Se schimbă ora! Ce facem cu somnul copiilor?

Trecerea la ora de iarna si somnul copiilor Totul despre mame

Ce schimbări trebuie să facem în rutina familiei pentru trecerea la ora de iarnă

Așa cum știți deja, în acest weekend se schimbă ora în România, trecându-se la ora de iarnă. Ceasurile se dau cu o oră înapoi, adică ora 04:00 va deveni ora 03:00. Până aici totul este simplu, dar cum rămâne cu rutina zilnică și, mai ales, cu somnul copiilor? Facem o trecere treptată sau bruscă la ora de iarnă? Mona Ciurezu, consultant specialist pentru somnul copilului de 0-4 ani, ne dă câteva sfaturi utile:

Ați observat deja că durata zilei a scăzut destul de mult și a început să se întunece mai devreme, însă acum, când ceasurile vor fi date înapoi cu o oră, întunericul va veni și mai devreme. Asta înseamnă că vom avea parte de mai puțină lumină naturală, un factor important în reglarea producției de melatonină, hormonul care reglează somnul.

Trecerea la ora de iarnă va fi mai ușoară decât trecerea la ora de vară, pentru că vom dormi cu o oră în plus. (Sau cel puțin noi, cei cu copii, sperăm că vom dormi cu o oră în plus!)

Noi, ca adulți, ne adaptăm mai ușor acestei schimbări, însă copiii, mai ales cei mai mici de 2 ani, se pare că au nevoie de mai mult ajutor. Fiecare copil este diferit, în consecință schimbarea de oră îi va afecta diferit, de aceea este important să-ți cunoști copilul, pentru a ști cum să faci tranziția mai ușoară.

Ce variante ai la dispoziție?

Trecerea directă

Dacă ai copii peste 2 ani, continuați în ziua de duminică rutina obișnuită, adaptând la noua oră atât programul de masă, cât și somnul sau alte rutine pe care le aveti. Dacă ai un copil odihnit și dacă tu vei fi consecventă cu regulile pe care le impui, totul o să fie floare la ureche. În câteva zile nici nu o să mai ziceți că s-a schimbat ora!

Trecerea treptată

Această trecere treptată este cea mai bună soluție pentru copii de sub 2 ani, care nu reacționează la fel de bine la schimbări/tranziții și au nevoie de o abordare graduală. Începe prin a muta somnul de zi și ora de culcare un pic mai târziu. Somnul de zi și somnul de noapte pot fi începute cu 15 minute mai târziu decât de obicei, însă nu mai mult de atât pentru prima zi, pentru a nu risca ca puiul tău să piardă fereastra de somn, când corpul secretă melatonină și are parte de somnul cel mai odihnitor.

În următoarele 3 zile modifică în fiecare zi cu câte 15 minute atât somnurile de zi, cât și cele de noapte. Dacă tu știi că ai un copil care se adaptează mai greu sau este deja obosit, nu face modificari de câte 15 minute în fiecare zi, ci o dată la 3 zile, pentru a da mai mult timp corpului să se adapteze noului program. Dacă vei constata la un moment dat, după o mutare de seară, că dimineața se trezește mai devreme decât de obicei și se trezește supărat, înseamnă că încă nu este pregătit pentru schimbare. Revino pentru câteva zile la ultima modificare pe care ai făcut-o, dându-i astfel puțin mai mult timp să se adapteze. Mută apoi din nou cu 15 minute somnurile.

4 sugestii care te-ar putea ajuta indiferent de cum vei face trecerea:

1. Duminică dimineață și, uneori, câteva zile sau săptămâni după mutarea orei, copiii se pot trezi mai devreme. Este foarte important să fii consecventă și să nu-ți încurajezi copilul să se trezeasca și să nu-și înceapă ziua mai devreme de 6 (dacă ora lui de trezire era până în ora 7, ora de vară). Ideea este că stimulii luminoși, vizuali și auditivi ajută la reglarea ceasului biologic și, dacă întârziem acești stimuli, ajutăm corpul să se regleze mai ușor și să se mute mai ușor pe ora nouă.

2. Aerul de dimineață și expunerea la lumină puternică vor ajuta resetarea ceasului intern al organismului.

3. Încearcă să faci totul conform noii orei, începând de duminică. Ne referim la ora de masă și la cea de somn. Dacă cel mic este epuizat și pare foarte obosit, este în regulă să-l lași să meargă la somn cu 15 minute mai devreme decât merge de obicei. Încearcă pe cât posibil să te apropii cât mai mult de programul normal.

4. Este posibil ca, în zilele următoare, copiii și adulții să nu fie în apele lor câteva zile, însă consecvența și răbdarea sunt cheia succesului.

Vă doresc să dormiți bine!

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație