Invata-ti copilul sa se imbrace singur

Pentru copii, a se îmbrăca singuri e un lucru foarte important, dar şi destul de greu, cel puţin la început. Poţi să pui bazele acestei abilităţi încă din primele luni de viaţă ale copilului şi apoi să lucrezi la acest aspect în următorii ani.

De ce e important că cel mic să înveţe să se îmbrace singur

De câte ori nu ţi s-a întâmplat să fii în întârziere pentru că cel mic încă se chinuia să-şi pună şosetele sau pentru că a trebuit să-i pui tu bluza după ce ai văzut că e pusă invers?! Să-ţi îmbraci copilul este soluţia mai rapidă şi mai uşoară, dar e foarte important că el să înveţe cum să facă acest lucru de unul singur. Abilitatea de a se îmbrăca singur îi conferă celui mic încredere în sine, un sentiment al independenţei şi senzaţia de împlinire. Odată ce copilul a învăţat acest lucru, şi dimineţile tale vor fi mai uşoare.

Pentru copil, a se îmbrăca e mai mult decât acţiunea de a trage nişte haine şi de a le scoate pentru că îl ajută să:

– îşi dezvolte aptitudinile motorii prin închiderea fermoarelor şi a nasturilor

– îşi rafineze aptitudinile motorii când stă într-un picior cât îşi pune pantalonii

– îşi îmbunătăţească aptitudinile cognitive în procesul în care învaţă ordinea în care trebuie să-şi pună hainele, dar şi răbdarea şi atenţia depuse pentru îndeplinirea sarcinii

– îşi dezvolte limbajul, învăţând denumirile anumitor piese vestimentare, culori şi mărimi

– îşi dezvolte cunoştinţele prin ajustarea vestimentaţiei în funcţie de vreme sau de ocazii

Educarea copilului să se îmbrace singur

Să-l înveţi pe cel mic să se îmbrace singur necesită răbdare, persistenţă şi multă practică din partea amândurora. De asemenea, e nevoie să mai ştii nişte lucruri în acest proces:

– alegerea hainelor care sunt potrivite temperaturii şi ocaziei pentru care se îmbrăca. Dacă mergeţi la o plimbare prin pădure, rochia de prinţesa clar trebuie să iasă din discuţie.

– luarea deciziilor în privinţa vestimentaţiei: să aleg tricoul cu Mickey Mouse sau cel cu Donald Duck?

– punerea hainelor şi scoaterea hainelor

– închiderea fermoarelor, a nasturilor, aranjarea gulerului ţi punerea şosetelor cum trebuie în picior.

Începutul

Adesea, copiii încep să-şi dea seama de vestimentaţia lor şi vor începe să experimenteze cu lucruri simple cum ar fi tenişii cu arici, şosetele sau căciulile. Le e mai simplu să le scoată, dar curând învaţă şi cum să se îmbrace/ încalţe cu ele. Poţi să începi să-l înveţi pe cel mic cum să se îmbrace învăţându-l denumirile pieselor vestimentare şi părţile corpului pentru care acestea au fost create.

De asemenea, în primii ani de viaţă, când îl îmbraci pe cel mic, înşiră obiectele vestimentare pe pat şi, pe măsură ce îl îmbraci, explică-i cum se numeşte fiecare piesă din ţinută şi la ce serveşte.

Când consideri că e timpul să-l înveţi pe cel mic cum să se îmbrace singur, pregăteşte nişte haine care sunt uşor de pus, cum ar fi:

– pantaloni cu elastic

– haine cu nasturi mari şi butoniere la fel de mari

– hanorace, tricouri şi lenjerie intimă cu desene pe faţă că să înveţe să nu-şi mai pună hainele invers

– haine comode

Pas cu pas

Îmbrăcarea se învaţă în mai mulţi păşi şi e recomandat să începeţi cu paşi mici cum ar fi: să-şi pună singur lenjeria intimă, apoi tricoul, apoi pantalonii/ fusta, apoi şosetele şi încălţările.

Fiecare dintre paşii de învăţare are nişte sub-etape. Astfel, să îşi pună pantalonii poate fi împărţit în următoarele etape de învăţare:

– să ţină de marginea pantalonilor cât îi îmbrăca (în jurul vârstei de 3 ani)

– să îşi pună pantalonii cu faţa, nu cu spatele (în jurul vârstei de 3 ani şi 6 luni)

– să îşi tragă panatalonii (în jurul vârstei de 3 ani şi 6 luni)

– să îşi tragă pantalonii pe un picior în timp ce ţine de margine (în jurul vârstei de 4 ani şi 6 luni)

Dacă îi explici celui mic fiecare pas în procesul de îmbrăcare şi se simte implicat, va fi mult mai uşor să înveţe să se îmbrace singur. Explicaţii simple pe modelul: „punem tricoul acum” pot fi de ajutor, dar şi cele mai elaborate cum ar fi: „ridica mâinile ca să le băgam pe mânecile tricoului.”

O modalitate bună de a-l învăţa pe cel mic să se îmbrace singur este să împarţi procesul în faze şi să începi explicaţia cu cel mai greu pas, de la coadă la început. Copilul este mult mai mulţumit când vede rezultatul final al sarcinii, de aceea e bine să începi direct cu rezultatul şi apoi să-i explici cum să ajungă acolo. Astfel, îi captezi interesul şi va fi mult mai atent. Chiar dacă observi că cel mic nu prea se descurcă şi eşti tentată să intervii şi să-l ajuţi, încearcă mai degrabă o încurajare din tribune, până la urmă va reuşi.

Ponturi pentru a-l ajuta pe cel mic să se îmbrace

– dacă eşti optimistă şi îl susţii, copilul va fi mult mai încurajat să încerce şi să reuşească să se îmbrace singur

– discutaţi despre vreme când alegeţi hainele. Întreba-l pe cel mic dacă e frig, dacă e cald, dacă plouă sau dacă e soare

– învăţă-l pe cel mic diferenţa dintre haine curate şi haine murdare. Explică-i că hainele murdare se pun în coşul de rufe şi după ce le spălam ajung din nou în şifonier. Arată-i diferenţă dintre haine curate şi haine murdare că să înţeleagă mai repede.

– copiilor le place să-şi aleagă singuri hainele, dar poţi să intervii reducându-le aria de opţiuni. De exemplu, dacă vrea să se îmbrace pentru aniversarea unui prieten, lasă-l să aleagă între 2 cămăşi pe care i le aşezi pe pat.

– acordă-i timp să se îmbrace. Dacă celui mic îi ia 20 de minute să se îmbrace, nu-l grăbi. Dacă ştii că în dimineaţă următoare vei fi pe fugă şi nu ai timp să-l aştepţi pe cel mic să se îmbrace, alegeţi hainele seara că să le aibă pregătite şi să economisiţi timp.

– aranjează-i hainele în şifonier, în dulapuri şi compartimente la care să ajungă uşor şi pune o etichetă cu numele categoriei vestimentare şi cu o poză că să-şi dea seama ce e în fiecare sertar.

– începe procesul de învăţare cu dezbrăcarea. Copiilor le este mai uşor să se dezbrace decât să se îmbrace şi pot învăţa procesul şi invers.

– învaţă-l când nu sunteţi pe fugă şi când ai timp la dispoziţie că să poţi să fii răbdătoare şi clară în explicaţii.

Şireturile

A se lega la şireturi e o aptitudine pe care copiii de 5 ani încă o exersează. Această parte din procesul de îmbrăcare este printre cele mai grele şi ajută dacă poţi să-i faci un ghid ilustrat de „cum să” pe care să-l aibă la îndemână.

Dezvoltarea aptitudinilor în procesul de îmbrăcare

Mai jos îţi prezentăm un ghid pe larg al etapelor prin care poate trece un copil în procesul în care învaţă să se îmbrace singur. ține minte, însă, că fiecare copil se dezvoltă diferit şi că informaţiile de mai jos sunt orientative şi generale.

Copiii la 1 an:

– ridica mâinile ca să le pui bluză şi îşi pun piciorul în pantofii pe care îi ţii tu

– împing mâinile pe mâneci şi picioarele pe cracii pantalonilor

– le place să-şi scoată pantofii şi şosetele

Copiii la 2 ani:

– îşi scot haina dacă e deschisă la nasturi/ fermoar

– îşi scot pantofii dacă sunt dezlegaţi la şireturi

– te ajută când le dai jos pantalonii

– găsesc pe unde să bage mâinile ca să le pui tricoul

Copiii la 2 ani şi jumătate:

– îşi dau jos pantalonii dacă au talie elastică

– încearcă să-şi pună singuri şosetele

– îşi pun singuri cămăşile, dar nu se închid singuri la nasturi

– îşi desfac un nasture dacă este mare şi butoniera la fel

Copiii la 3 ani:

– îşi pun singuri tricoul cu doar puţin ajutor

– îşi pun singuri pantofii, dar nu se leagă la şireturi (uneori îşi pun pantofii greşit)

– îşi pun singuri şosetele, dar e posibil să nu nimerească la călcâi

– îşi scot singuri pantalonii

– se închid şi se deschid la fermoar

– îşi scot tricoul fără ajutor

– se închid singuri la nasturi dacă sunt mari şi la îndemână, în faţă

Copiii la 3 ani şi jumătate

– găsesc care este partea din faţă a hainelor

– pot să se închidă la haine în faţă dacă au capse sau fermoar

– pot să-şi pună singuri mănuşi

– se pot închide la nasturi, la mai mulţi nasturi

– pot să-şi desfacă pantofii care au cataramă sau cureaua

Copiii la 4 ani

– îşi scot singuri tricoul

– se închid singuri la pantofi şi la curea

– îşi potrivesc singuri fermoarul şi se închid la el

– îşi pun singuri pantofii cu puţin ajutor

– ştiu care este faţa şi care este spatele hainelor

Copiii la 4 ani şi jumătate

– îşi trag singuri panatalonii şi se îmbrăca cu ei

– potrivesc cureaua în bucle

Copiii la 5 ani

– se îmbrăca singuri fără pic de ajutor

– nu mai greşesc când se îmbracă

Citește ”Copilul Conștient”, cartea care te va învăța cum să-ți ajuți copilul să se concentreze, să facă față provocărilor, să devină mai bun, mai empatic și mai fericit. Aceasta este disponibilă AICI.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație