Sfaturile specialistului: cum îl poţi ajuta pe copil să doarmă mai mult

copil care casca

Doar ce l-ai pus în pat şi deja deschide ochii şi pare pregătit pentru o nouă repriză de joacă? Cum de e odihnit după atât de puţin somn și cum îl poţi ajuta pe copil să doarmă mai mult – la aceste întrebări găseşti răspunsuri în rândurile de mai jos.

Te şi miri că are energie deşi a dormit doar 30-40 de minute, iar asta după ce ţi-a luat tot cam atât să-l adormi. Nici nu mai spui că tu nici nu ai apucat să iei ceva în gură sau să mai faci curăţenie prin casă sau mâncare. Cum de unii copii au reprize mai lungi de somn şi alţii doar unele scurte? Ce poţi face ca să-l ajuţi pe copil să doarmă mai mult? La aceste întrebări, dar şi la altele legate de somnul copiilor ne răspunde Sarah Ockwell-Smith, scriitoare şi expert în parenting, potrivit www.sarahockwell-smith.com.

,,Se întâmplă des ca mamele să mă întrebe cum îl pot ajuta pe copil să doarmă mai mult, iar asta deoarece au reprize de somn de doar 30 sau 40 de minute. Deşi situaţia poate părea dificilă pentru părinte, în cazul copiilor sunt normale astfel de perioade de somn. Adevărată problemă este că e dificil să prelungeşti perioadele de somn ale copilului. Un somn de o oră sau două nu aduce neapărat beneficii dacă micuţul are nevoie doar de 40 de minute de odihnă. Fiecare copil e diferit şi la fel stau lucrurile şi când vine vorba de programul de somn. Nu înseamnă că dacă doarme mai puţin e altfel, ci doar că are alte nevoi când vine vorba de odihnă”, explică Sarah Ockwell-Smith.

Cât de lung trebuie să fie somnul?

Cele mai multe dintre cercetări se realizează pentru a vedea cum dorm copiii noaptea, dar nu şi pentru a analiza somnul sau somnurile din timpul zilei. Un ultim studiu ce a analizat somnul din timpul zilei la copii a fost efectuat în 2015, iar rezultatele lui au arătat că un somn de 30 de minute sau mai lung poate aduce beneficii copilului la nivel cognitiv. „Rezultatele studiului sunt dovada că şi un somn de doar jumătate de oră în timpul zilei este benefic pentru copil. Doar 40-60 de minute de somn sunt suficiente pentru ca bebeluşul sau toddlerul să se trezească odihnit. Şi când ne gândim la adulţi ştim că reprizele scurte de somn sunt ideale pentru energizare”, adaugă Sarah Ockwell-Smith.

Cum îl poţi ajuta pe copil să doarmă mai mult

Una dintre soluţii este să alegi momentul potrivit pentru a-l culca pe micuţ, anume atunci când este obosit, dar nu foarte obosit. De asemenea, trebuie să te gândeşti dacă nu cumva îl pui prea repede sau prea des la culcare. Câteodată, intervalul mai mare de timp dintre somnuri face ca următorul să fie mai lung.

De ajutor este şi să formezi o rutină când vine vorba de somnurile de peste zi. Începe prin a schimba copilul într-o ţinută mai confortabilă, după care citeşte-i dintr-o carte de poveşti (e bine să fie aceeaşi poveste) şi ascultaţi în surdină muzică liniştitoare. Întinde-te şi tu alături de copil şi încearcă să te odihneşti.

Dormitul împreună este o altă soluţie care îl ajută să doarmă mai mult. De ajutor sunt şi sistemele ergonomice în acest caz. Apropierea dintre micuţ şi mamă, dar şi mişcarea acesteia îl ajută pe copil să doarmă mai mult şi chiar mai bine de cele mai multe ori.

Somnul de scurtă durată este o problemă?

,,Multe dintre mamele care alăptează spun că micuţul doarme chiar şi o oră, o oră şi jumătate, dar doar 45 de minute singur din momentul în care ele se ridică din pat. De aceea spun că episoadele mai scurte de somn nu sunt neapărat o problemă. Pot face comparaţie cu următorul scenariu: stau într-un hamac, ascult cântecul păsărilor şi mă bucur de adierea uşoară a vântului. Puţin somn nu strică în acest caz, chiar dacă nu sunt obosită, ci pentru că este un mediu minunat şi reconfortant.

Tocmai de asta spun că alăptarea şi statul lângă copil în timp ce adoarme duc la formarea unui mediu similar, iar copilul nu are nevoie de mai mult de 45 de minute de somn”, spune experta în parenting.

Volumul „Soluții blânde pentru somnul liniștit al bebelușilor și al copiilor” de Sarah Ockwell Smith propune soluții cu adevărat blânde care să asigure odihna copiilor și a părinților lor și care nu contrazic nevoile de bază ale celor mici. Volumul este disponibil AICI.

Dacă ți s-a părut util acest articol, dă LIKE paginii noastre de Facebook, unde găsești și alte articole cel puțin la fel de interesante.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație