Ce și cât mănâncă cei mici la masa de seară? Idei pentru o cină sănătoasă

Chiar dacă micul dejun este ridicat la rang de cea mai importantă masă a zilei, când vine vorba despre copii, fiecare gustare are rolul ei. Și pentru că nu putem controla în totalitate alimentația celor mici atunci când sunt la grădiniță, vă dăm câteva idei pentru o cină sănătoasă. Am vorbit cu Andreea Carmen Radu, consilier în educație alimentară pentru copii, blogger și ambasador al proiectului Food Revolution by Jamie Oliver despre ce și cât mănâncă cei mici la masa de seară.

Ce trebuie să conțină o cină sănătoasă?
Eu consider că principiul acela vechi conform căruia micul dejun trebuie să fie cel mai sățios, prânzul aproximativ la fel iar cina cea mai ușoară masă, se aplică atât la copii cât și la adulți. De ce? Pentru că seara metabolismul încetinește, iar dacă vrem să ne odihnim bine și să nu supunem organismul unui efort inutil, nu ar trebui să avem stomacul plin mai ales cu alimente mai greu digerabile, cum este carnea. Cele mai potrivite alegeri pentru cină sunt legumele, lactatele și carbohidrații sănătoși.

Citește și: Gustări de tip finger food

Cât trebuie să mănânce copiii seara? Avem tendința, noi, mamele, să spunem că trezirile nocturne sunt din cauza foamei.
Porția de mâncare trebuie să fie întotdeauna adaptată vârstei copilului, să nu uităm că stomacul are dimensiunea pumnului lor închis. Nu este bine să depășim cantitatea potrivită vârstei pentru a nu determina mărirea în volum a stomacului, lucru care în timp are consecințe nefaste. La fel, trebuie să ținem cont și de dorințele copilului. Nici ei și nici noi nu suntem niște roboței care trebuie să mâncăm la normă, pur și simplu trebuie să învățăm să ne ascultăm organismul și să-i ascultăm și pe copii, de cele multe ori ei știu mai bine de câtă mâncare au nevoie. Problema este la noi, părinții. Avem anumite idei preconcepute sau moștenite legate de mâncare și mai ales de cantitatea acesteia.

La ce oră este bine să mănânce copiii seara?
Este bine ca cina să fie luată cu aproximativ 2 ore înainte de somn pentru a permite organismului să digere hrana primită. Procesul de digestie este diferit pentru toate grupele de alimente, de aceea cina ar trebui să fie compusă din alimente ușoare. Procesul de digestie al cărnii, spre exemplu, poate dura și 5 ore.

Citește și: Vocea ta. Ce să-i mai pun copilului în pachețelul pentru școală?

Cum alegem meniul pentru masa de seară? Ținem cont de ce a mâncat pe timpul zilei?
Ideal este, atât pentru copii, cât și pentru adulți să aibă 3 mese principale pe zi și două gustări. Gustările ar trebui să fie formate din fructe crude sau uscate, semințe, un iaurt, câteva bețe de morcov. Rolul lor este acela de a oferi energie, de a păstra constant nivelul de glucoză din sânge și de a preveni apariția senzației de foame acută. Când pregătim masa de seară, este bine să echilibrăm din punct de vedere al grupelor de alimente, însă și mai important este să fie o mâncare sănătoasă și cantitatea, în concordanță cu vârsta copilului. Mâncarea nu este matematică, ținem cont atât de factorii externi, dar și de dorințele copilului.

Cât de important este să luăm masa de seară în familie? Cum influențează asta atitudinea copilului față de mâncare?
Cred că cina este singurul moment al zilei când toți membrii familiei sunt împreună, când pot să povestească cum au petrecut ziua, pot să socializeze și să petreacă timp de calitate. Acest lucru este important pentru toți, iar pentru un copil este probabil unul dintre cele mai plăcute moduri de a forma legături sănătoase cu mâncarea. Obiceiurile sănătoase se formează în familie și de aceea este important să-i implicăm pe cei mici inclusiv în procesul de pregătire al mesei, ei se pot familiariza astfel cu grupele de alimente, cu texturi diferite, cu mirosuri și gusturi.

5 variante de preparate pentru o cină sănătoasă
Sunt multe variante de cine sănătoase și ușoare, iată și câteva dintre preferatele mele pe care le prepar destul de des pentru fiul meu în vârstă de 3 ani și 4 luni:

– pâine de secară cu avocado, ricotta, roșii cherry, busuioc și semințe. Avocado este un fruct extraordinar, aduce un aport de grasimi bune organismului, dar și vitamine și minerale;
– pâine integrală/ de secară cu caș și ardei gras;
– bruschete cu roșii, usturoi si busuioc;
– pâine integrală cu pasta de măsline;
– branzică dulce cu crackers din hrișcă;

Citește cartea ”Copilul meu NU mănâncă!”, scrisă de celebrul pediatru Carlos Gonzalez care dă cea mai mare spaimă a părinților la o parte, explorând motivele pentru care un copil refuză mâncarea. Cartea este disponibilă AICI.

Dacă ți s-a părut util acest articol, dă LIKE paginii noastre de Facebook, unde găsești și alte articole cel puțin la fel de interesante.

Te-ar mai putea interesa și:

 

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație