Despre sport ca mod de viaţă cu Marga Bălan, instructor de pilates şi yoga

Marga Bălan e mama unui băieţel de 13 ani şi instructor de pilates şi yoga. Crede că odată ce înţelegi că sportul trebuie să devină un mod de viaţă, nu o corvoadă, vei fi mai fericită, mai energică şi mai focusată în toate domeniile vieţii tale. Dacă în timp ce citeşti aceste rânduri te încrunţi şi te gândeşti cum poţi să transformi sportul în plăcere, înseamnă că trebuie să îţi pregăteşti hainele pentru antrenament, să îţi reînnoieşti abonamentul la sală şi citeţti acest interviu până la capăt.

 

Dacă toată viaţa ai evitat să faci sport, ai vreo şansă să te schimbi?

Cu siguranţă. Toată lumea are o şansă. Cu atât mai mult mămicile care trebuie să-şi acorde timp şi pentru ele. Sarcinile ne apasă şi ne creează o stare de stres. Prin sport, putem să combatem această problemă. Primul pas este determinant: să conştientizezi că sportul este esenţial şi că trebuie să fie un mod de viaţă. Dacă devine o grijă, nu te ţine mult, o lună-două şi apoi renunţi.

 

Ce beneficii aduce sportul în viaţa unei mămici?

Făcând sport, o mamă va avea parte de un bonus de energie, mai ales dacă integrează mişcarea în programul de dimineaţă. Sportul şi aportul de energie îţi creează o stare de bine, elimină stresul şi tensiunea din corp. Vei fi o mamă mai relaxată şi toată lumea are de câştigat din asta.

 

Cât de important este locul în care facem sport?

Automat, dacă găseşti un loc în care să te simţi bine şi un instructor care să te motiveze vei fi determinată să lucrezi. Dacă nu, ai toate şansele să renunţi. Funcţionăm diferit şi este esenţial să ne simţim bine în mediul în care ne antrenăm, fie că e vorba de sală, aer liber sau de un loc plăcut din casă. Important este să vrei şi să te simţi bine în pielea ta.

 

Cum ai sfătui mămicile să integreze mişcarea în programul lor zilnic, fără să li se pară că fac brusc un efort uriaş?

În primul rând, nu trebuie să facă mişcări grele, ci să lucreze progresiv, de la simplu la complex. Apoi, în viaţa fiecăruia intervine un declic, important este ca motivaţia să vină de la noi. Tot timpul suntem pe o bandă de viteză, avem de ajuns undeva, de rezolvat ceva. Ne încărcăm cu activităţi inutile şi sportul rămâne pe ultimul plan. Evident copilul are prioritate, apoi familia, apoi cariera şi tot aşa până ce mama rămâne ultima. Eu am trecut de faza asta şi nu mai sunt pe ultima poziţie.

Important este să învăţăm să ne acordăm timp valoros. Dacă prioritizezi sănătos, sportul va intra firesc în programul tău.

 

Eşti antrenor de pilates şi yoga. Ajută genul acesta de antrenamente şi la regăsirea echilibrului interior?

Sportul îţi creează o disciplină şi atunci intră în normal fără să îţi dai seama. Sportul pe care îl fac eu se bazează pe un sistem care integrează mintea, corpul, spiritul şi sufletul. Sunt mişcări lente, se lucrează în profunzime, ai timp să te concentrezi pe mişcare şi respiraţie. Lucrurile decurg frumos şi firesc – după o perioadă, nu imediat. Trebuie să ai răbdare. Începătoarele îmi spun: „Dar eu nu pot să respir corect pe exerciţiu”. E normal, dacă ai respirat o viaţă întreagă pe dos, e greu, dar nu imposibil.

 

Recomanzi includerea sportului în rutina zilnică, înainte de sarcină?

Un corp lucrat înainte de sarcină, un corp cu o viaţă fizică activă îşi va reveni mai repede. Dar nu vă pierdeţi speranţa! Am prietene şi cliente care s-au apucat la 40 de ani de sport şi arată senzaţional, se mişcă extraordinar. Este uluitor cum corpul nostru răspunde, se modelează şi se transformă în urma mişcării controlate şi făcute ştiinţific.

 

Dar ce părere ai despre mişcarea în timpul sarcinii ?

Este esenţială în timpul sarcinii. Nu trebuie să forţăm organismul, dar trebuie să-l menţinem la un tonus general pentru ca ulterior să ne putem reveni uşor. Eu am cliente gravide şi lucrez cu fiecare individual. Practica este individuală, tehnica este generală. Plimbările sunt iarăşi utile, mişcarea în aer liber este excelentă pentru că se dublează cantitatea de oxigen şi respiraţia îmbunătăţeşte activitatea sanguină.

 

Ce tip de exerciţii practici cu femeile gravide?

Femeile gravide pot face în primul rând exerciţii de respiraţie. Corpul este supus unei greutăţi şi atunci noi, cu o respiraţie corectă (lucru valabil nu numai pentru gravide, ci pentru majoritatea persoanelor care nu respiră corect) putem să optimizăm fiecare mişcare a noastră. Calitatea vieţii e egală cu calitatea respiraţiei.

Alte exerciţii utile sunt cele de stretching, de relaxare a zonei spatelui şi a musculaturii abdominale. Sunt exerciţii specifice care se fac numai sub îndrumarea unui specialist şi cu acordul medicului.

 

De ce femeile din România, după o anumită vârstă, îşi iau la revedere de la siluetă?

Pentru că nu fac mişcare, au o alimentaţie proastă, cu mese neregulate. Multe persoane au senzaţia greşită că, după ce trec de un anumit număr de ani, nu trebuie să se mai îngrijească. Sau se concentrează doar pe gospodărie, mâncare, piaţă şi nu au nici o motivaţie pentru ele.

 

Vor mămicile rezultate imediate şi termene exacte pentru revenirea la forma iniţială?

Cele mai frecvente întrebări pe care le primesc la sală sunt: „În cât timp pot să slăbesc?”, „În cât timp pot să arăt şi eu ca tine?” Lucrurile nu funcţionează imediat, peste noapte sau în două săptămâni. Trebuie să îţi acorzi timp şi să faci mişcare timp de 40 de minute, măcar de trei ori pe săptămână.

După o lună începi să simţi o diferenţă şi corpul se transformă uşor. După şase-opt săptămâni corpul începe să-şi capete forma. Dar toate trebuie îmbinate: alimentaţie, mişcare şi parte spirituală (relaxare, motivaţie).

 

Firea ta sportivă a reprezentat un avantaj în joaca şi relaţionarea cu fiul tău?

Mi-a plăcut toată viaţa să fac sport şi de mică am intrat în orice fel de joc. Da, poate fi un avantaj. Automat ne implicăm în tot felul de activităţi sportive şi distractive.

 

Spune-ne cinci cuvinte pe care le asociezi cu sportul!

Echilibru. Control. Precizie. Dietă. Stare de bine.

 

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație