Cât sport trebuie să facă un copil la grădiniță/școală și cât poate sta la TV zilnic

În mulțe grădinițe și școli, activitățile sedentare, la măsuță sau în bancă, sunt favorizate în detrimentul celor celor ce presupun mișcare. Părinții pot însă, prin determinare și inițiativă, să ceară instituțiilor introducerea mai multor momente de sport în programul zilnic.

Cristina Olivia Găburici, Redactor-Șef
câtebuie să facă zilnic un copil sport tr

În ultimul timp, există o preocupare din ce în ce mai mare a părinților vizavi de cât sport trebuie să facă un copil pentru a fi sănătos și a crește armonios.  Sedentarismul, riscul bolilor asociate acestuia, precum și teama față de efectele alimentelor nocive din comerț îi fac pe părinți să fie riguroși și, pe lângă regulile de sănătate pe care le impun acasă, să aibă pretenții similare și de la grădinița sau școala unde își trimit copiii.

Din păcate, în foarte multe instituții de învățământ, activitățile sedentare, la măsuță sau în bancă, sunt favorizate în detrimentul celor celor ce presupun mișcare. Părinții pot însă, prin determinare și inițiativă, să ceară instituțiilor introducerea mai multor momente de sport în programul zilnic. În prezent, activitatea de promovare a sănătății în școli și grădinițe este reglementată în principal în baza Legii educației naționale nr. 1/2011, prin Ordinul nr. 5298/2012 pentru aprobarea Metodologiei privind examinarea stării de sănătate a preșcolarilor și a elevilor din unitățile de învățământ de stat și particulare autorizate/acreditate, privind acordarea asistenței medicale gratuite și pentru promovarea unui stil de viață sănătos.

Institutul Național de Sănătate Publică a elaborat un ”Ghid de intervenție pentru alimentație sănătoasă și activitate fizică în grădinițe și școli”, prin care instituțiile sunt învățate cât și cum să implice copiii în activități fizice în fiecare zi. Ghidul citează recomandarea Organizației Mondiale a Sănătății, conform căreia copiii școlari trebuie să efectueze zilnic cel puțin 60 de minute de activitate fizică moderată/intensă.

Mișcarea și activitățile sportive în grădiniță

Conform ghidului citat, în grădinițe, vor fi cumulate zilnic minim 60 de minute de activități de mișcare nestructurate, adică joc liber. Aceste activități trebuie să fie de intensitate moderată și înaltă : dans, alergare, sărituri și folosirea echipamentului de joacă din exterior. De asemenea, este indicată cumularea a minim 60 de minute de activități fizice structurate, pentru dezvoltarea abilităților de mișcare fundamentale, inclusiv abilitățile locomotorii, cele legate de manipulare și de menținere a echilibrului (sărituri, alergare, sărituri într-un picior, sărituri de pe un picior pe altul, rostogolire, prindere, aruncare, lovitura cu piciorul, statul în echilibru etc.). O altă recomandare este aceea de a limita la cel mult 60 de minute timpul petrecut de copii în activități pasive, care implică statul într-un loc. Calculatorul, DVD-urile sau jocurile pe calculator vor fi folosite în grădiniță exclusiv în scopuri educaționale (nu în scopuri de divertisment).

Exemple de activități potrivite în grădiniță/ școală: pauze active (gimnastică, dans, exerciții de înviorare), activități extracurriculare bazate pe mișcare (implicarea în activități de împădurire, de îngrijirea spațiilor verzi din curtea școlii/ parcuri).

Mișcarea și activitățile sportive în școală

Școlile sunt încurajate să dezvolte și să promoveze principii privind stilul de viață sănătos (inclusiv mișcarea zilnică), chiar printr‑o politică proprie școlii. Ghidul realizat de Institutul de Sănătate Publică mai recomandă:

  • Să se asigure/faciliteze accesul copiilor la sala de sport/terenul de sport în pauze și după terminarea orelor/în vacanțe.
  • Să se asigure accesul copiilor la o cutie/dulap cu instrumente (de exemplu, coardă, minge, cerc, etc) pentru activități fizice.
  • Să fie valorizată activitatea fizică a tuturor copiilor, fără a pune accent pe talentul sportiv.
  • Să se organizeze pauze active.

Atât profesorii, cât și părinții, trebuie să îi încurajeze pe copii să fie activi transmițându-le următoarele mesaje:

  • Urcă scările în loc să folosești liftul;
  • Dacă poți, mergi pe jos sau cu bicicleta până la destinație;
  • Fă mișcare împreună cu colegii, familia sau prietenii;
  • Ia o pauză de la lecții și fă mișcare sau o scurtă plimbare;
  • Mergi să-ți vizitezi colegii în loc să le dai telefon sau să le trimiți e-mailuri;
  • Alătură-te unui grup care practică un sport.

Sportul ține la distanță tutunul, alcoolul și drogurile

Este important ca atât părinții cât și cadrele didactice să cunoască beneficiile activității fizice pentru copii, de la cele privind sănătatea și până la cele ce țin de interacțiunea socială. Sportul dezvoltă oasele, mușchii articulațiile și mențin inima și plămânii sănătoși. Ajută la coordonarea și controlul mișcărilor și la menținerea unei greutăți corporale adecvate. Studiile arată că anxietatea și depresia pot fi ținute la distanță practicând regulat activități sportive, iar interacțiunea socială și capacitatea de integrare cresc prin sport. În adolescență, când tentațiile sunt mari, comportamentele nesănătoase, precum fumatul, consumul de alcool sau droguri sunt mai ușor de respins de către tinerii pe care școala și familia i-a învățat ce înseamnă un stil de viață sănătos.

Pentru că primele modele ale copiilor sunt părinții, este important ca nu doar la grădiniță/ școală să se promoveze viața activă și sănătoasă, ci și acasă. Iată ce recomandă părinților Institutul Național de Sănătate Publică:

  • Întreprindeți activități fizice împreună cu copilul dumneavoastră ! Copilul are nevoie de modele pe care să le urmeze.
  • Încurajați copilul să meargă pe jos la școală. Dacă stați departe de unitatea de învățământ, spuneți‑i să coboare din mijloacele de transport în comun cu o stație mai devreme.
  • Scoateți televizorul din camera copilului și stabiliți reguli clare privind durata de timp pe care are voie să o petreacă în fața televizorului și a computerului. Este recomandabil ca preșcolarii să stea maximum 20 de minute pe zi în fața ecranului, durata de timp poate să crească odată cu vârsta, dar să nu depășească două ore la vârsta de 13‑14 ani.
  • Planificați drumeții la sfârșit de săptămână.
  • Cele mai indicate activități sunt cele în aer liber: plimbări, jocuri cu mingea, bicicletă, role.
  • În caz de timp nefavorabil, practicați exerciții fizice în casă : dansați împreună cu el, faceți exerciții simple de gimnastică pe covor (pe fond muzical).
  • Înscrieți‑l în diferite cluburi sportive, în funcție de preferințele copilului.
  • Urcați alături de el pe scări, nu cu liftul sau cu scările rulante.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa