Câte fructe și legume trebuie să mănânce un copil pe zi? Reguli OMS

copil legume magazin

Se spune că trebuie să mâncăm cinci porții de fructe și legume zilnic pentru a fi sănătoși. Dar de la ce vârstă?

Organizația Mondială a Sănătăți atrage atenția de fiecare dată că la nivel global nu se consumă suficiente fructe și legume, nu doar în rândul copiilor, ci și al adulților. Un studiu efectuat de Eurostat (Oficiul european de statistică) avertizează că România este pe ultimul loc la consumul de fructe și legume proaspete. Astfel, peste două treimi din românii cu vârste de peste 15 ani nu consumă suficiente fructe și legume zilnic.

Dar câte fructe  și legume trebuie să mănânce un copil?

Fiecare dintre noi, indiferent de vârstă, avem nevoie de o varietate de fructe și legume în fiecare zi, atât crude, cât și gătite. Doza recomandată de fructe și legume pentru copii depinde de vârsta pe care o au, de apetit și de nivelul de activitate fizică. Însă, există totuși o cantitate de bază în jurul căreia ar trebui să ne învârtim.

Vârsta        Fructe       Legume

1-2 ani       ½ porții     2 – 3 porții
2-3 ani       1 porție      2 ½ porții
4-8 ani       1 ½ porții  4 ½ porții
9-11 ani     2 porții      5 porții
12-18 ani   2 porții      5 ½ porții

Dar ce înseamnă o porție?

O porție de fructe este echivalentul a aproximativ 150 de grame. Un măr de mărime medie, o piersică, o ceașcă de fructe tocate sau 1 lingură și jumătate de fructe uscate.

O porție de legume înseamnă 75 de grame de legume, adică o ceașcă de legume tocate, o jumătate de cartof mediu, o mână de salată verde, o lingură și jumătate de legume gătite (fasole, mazăre, linte).

Fructele proaspete sunt mai sănătoase decât sucul de fructe.

Un fruct proaspăt, pe lângă faptul că are în compoziția sa fructoză, un zahăr natural care îi dă gustul dulce, conține și multe vitamine, minerale și fibre, ceea ce face ca acesta, consumat ca atare, să fie mult mai nutritiv și sățios decât un pahar cu suc proaspăt de fructe.

Un pahar mic de suc îi oferă copilului doza recomandată de vitamina C, dar și mult zahar. Din păcate, multor copii le plac foarte mult sucurile de fructe, mai mult decât să consume fructele întregi, lucru care contribuie la predispoziția către o greutate corporală excesivă.

Marea problemă a părinților este aceea că cei mici refuză adesea, în special legumele. Specialiștii ne recomandă să fim răbdători. Până când? La infinit aș adăuga eu, o mamă care încă nu vede luminița, deși se luptă cu acest concept de aproape 7 ani de zile. Nu știu dacă voi vedea ziua în care copiii vor cere singuri legume și fructe și nu mă voi mai folosi de trucuri, dar, s-au mai întâmplat și minuni.

Până atunci, fac tot ce pot ca să-i fac să mănânce măcar 4 porții de fructe și legume pe zi și vă doresc succes și vouă!

Dacă ți s-a părut util acest articol, dă LIKE paginii noastre de Facebook, unde găsești și alte articole cel puțin la fel de interesante.

 

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație