Copiii care dorm cu device-uri electronice în proximitate au parte de mai puţin somn

somn-device-uri-totul-despre-mame

Copiii au nevoie de cel puțin 10 ore de somn pe noapte pentru a se odihni și a crește sănătos. Din păcate, un studiu recent a scos la iveală că micuții care dorm cu device-uri electronice în proximitate se odihnesc mai puțin decât restul.

Este obosit la școală, se trezește des în timpul nopții, este mereu irascibil ziua, chiar dacă i-ai restricționat accesul la TV și la gadgeturi? Dar ai scos și orice telefon mobil din camera în care doarme? Experții de la Spitalul de Copii din Colorado (Statele Unite) susțin într-un studiu publicat în 2014 că milioane de copii americani suferă de dereglări de somn din cauza device-urilor electronice din proximitatea patului în care se odihnesc.

Studiul, comandat de National Sleep Foundation (Fundația Națională pentru Somn), a chestionat părinți cu copii între 6 și 10 ani, care dormeau în jur de 8,9 ore pe noapte, în loc de 10-11, cât sunt recomandate pentru această categorie de vârstă.

Somn puțin, probleme mari

Lipsa somnului la cei mici poate duce la creșterea în greutate, dificultăți de învățare și comportament belicos sau schimbător, crede Ann Halbower, directorul spitalului și specialist în cercetarea somnului la copii. Mai mult, lipsa somnului afectează părți importante ale creierului, responsabile cu abilitățile cognitive. Copiii care se confruntă cu astfel de probleme sunt apatici și se concentrează cu greu la activitățile școlare.

Mai multă tehnologie, mai puțină odihnă

Una din principalele cauze ale calității slabe a somnului este tehnologia din proximitatea copilului – studiul citat mai sus arată că 72% dintre copiii cu vârste între 6 și 17 ani care adorm cu device-uri electronice în apropierea patului, se odihnesc, în medie, cu până la o oră mai puțin ca aceia care închid aceste gadgeturi. Televizoarele, tabletele, telefoanele – toate au un spectru de lumină albastră care este cel mai puternic supresor de melatonină (un neurotransmițător al creierului care reglează ciclurile de veghe-somn). Melatonina, care este potențată de întuneric, îi face pe oameni somnoroși și îi ajută să doarmă mai bine.

Mai mult, și alți hormoni sunt legați de ciclul somn-stare de veghe. Unii dintre aceștia ajută la reglarea poftei de mâncare și a metabolismului. Când copiii se trezesc dintr-un somn întrerupt adesea peste noapte, ei vor simți nevoia de carbohidrați și alimente bogate în grăsimi, pentru că lipsa somnului le induce senzația de foame puternică și nejustificată.

Fără luminițe nocturne

Cum remediezi situația? Simplu – închizi toate electronicele (inclusiv luminile de veghe) din camera copilului. Altfel, se va trezi nervos și pus pe harță.

Pentru a-l pregăti așa cum se cuvine pentru un somn odihnitor, stabilește un ritual simplu și plăcut, de care să vă țineți înainte de culcare. E recomandat să-l pregătești de somn cu 30-60 de minute înainte să stingi lumina. Baia fierbinte și activitățile fizice ar trebui să înceteze cu o oră înainte de culcare – altfel, aburii calzi și zbenguiala îl pot surescita pe cel mic. Cercetătorii spun că micuții dorm mai bine atunci când temperatura corpului este la cote normale. Nici în camera în care doarme nu trebuie să fie prea cald – este recomandată o temperatură ambientală de 22-23 de grade Celsius. Înainte cu 10 minute de culcare, deschide larg geamul camerei, pentru a o aerisi.

Ce-a fost întâi: somnul sau școala?

Somnul – studiile au descoperit că elevii care încep școala mai devreme sunt mai obosiți și au rezultate mai slabe la învățătură, comparativ cu cei care învață după-amiaza. Un sondaj întreprins de Centrul pentru Controlul și Prevenția Bolilor din Statele Unite a scos la iveală faptul că elevii claselor superioare care dorm mai ouțin de opt ore pe noapte sunt mai predispuși spre consumul de alcool, de tutun și se gândesc mai des la sinucidere.

Descarcă acum GRATUIT capitolul ”Revoluția digitală scăpată de sub control”, din cartea ”Cum să ne păstrăm copiii aproape”, de Gordon Neufeld și Gabor Mate. Detalii AICI.

Citește și:
Timpul petrecut în faţa ecranului: 8 întrebări fierbinţi cu răspunsuri de la specialişti
Recomandări practice pentru somnul copiilor
Vrei să faci ceva pentru ameliorarea somnului copilului? Fă acest lucru!
Sarah Ockwell-Smith despre adevăratele soluţii care îi ajută pe copii să doarmă bine
Cele mai proaste 5 sfaturi despre somnul copiilor
DISTRIBUIȚI
Intră în conversație