am informat și iată ce am aflat (Atenție! Tot ce am descoperit se poate aplica și la grădiniță, așa că părinții cu pici preșcolari sunt invitați să ia și ei notițe):

Arta de a formula întrebări

Cea mai utilă informație pe care mi-am însușit-o imediat a fost să nu pun întrebări limitative, prin care copilul să-mi poată răspundă prin “Da”, “Nu” sau “Bine”. Pune întrebări despre pauzele dintre ore, când cel mic socializează (sau ar trebui) cu colegii sau când ia masa.

Încearcă să-i adresezi întrebări cu final deschis, care să permită conversației să continue. Adesea, cei mici nu se pricep să ofere detalii, așa că vino în întâmpinarea lui cu întrebări ajutătoare sau complementare.

Introdu o informație în întrebare, de genul: “Știu că în clasă (sau în grupă) au venit colegi noi. Ce părere ai despre ei? Cum sunt, cum s-au integrat?

Nu-i oferi tu răspunsul, bazându-te pe supoziții. Fie îi vei influența părerea, fie va concluziona de-a gata, fără să se mai gândească ce simte el cu adevărat despre o anume situație petrecută la școală sau la grădiniță. Atunci când îi pui întrebări în notă pozitivă, îi oferi celui mic șansa de a-și exprima emoțiile – plăcute sau stânjenitoare. Întrebările cu conotație negativă pot determina refuzul de a conversa.

Întrebări de evitat

  • Cum a fost la școală/grădiniță?
  • Te-ai distrat acolo?
  • Cu cine ai stat în bancă?
  • Educatoarea/învățătoarea s-a purtat frumos cu tine?
  • Ce reguli v-a impus învățătoarea să respectați?
  • Învățătoarea respectă programul?
  • Ai avut ce ți-a trebuit la grădiniță/școală azi?
  • Colegii tăi sunt de treabă?
  • Ți-a făcut prieteni printre colegi?
  • A fost grea tema pentru azi?
  • Cu cine ți-a plăcut cel mai mult să vorbești la grădi/școală?

Întrebări cu final deschis, de preferat

Cu ce diferă cel mai mult anul acesta de anul trecut la școală/grădiniță?

Care a fost cel mai tare lucru pe care l-ai făcut azi la școală?

Spune-mi numele a patru copii care au stat azi în preajma ta.

Care a fost cel mai interesant lucru pe care l-a spus azi educatoarea/învățătoarea?

Ce-a spus profesorul că i-ar plăcea să faceți?

Ce îți place cel mai mult din programul zilnic?

Care este ziua din săptămână care-ți place cel mai mult, din punct de vedere al orarului/activităților?

Spune-mi numele a doi copii pe care ți-i amintești din clasă/grupă.

Spune-mi care a fost cel mai interesant lucru pe care educatoarea/învățătoarea te-a rugat să-l faci azi?

Cum afli când copilul a intrat în vreu conflict?

Pauzele, timpul mesei sau tranziția de la orele de curs către dormitoare, când copilul trebuie să socializeze, sunt momentele cele mai propice iscării vreunui conflict spontan sau mocnit. Adresează-i întrebări potrivite despre aceste momente ale zilei, pentru a afla dacă socializarea decurge bine sau au apărut probleme:

Ce fac, de obicei, colegii tăi în timpul pauzei?

Care a fost cel mai drăguț joc pe care l-ați jucat în timpul pauzei?

Despre ce ați discutat în timpul pauzei?

Cine a stat lângă tine în timpul mesei?

Unde s-au așezat ceilalți copii pentru a-și lua prânzul?

Care a fost cel mai haios lucru pe care l-a spus cineva la masă?

Unde se află dulăpiorul tău?

Cine are dulăpiorul lângă tine?

Întrebări-cheie

Încurajează conversația adresându-i celui mic întrebări cât mai variate, care să-i suscite interesul. El va fi dornic să vorbească, iar tu vei afla mai multe despre stările emoționale prin care trece cât timp e la grădiniță sau la școală:

Care a fost cel mai drăguț lucru care s-a întâmplat azi la școală? Dar cel care nu ți-a plăcut?

Spune-mi ce te-a făcut să râzi azi?

Dacă ai putea să alegi, lângă cine ți-ar plăcea să stai în bancă? Lângă cine nu ai vrea să stai? De ce?

Care este cel mai atrăgător loc din grădiniță/școală?

Spune-mi un cuvânt ciudat pe care l-ai auzit azi (sau ceva ciudat spus de cineva).

Cum ai ajutat azi pe cineva?

Cum te-a ajutat azi cineva?

Spune-mi un lucru pe care l-ai învățat azi.

Când te-ai simțit azi cel mai fericit?

Când te-ai plictisit azi cel mai mult?

Dacă ar ateriza un extraterestru la voi în clasă și ar trebuie să-i spui să ia pe cineva cu el, cine ar fi acea persoană? De ce?

Cu cine ai vrea să te joci în pauză, deși nu te-ai jucat până acum?

Despre ce a vorbit cel mai mult azi educatoarea/învățătoarea?

Ce crezi că ar trebui să faci/despre ce ar trebui să înveți mai mult la grădi/școală?

Ce crezi că ar trebui să nu faci/despre ce ar trebui să nu înveți mai mult la grădi/școală?

Cu cine din clasa ta crezi că ar trebui să te porți mai frumos?

Unde îți place să te joci cel mai mult în pauze?

Cine e cea mai haioasă persoană de la voi din clasă? De ce crezi că este așa de haioasă?

Dacă mâine ai putea să fii în locul educatoarei/învățătoarei, ce-ai face?

Există colegi în clasa ta care sunt avertizați sau pedepsiți?

Dacă ai putea să faci schimb de locuri cu cineva din clasă, cu cine ai face? De ce?

Spune-mi trei situații în care ai folosit stiloul/creionul azi la grădiniță/școală.

Uneori, răspunsurile pe care le vom primi ne vor lua prin surprindere. Poți, de exemplu, să afli că micuțul tău vrea să se mute de lângă cel mai bun prieten nu pentru că nu-i mai place de el sau nu se mai înțeleg, ci pentru că, pur și simplu, vrea să aibă ocazia să cunoască mai bine și alți copii și să lucreze alături de ei. Cu timpul, vei observa că trebuie să devii tot mai diplomată pentru a primi răspunsuri (sincere) din partea copilului tău. Unde-s doi, situația se complică – se pot acoperi unul pe celălalt, (un frate îl poate șantaja sau amenința pe celălalalt) sau pur și simplu vor face mai tot timpul front comun împotriva părinților, pentru a-și demonstra, astfel, personalitatea și individualitatea. Fii răbdătoare și ia distanță atunci când vrea să păstreze un secret inofensiv față de tine – așa, vei putea fi la curent cu lucrurile cu adevărat importante din viața sa.

Citește și ”Mitul temei pentru acasă”, o analiză incisivă a sistemului de învățământ. În opinia lui Alfie Kohn un set de concepții greșite despre învățare ne-a lăsat copiii cu mai puțin timp liber. Într-un sistem de învățământ în care aproape toate practicile au un discret parfum de absurd ”Mitul temei pentru acasă” e un exercițiu de gândire critică aproape revoluționar. Detalii AICI.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa