”Stai cuminte!” De ce copiii se fâțâie tot mai mult în bănci la școală?

Veronica Guzun, redactor
statul in banca

De la an la an, numărul copiilor diagnosticați cu ADHD a crescut. Unii spun că e o supradiagnosticare, alții, că a fost subdiagnosticare până acum. Angela Hanscop terapeut ocupațional pentru copii, citată de Washington Post, consideră că ar mai exista o explicație. Copiii sunt obligați să stea cuminți în bănci mult mai mult timp decât înainte, numărul orelor crescând progresiv.

În ultimii zece ani, tot mai mulți copii sunt considerați a avea deficit de atenție. Concomitent, timpul petrecut în bancă la școală a crescut. Mai mult decât atât, chiar și la grădiniță copiii sunt puși în bancă pentru câte 30 de minute în timpul activităților educative.
În acest mod, copiii sunt în situația de a sta ”în banca lor” la propriu și le rămâne foarte puțin timp să alerge, să se cațăre în copaci, să urce dealuri și alte activități în aer liber făcute doar din plăcere.

Recreațiile s-au scurtat simțitor din cauza creșterii cerințelor școlare, iar copiii se joacă tot mai puțin afară pentru că părinților le e frică să-i lase nesupravegheați, pentru că mediul a devenit nesigur, pentru că ritmul de viață nu le mai lasă prea mult timp de petrecut în aer liber cu copiii. Din toate aceste cauze, copiii se mișcă tot mai puțin, iar aceasta devine o problemă serioasă.

Din lipsă de mișcare, echilibrul copiilor de azi nu e ca cel al copiilor din anii 80!

Terapeutul ocupațional Angela Hanscop a studiat puterea și echilibrul școlarilor de azi și a comparat rezultatele cu cele ale elevilor din anii ’80. Doar unul din 12 copii se încadra în parametri din punctul de vedere al echilibrului și al puterii. Sistemul lor vestibular este subdezvoltat din cauza lipsei de mișcare cronice. Pentru o creștere armonioasă, un copil trebuie să facă mișcare zilnic, ore în șir, iar tendința actuală este de a-i ține în bănci zilnic, ore în șir. Orele de sport, care au devenit tot mai puține, nu acoperă nici pe departe necesarul de mișcare al unui copil.

Astfel, copiii întră în școală cu corpuri încă nepregătite fizic să facă față timpului petrecut în nemișcare, în plus să fie și atenți. Din observațiile terapeutului ocupațional, copiii se fâțâie în bancă pentru a-și activa creierul spre acumulare de informații. Iar când are loc acest lucru, învățătorul le cere să stea cuminți în bancă și să asculte. Rezultatul? Creierul intră înapoi în modul de ”somn”.

Această agitație în bancă este o problemă reală care denotă nevoia și lipsa de mișcare a copiilor. Pauzele trebuie să redevină mai lungi, iar timpul petrecut afară după ore trebuie să se transforme din eveniment în rutină, pentru a-și dezvolta echilibrat sistemul senzorial și astfel pentru a face față cerințelor tot mai ridicate de la școală.
În concluzie, pentu a putea învăța, copiii trebuie să fie atenți, iar ca să poată fi atenți trebuie să-i încurajăm să facă multă mișcare în fiecare zi.

Dacă ți s-a părut util acest articol, dă LIKE paginii noastre de Facebook, unde găsești și alte articole cel puțin la fel de interesante.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa