Larisa Petrini: Ajungem să oferim copiilor zahăr fără să ne dăm seama

consumul de zahar ascuns

Consumul de zahăr are în zilele noastre un impact mult mai mare decât ne închipuim asupra sănătății copiilor dar și a adulților.

Zahărul ajută la îmbunătățirea gustului, dar și la conservare. Acesta se utilizează în foarte multe alimente, nu doar în dulciuri, ci și în alte produse de la cele de panificație până la mezeluri. Fie că îl găsim sub denumirea sa cea mai cunoscută, zahăr, fie că apare sub alte denumiri: fructoză, glucoză, maltoză, lactoză, dextroză, maltodextrină, sirop de porumb, etc., la urma urmei este tot un zahăr, dar sub o altă formă. Ajungem astfel să depășim cu mult cantitatea zilnică recomandată și să le dăm copiilor zahăr fără să ne dăm seama.

Iată care sunt o parte din riscurile unui consum prea mare de zahăr la copii:

obezitate

– diabet de tip II

– boli cardiovasculare

– posibilitatea apariției deficienței de atenție și a problemelor comportamentale

– sistemul imunitar slăbit

Conform recomandărilor OMS, atât adulții cât și copiii ar trebui să reducă consumul de zahăr. Doza recomandată (pentru adulți) este de maxim 6 lingurițe/ zi (și pentru copii mici maxim 3-4 lingurițe/zi  pentru a nu produce dezechilibre ( de exemplu, 1 doza de băutură carbogazoasă conține 10 lingurițe de zahăr)

Cum putem să reducem consumul de zahăr?

Este nevoie să învățăm să citim cu atenție eticheta produselor alimentare, pentru că acolo sunt prezentate toate informațiile legate de ingrediente. Așadar, orientați-vă după produsele alimentare fără zahăr adăugat.

Transformați un dulce procesat din comerț într-o gustare ocazională, nu o gustare zilnică. Este important să-i obișnuim pe copii să aleagă în fiecare zi fructe, în loc de bomboane și biscuiți. Fructele conţin zahăr natural, mai mult decât suficient. De preferat ar fi să facem prăjituri de casă, aşa cum făceau părinții noștri. În acest mod, putem controla cantitatea de zahăr folosită și calitatea celorlalte ingrediente.

Și nu în ultimul rând, este necesar să eliminăm și consumul de băuturi carbogazoase. Apa este cea mai potrivită băutură pentru hidratare.

Mai mult decât atât, la nivel internațional există diverse programe și campanii care pun accent pe reducerea consumului de zahăr, dar și a produselor nesănătoase. Scopul acestora este prevenţia multor boli cronice cu care se confruntă societatea din ziua de azi. Un exemplu este și Food Revolution, programul implementat de către celebrul bucătar Jamie Oliver, în 2010. Acest program încurajează gătitul în familie, evitarea risipei alimentare și bineînțeles, educarea copiilor în ceea ce priveşte alimentația sănătoasă, prin ateliere şi cursuri de gătit. Prin intermediul acestor activităţi, copiii dobândesc abilităţi practice, utile pentru tot restul vieţii. Mai mult decât atât, descoperă că şi mâncarea sănătoasă poate fi  gustoasă şi poate arăta bine în farfurie. De asemenea, învaţă că nu este suficient doar să mănânce, ci este extrem de important să se hrănească, pentru a fi sănătoşi.

FOOD REVOLUTION DAY – care anul acesta se va sărbători pentru prima dată și în România, pe 20 mai – este ziua în care, în întreaga lume Ambasadorii acestui proiect sărbătoresc alimentația sănătoasă, organizând evenimente publice şi ateliere de gătit sănătos pentru copii și părinți.

larisa petrini | Totul despre mame
Larisa Petrini, ambasador Food Revolution în România

Anul acesta, pentru prima dată în România, 17 Ambasadori, din 5 orașe și-au unit forțele pentru a organiza cea mai mare ediție Food Revolution DAY de până acum. Astfel, pe data de 20 mai 2017, începând cu ora 10.30, în București, la Conacul Golescu Grant va avea loc Food Revolution Day la Conac, un eveniment care încurajează alegerile alimentare sănătoase.

Participarea este gratuită, iar mai multe detalii despre înscrieri puteți găsi aici: https://www.facebook.com/events/629911073886696/?active_tab=about

Articol realizat cu sprijinul Larisei Petrini, ambasador Food Revolution în România.

 

Intră în conversație