Lila Vasilescu: ”Prin mindfulness, copiii învață să-și pună atenția acolo unde le este benefic”

Auzim despre practica mindfulness din ce în ce mai des. Ce este, cu ce ne ajută și de ce copiii ar trebui s-o folosească aflăm de la Lila Vasilescu, specialist mindfulness, Passionate Director Verita Foundation.

TOTUL DESPRE MAME: Ce înseamnă mindfulness?

Lila Vasilescu: Mindfulness este pentru mine o alegere și un stil de viață. Explicațiile și definițiile termenului în sine conduc către o idee de bază: a fi atent în mod conștient la ceea ce se întâmplă moment de moment fără prejudecăți și cu o atitudine de compasiune și întelegere pentru noi înșine și pentru ceea ce oferă acel moment.

Copiii sunt sub o presiune mai mare decât oricând și au nevoie de tehnici de mindfulness adaptate lor. Comandă acum Copilul constient, de Susan Kaiser Greenland, o carte revoluționara, ce îi învață pe părinți tehnici prin care vor contribui la relaxarea copiilor lor. Cartea este disponibilă AICI.

Pentru mine, personal, lăsând cărțile și teoriile deoparte, mindfulness a însemnat un proces de reconectare cu corpul și cu mintea mea, cu temerile, bucuriile și senzațiile fizice produse de aceste diferite emoții peste care treceam deseori fără să fiu cu adevărat prezentă în acel proces. Sentimentul a fost unul de reîntâlnire cu un vechi prieten, un entuziasm al revederii acompaniat de mirarea că acel prieten nu plecase, de fapt, niciodată nicăieri. O regăsire încărcată de multă recunoștință. Mindfulness este poarta prin care, dându-ne acces, să ne cunoaștem cu adevărat, să experimentăm viața cu toate simțurile într-un mod mult mai profund și mai intens, cu mai multă compasiune și atenție pentru ce este cu adevărat important pentru noi. Iar mie aceasta practică mi-a schimbat viața.

TOTUL DESPRE MAME: Care sunt beneficiile pe care le aduce copilului?

Lila Vasilescu: Copiii se nasc cu această stare de prezență – cu această curiozitate care nu lasă loc de interpretări ale minții. Și de aceea consider ca practica de mindfulness este o necesitate primară a părinților și îi ajută pe copii să păstreze această stare de prezență atunci când intervin situații pe care ei nu le pot gestiona încă foarte bine: cum ar fi exprimarea emoțiilor sau metode și unelte practice de a recunoaște ce simțim, cum este percepută acea emoție în corp și cum putem contribui la un mai bun control asupra corpului si minții noastre pentru a ne fi bine cu noi înșine.

Copiii învață să își direcționeze atenția acolo unde momentul prezent le-o cere și acest lucru aduce multe beneficii atât în școală, din punct de vedere al dezvoltării lor academice, emoționale și sociale, cât și în toate relațiile lor dinafara școlii.

TOTUL DESPRE MAME: Le este copiilor de ajutor să practice mindfulness?

Lila Vasilescu: Sigur că le este de ajutor. Mintea noastră este ca o lanternă – pune lumină acolo unde găsește unul sau, uneori, mai mulți stimuli și acest lucru îngreunează procesul de a ne concentra pe câte un singur lucru deodată. Copiilor din zilele noastre le este cu atât mai dificil, întrucât există un exces de stimuli. Prin practica de mindfulness, copiii învață să își pună atenția acolo unde le este benefic în momentul respectiv. Mai mult decât atât, pot recunoaște dacă există obstacole care îi împiedică să facă acest lucru și capătă uneltele să treacă peste aceste obstacole.

Îi este de ajutor unui copil să observe că are nevoie să se miște puțin înainte să poată să fie atent la ora de matematică? Sau să recunoască faptul că simte furie când un coleg îl impinge chiar și din greseală și că se poate calma mai repede și mai ușor dacă respiră profund de câteva ori și își poate chiar verbaliza frustrarea într-un mod neagresiv? Mindfulness le dă copiilor opțiuni benefice de a recunoaște mai ușor factorii ce ii pot împiedica să funcționeze și să se simtă bine și îi învață apoi să răspundă acelor situații într-un mod mai înțelept și cu mai multă blândețe și compasiune pentru ei și pentru cei din jurul lor. Pare un lucru complicat de realizat chiar și pentru adulți, dar cu o practică constantă și suport pe parcursul procesului, rezultatele nu se lasă așteptate.

TOTUL DESPRE MAME: Care sunt beneficiile pe care le aduce în relația părinte – copil?

Lila Vasilescu: Beneficiile în relația părinte-copil vin atunci când mindfulness este o preocupare și un stil de viață susținut și practicat de părinți împreună cu copiii lor. Noi, la școală (n.r.: Școala Verita), am început prin lucrul cu copiii noștri și am observat imediat nevoia ca acest proces să continue și acasă. De aceea, am oferit suport și părinților interesați să practice mindfulness ca o completare a orelor de la școală.

Fiind mamă, pot confirma că atunci când eu sunt prezentă în relația cu fiul meu, când timpul dedicat lui nu este, pe cât posibil, perturbat de alte gânduri, planuri și activități, joaca este cu adevărat o bucurie, conectarea noastră este primul pas. Iar beneficiul principal este acea experiență care simțim că ne umple, pur și simplu. Nu știu cum altfel să o descriu mai bine. Și atunci, chiar și douăzeci de minute de joacă împreună pot face cât două ore. În relația cu fiul meu, am simțit ca mindfulness îmi dă timp, că există bucurie concentrată chiar și într-un singur minut dacă sunt cu adevărat acolo.

Copilul meu se simte văzut, auzit și iubit. Și acest flux, care se creează între noi, ne hrănește pe amândoi în aceeași măsură. Câți părinți nu privesc joaca cu copiilor lor ca pe o pierdere de timp? Când sunt atâtea lucruri de făcut și pe bună dreptate… Dar când ai claritatea lucrurilor cu adevărat importante pentru tine, alegerea este mai simplă și îti aduce liniște, împăcare și bucurie. Mindfulness aduce multă claritate, iar acest lucru consider că este important în orice relație și, mai cu seamă, în relația pe care o ai cu copilul tău.

Și apoi, copiii ne apasă butoanele cele mai vulnerabile și este greu să jonglezi cu toate rolurile de zi cu zi, păstrându-ți în același timp calmul și starea de bine. De aceea, este foarte important de menționat că posibilitatea de a răspunde mai înțelept acestor provocări aduce beneficii în primul rând de ordin fizic.  Corpul reacționează la stres, gândurile care devin emoții se manifestă fizic. Când reușim să observăm mai atent aceste reacții, este primul pas către a putea face ceva în această privință. Și aici mindfulness ajută foarte mult.

TOTUL DESPRE MAME: Dar în relație cu frații?

Lila Vasilescu: Cred că zona în care se poate observa cel mai ușor și rapid schimbarea produsă de practica de mindfulness este zona relațiilor. Și știm sigur că între frați pot apărea deseori situații conflictuale, rivalități sau supărări mai mici sau mai mari.  Este ocazia perfectă de a practica mindfulness, de a-i învăța pe frați să recunoască ce simt și prin exerciții simple și distractive pentru ei, să își regăsească starea de bine și bucuria jocului împreună  

TOTUL DESPRE MAME: Cum îi învățăm/convingem să-l practice?

Lila Vasilescu: Cel mai bine ar fi să le oferim exemplul personal. Eu țin minte și acum ziua când m-am așezat pe covor în poziție de meditație și am luat clopoțeii să ascult sunetul de începere a practicii, iar fiul meu de doi ani s-a așezat lângă mine exact în aceeași poziție și s-a uitat la mine cu ochii mari și curioși.

Predau mindfulness și SEL (Social Emotional Learning) de aproape trei ani, unui număr de peste 130 de copii cu vârste cuprinse între doi ani jumătate și doisprezece ani. Vârsta contează în acest proces de predare, dar știu cu siguranță că un copil va fi interesat de ce ai să îi transmiți atunci când simte că îți dorești cu adevărat să ai acea experiență cu el/ea și atunci când poți găsi o variantă de a o face prin joc și de a te simți și tu bine în acest proces. Joaca este limbajul copiilor si modul în care poți ajunge la ei dacă intri în jocul lor în mod autentic, fără prea multe așteptări și cu multă voie bună.

Exercițiile de respirație pot fi făcute în acest mod pentru că poți începe, de exemplu, cu  simplul joc al baloanelor de săpun și putem observa cum atunci când respirăm profund pe nas și expirăm încet pe gură putem face baloane uriașe. Foarte important este totuși să existe continuitate și practică zilnică și în acest mod nu va mai trebui să îi convingem să învețe pentru că își vor dori repetarea acelei experiențe. Dar trebuie pornim mereu de la exemplul personal, nu funcționează altfel.

TOTUL DESPRE MAME: De ce este el important în mediul școlar?

Lila Vasilescu: În școală, copiii învață despre lume, despre lucruri care le vor fi utile în viață sau cel puțin așa ar trebui să fie. Eu consider că a învăța un copil să citească și să adune este la fel de important cu a-l învăța pe acel copil să se poată concentra mai bine, să respire în timp ce numără până la zece atunci când este furios sau să își recunoască propriile emoții și să învețe să aibă un control mai bun asupra lor.

De asemenea, studiile făcute până acum indică și alte beneficii ale practicării tehnicilor de mindfulness în școală cum ar fi:

  • Scăderea nivelului de stres și anxietate;
  • Reacții mai temperate în fața emoțiilor puternice;
  • Creșterea gradului de empatie și întelegere față de alți colegi;
  • Dezvoltarea naturală a aptitudinilor de rezolvare a conflictelor.

Aș merge și mai departe și aș spune că în cazul nostru, ca școală, prin copiii care au ajuns să practice mindfulness în cadrul orelor noastre dedicate, am ajuns și la părinții lor care au devenit interesați și au ajuns să practice împreună cu copiii, iar acest lucru nu poate decît să fie ceva grozav!

TOTUL DESPRE MAME: Îi ajută pe copii să aibă rezultate academice mai bune?

Lila Vasilescu: În timp ce încă nu există dovezi științifice care să coreleze performanța academică cu practicarea de mindfulness, este de netăgăduit că abilitatea de a te putea concentra și de a-ți putea regla propriul comportament și emoțiile reprezintă o bază solidă a unui mediu sănătos de învățare. Un copil care se poate concentra mai bine va fi un copil care va avea rezultate mai bune la școală și în viață.

TOTUL DESPRE MAME: Pentru a practica mindfulness ai nevoie de un anumit mediu? Sau se poate întâmpla oriunde?

Lila Vasilescu: Asta este vestea cea mai bună legată de mindfulness. Partea informală se poate practica oriunde, deoarece singura condiție este să fii prezent în acea experiență. De exemplu, dacă mănânci un măr, să îți concentrezi atenția asupra gustului, asupra senzației pe care o ai atunci când muști din el, cum miroase mărul, ce textură are când îl ții în mână, să trăiești de fapt acea experiență cu toate simțurile deschise. Și atunci când observi gândurile care apar inevitabil în minte, cu blândețe să îți întorci atenția asupra gustului mărului.  Partea formală presupune practica meditației și în acest caz avem nevoie mai ales la început de un spațiu în care să ne simțim confortabil, să fie preferabil liniște și să fim siguri că nu vom fi deranjați preț de câteva minute. Legat de durată eu am un principiu simplu: dacă ai timp să intri chiar și cinci minute pe zi pe Facebook, ai timp să practici mindfulness.

TOTUL DESPRE MAME: Se potrivește această practică cu orice mediu școlar?

Lila Vasilescu: Se potrivește cu un mediu școlar în care există deschidere pentru o astfel de abordare a copilului și a procesului de învățare. Am discutat recent cu o profesoară de la o școală din Comarnic, unde copiii provin din medii sărace și mulți vin cu stomacul gol la ore. Dar ea crede mult în influența pozitivă a practicilor de mindfulness la școală și a început să facă cu ei mici exerciții de respirație. Contează mult intenția și motivația pentru că vorbim de un proces pe o perioadă lungă de timp ca să existe rezultate, deci încrederea în proces și perseverența sunt factori cheie. Mediul școlar în care găsim acești factori este un loc foarte bun pentru a începe.

TOTUL DESPRE MAME: Există și efecte negative ale acestei practici?

Lila Vasilescu: Mindfulness, ca și practică, este o invitație la o mai bună cunoaștere a corpului si  minții noastre. Procesul prin care înțelegem că gândurile noastre sunt rezultatul a mulți ani de condiționări, temeri și experiențe diferite poate fi unul dificil. Putem observa clar cum anumite obiceiuri dăunătoare aveau un istoric pe care nu îl putem șterge și cu care trebuie să lucrăm și asta ne poate scoate din zona noastră de confort. Eu nu privesc acest lucru acum ca pe un efect negativ, dar deseori există tendința de a ne opri din acest proces tocmai pentru că ceva se schimbă și ceea ce nu cunoaștem ne poate speria. Și eu am reluat procesul de câteva ori până am simțit că ceva s-a schimbat definitiv pentru mine și am căpătat claritatea beneficiilor incredibile ale acestui mod de viață. Așa cum spuneam, perseverența și încrederea în această călătorie sunt factori extrem de importanți.

TOTUL DESPRE MAME: Ajută mindfulnessul copiii anxioși? 

Lila Vasilescu: Copiii anxioși pot avea diverse motivații pentru un astfel de diagnostic. Pot fi probleme neurologice, emoționale, senzoriale și multe altele și este important de menționat că mindfulness nu înlocuiește terapiile necesare acestor copii dar contribuie la o mai bună gestionare a emoțiilor care în cazul acestor copii sunt foarte puternice și îi poate împiedica să funcționeze optim într-un grup în cazul școlii, dar și individual. Pentru mulți astfel de copii, mediul înconjurător este perceput ca o amenințare și orice metodă care îi ajută să se calmeze și să se poată concentra pe ce au de făcut, ajută incredibil de mult.

TOTUL DESPRE MAME: Dar pe cei care au o mare dorință de activitate fizică?

Lila Vasilescu: Este foarte important de menționat că mișcarea la copii este una din nevoile ce stau la baza piramidei de dezvoltare și, prin urmare, dorința de activitate fizică este, de fapt, o nevoie.

Dacă nu vorbim de un diagnostic care să indice o altă problemă în acest sens, copiii pot, prin mișcare, să se autoregleze și în mindfulness avem multe exerciții care folosesc tocmai corpul pentru a putea direcționa atenția acolo unde momentul prezent ne-o solicită.

Un copil care simte nevoia permanentă să se miște va învăța să își cunoască mai bine corpul și cum reacționează el la diferiți stimuli, iar cu ajutorul practicii va putea căpăta un control mai bun asupra propriului corp.

TOTUL DESPRE MAME: De la ce vârste se poate practica? Ce ar trebui să facă părinții pentru asta ?

Lila Vasilescu: Noi lucrăm la școală cu toate grupele de vârstă, de la cei mici de doi ani jumătate până la cei mari de 10-11 ani. Curricula este adaptată în funcție de vârstă, astfel încât conceptele să fie accesibile tuturor, dar simplul exercițiu de a urmări sunetul clopoțeilor până ce acesta dispare este un exemplu de exercițiu care poate fi făcut la orice vârstă.

Părinții ar trebui, mai întâi de orice, să ia o decizie personală de a începe să practice mindfulness pentru că în acest mod vor putea mult mai ușor să facă diverse exerciții cu copiii lor. A lua masa împreună în tihnă concentrându-ne pe gustul mâncării, pe textura alimentelor într-un mod haios, a ne opri în parc să mirosim florile sunt toate exemple de practică informală de mindfulness. Revin la ideea că, din moment ce începem noi, ca părinți, să practicăm și să simțim cu adevărat ce schimbări se produc pentru noi, bucuria de a împărtăși cu copiii noștri acest dar va veni în mod natural.

O femeie gravidă care se oprește în mijlocul unei zile pline de provocări și gânduri și preț de câteva minute simte doar micile lovituri ale bebelușului ei în burtă practică deja mindfulness cu copilul ei nenăscut. Prin urmare, nu neapărat vârsta contează, cât intenția și eu sper să intenționeze cât mai mulți părinți să încerce măcar să experimenteze această minunată practică.

Intră în conversație