Primii pasi in procesul de invatare la copiii de 3-4 ani

Cercetările arată că un set de atitudini, valori, cunoştinţe şi aptitudini e primul pas în procesul de învăţare, încă înainte ca cei mici să înceapă şcoală. O astfel de fundaţie în educaţie îi va ajută pe copii să înveţe mai uşor şi mai repede şi să ştie să se bucure de toate şansele pe care le întâlnesc în procesul de învăţare.

Deşi unele aptitudini cognitive se dezvoltă natural, altele pot fi dezvoltate şi încurajate într-un mediu adecvat.

La ce să te aştepţi

Copiii la vârstă de 3 ani ştiu ce vor şi îşi pot exprima dorinţele. În timp ce se joacă, pot să facă abstracţie de elementele care le pot distrage atenţia şi să se concentreze doar asupra lucrului pe care au început să-l facă. Chiar dacă e un lucru dificil, se vor chinui să ducă la bun final ceea ce au început.

 

În procesul de învăţare, copiii încă explorează, folosindu-se de toate simţurile. Aptitudinile de vorbire dezvoltate îi vor permite copilului tău să pună întrebări complexe de la care să porniţi o discuţie. De asemenea, cel mic începe să gândească mai creativ şi metodic, mai ales în rezolvarea problemelor.

 

Iniţiativă, angajament, persistenţă

Copilul tău începe să fie mult mai analitic când vine vorba de alegeri, fie că trebuia să se decidă între ce anume să facă sau cu ce prieteni să se joace. Poate să se concentreze pentru perioade mai mari de timp, chiar dacă în jurul lui există elemente care să-i distragă atenţia, atâta timp cât ceea ce face încă i se pare interesant. De exemplu, poate să construiască ceva cu piese din lemn chiar dacă pe fundal se aude şi ce e la televizor.

 

Va insista să facă mai multe tipuri de activităţi, sarcini şi experimente, chiar dacă va munci mai mult la realizarea lor. De exemplu, nu se va da bătut până când nu rezolvă un puzzle, chiar dacă îi e greu.

Copilul la această vârstă învăţa cum să facă mai multe lucruri pe cont propriu, cum ar fi să mănânce, să se dezbrace sau să se îngrijească. E posibil să înceapă să refuze ajutorul pe care i-l oferi pe măsură ce încearcă să-şi stabilească o oarecare independenţa.

 

Curiozitatea şi pofta pentru descoperire

Copilul în această etapă este într-un continuu proces de descoperire şi de implicare în activităţi care-i solicita toate simţurile. Îi place să asculte poveşti, să se joace cu alţi copii şi să meargă în locuri noi. Pune multe întrebări şi acestea încep să devină din ce în ce mai elaborate. Va caută noi provocări, cum ar fi să îmbrace o păpuşă sau să facă o noua construcţie din cuburi.

 

Raţionamentul şi rezolvarea problemelor

Copilul la această vârstă e mult mai flexibil în gândire şi găseşte şi alte opţiuni când vine vorba de rezolvarea problemelor. De exemplu, e posibil să vorbească cu el însuşi când îşi pune pantofii şi, dacă nu-i intră piciorul uşor în pantof, va şti că trebuie să-l pună în celălalt. Totuşi, nu îi va fi ruşine să ceară ajutor când se confruntă cu situaţii dificile.

 

Imaginaţie bogată

Copilul tău îşi dezvoltă abilităţile la jocuri care implică situaţii imaginare. De exemplu, o să-i facă plăcere să se joace într-un magazin imaginar în care vinde alături de prietenii lui legume, fructe, dulciuri şi vor face cu rândul în joaca de-a clientul şi vânzătorul.

 

Se va jucă atât cu obiecte, cât şi cu limbajul şi va exprima idei şi concepte inventive în multe situaţii. De exemplu, va crea scenete cu figurine sau va inventa cuvinte pe care le va pune în poezii sau în cântecele.

 

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație