8 informaţii esenţiale pentru călătoriile în străinătate

Vacanțele sunt minunate! Relaxare, muzee, shopping, pauze dese de cafea, fotografii… Hmm, acesta este scenariul ideal. Dar ce ne facem atunci când ne pierdem pașaportul, când ni se anulează zborul sau când avem o problemă de sănătate? Mai jos sunt 8 informații esențiale pentru călătoriile în străinătate, informații care ne ajută să ținem încurcăturile la distanță sau, dacă acest lucru este uneori imposibil, să le rezolvăm rapid!

1. Veți avea nevoie de carte de identitate sau de pașaport pentru a călători la bordul unui avion care pleacă din sau spre România, Bulgaria, Cipru, Irlanda sau Regatul Unit al Marii Britanii și, de asemenea, pentru a intra și a ieși din aceste țări. Atenție, chiar și în situația în care călătoriți între două țări aflate în spațiul fără frontiere al UE este bine să aveți aceste acte pentru a vă dovedi, la nevoie, identitatea.

2. Pentru orice fel de urgență (incendiu, problemă de sănătate, pentru a intra în contact cu Poliția) sunați la numărul 112, operațional în UE, Turcia, Croația și Muntenegru. Numărul poate fi apelat în orice țară din UE, iar operatorii vorbesc mai multe limbi, în funcție de țara în care se află.

3. Este foarte important să nu uitați acasă Cardul european de asigurări sociale de sănătate (CEASS). La nevoie, cu ajutorul acestui card puteți beneficia de serviciile acordate de unități medicale de stat în timpul unei șederi temporare în orice stat din UE, Islanda, Elveția, Lichtenstein și Norvegia.

De aici puteți descărca o aplicație pentru smartphone cu ajutorul căreia puteți înțelege mai bine diferențele dintre normele în materie de asistență medicală aplicabile în diferite țări. Aplicația oferă informații generale despre CEASS, tratamente acoperite, numere de urgență, costuri și rambursări, și vă arată pe cine puteți contacta în cazul în care vi s-a furat cardul sau l-ați pierdut.

4. Dacă vi se anulează zborul sau călătoria cu trenul, sau dacă aceste mijloace de transport întârzie, aveți dreptul la rambursare, asistență (mese sau/și hotel) sau o rută alternativă, în funcție de condiții.

5. Dacă vă pierdeți pașaportul sau aveți nevoie de asistență consulară într-o țară din afara UE, în care țara dumneavoastră nu are consulat, puteți apela la ambasada oricărui alt stat din UE.

6. Contactați-vă operatorul de telefonie mobilă. Dacă intenționați să vă utilizați telefonul mobil des pe perioada călătoriei, mai ales pentru a naviga pe internet sau pentru a trimite e-mailuri, puteți stabili un plafon. Normele europene care reglementează serviciile de roaming vă protejează de șocul facturii în cazul în care folosiți telefonul în străinătate.

7. Dacă doriți să călătoriți cu pisici sau câini, aveți nevoie de pașaport pentru animale domestice. În acest act sunt trecute vaccinările antirabice. Înainte de a pleca, verificați normele aplicabile în țara de destinație, aplicabile și dacă transportați alte animale domestice.

8. Pentru orice întrebare legată de țările din UE, contactați serviciul de informare Europe Direct, unde puteți formula întrebări în toate limbile oficiale ale Uniunii Europene.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație