Grăsimile inteligente de care au nevoie copiii

Barry Sears în Cartea bebelușului face o pledoarie excelentă în favoarea grăsimilor, esențiale în alimentația corectă a copilului mic și demolează cu argumente de necontestat mitul conform căruia grăsimile nu sunt o alegere potrivită pentru cei mici și foarte mici. Realitatea este exact pe dos.

De ce sunt esențiale grăsimile pentru alimentația copilului?

Primește cele mai utile articole de parenting direct la tine în Inbox

sau
Înscrie-te cu Facebook

Grăsimile sunt esențiale pentru dezvoltarea creierului. Creierul crește mai repede în primii ani comparativ cu oricare altă etapă, iar dezvoltarea generală are un ritm fără egal în primii ani de viață. Aceste procese au nevoie de susținere printr-o alimentație corectă din care nu trebuie să lipsească un aport consistent de grăsimi.

Procesele biologice de dezvoltare a creierului folosesc 60% din energia eliberată de nutrienții ingerați. De ținut minte este faptul că dezvoltarea creierului are în mod predominant nevoie de grăsimi, în condițiile în care creierul în sine este 60% grăsime.

Grăsimile furnizează principalele elemente pentru formarea membranelor celulelor din creier și a mielinei, care protejează nervii și permitetransmiterea impulsurilor nervoase.

Grăsimile sunt cea mai importantă sursă de energie

Fiecare gram de lipide furnizează nouă calorii, mai mult decât dublu, comparativ cu carbohidrații sau proteinele.

Tot grăsimile sunt cărămizile structurale ale unor hormoni (de la cei de creștere, până la cei tiroidieni, esențial pentru dezvoltarea fizică și psihică a copilului) și sunt esențiale pentru formarea membranelor celulare, în special în cazul celulelor roșii din sânge.

Grăsimile sunt mijlocul de transport prin care se realizează absorbția și transportul vitaminelor A, D, E, și K.

Recomandări



Iar dacă toate acestea nu erau suficiente pentru a demonstra necesitatea unui aport corect de grăsimi în dieta copilului să mai adăugăm că tocmai grăsimile sunt cele care fac mâncarea mai gustoasă. Dr. Sears susține în cartea sa că bebelușilor le place senzația gustativă pe care o au când dau de grăsime în mâncare.

Ai un copil mofturos?

Întrebarea este retorică pentru că toți copiii mici, de 1-2 ani sunt mofturoși la mâncare… În cazul copiilor care mănâncă puțin și sunt foarte selectivi cu ceea ce li se oferă, grăsimile, în general, și mai ales grăsimile inteligente sunt esențiale pentru că acestea au cel mai ridicat conținut de substanțe nutritive, concentrând cel mai mare număr de calorii în cel mai mic volum.

Care sunt grăsimile inteligente și ce grăsimi îi oferi copilului tău

Între 40 și 50% dintre caloriile laptelui matern, care este standardul în materie de nutriție în abordarea despre nutriție a Dr. Sears, reprezintă grăsimi. În plus, laptele matern este foarte bogat în colesterol. Plecând de la această idee și complet contrar ideii că dieta sănătoasă a bebelușului și a copilului mic trebuie să fie săracă în grăsimi, o nutriție corectă pentru copilul mic (între 0 și 2 ani) ar trebui să conțină cel puțin 30-40% din aportul caloric sub formă de grăsimi. Pentru că în absența grăsimilor, dezvoltarea bebelușilor va fi afectată, uneori chiar foarte grav prin scăderea ritmului de dezvoltare fizică, dar mai ales psihică și intelectuală.

Iată care sunt grăsimile inteligente și cele care sunt nu doar sănătoase, dar mai ales necesare în nutriția copilului mic:

Cap de lista este peștele (în special somonul) și fructele de mare. Urmează uleiul de in și   avocado, apoi uleiul de măsline și unturile preparate din diverse nuci – alune, nuci, dar din cauza riscului de alergii, aceste alimente se includ în dieta copilului după vârsta de doi ani.

Calitatea principală a acestor alimente este că grăsimile pe care le conțin sunt bogate în acizi grași de tip omega-3, care sunt esențiali pentru dezvoltarea optimă a creierului.

O a doua categorie de alimente care conțin grăsimi inteligente (respectiv grăsimi saturate) și de care bebelușii și copiii de 1-2 ani au nevoie sunt: carnea roșie (nu de vițel, ci de vită), carnea de pasăre (din pui crescuți lent), produsele lactate integrale,  ouăle, untul, dar și ciocolata, untul de cacao, uleiul de palmier și uleiul din sâmburi de palmier precum și untul și uleiul de cocos.