Colesterolul din ouă – mit sau adevăr?

colesterolul-din-oua-totul-despre-mame

Câte ouă putem mânca pe săptămână şi cât rău ne face în realitate colesterolul din ouă?

Ouăle au fost mult timp un aliment controversat, chiar contraindicat în cantităţi mari, din cauza colesterolului conţinut. Dar studiile din ultimii ani arată că adevărul este altul.

Când spui colesterol, te gândeşti automat la boli de inimă, infarct şi decese premature. Şi toată lumea ştie că ouăle conţin colesterol. Chiar mult. Aproape două treimi din doza zilnică recomandată, într-un singur gălbenuş. Din acest motiv, timp de mulţi ani, medicii şi nutriţioniştii au tot atras atenţia că nu este sănătos să mănânci mai mult de 2-3 ouă pe săptămână.

În ultima vreme însă, situaţia s-a schimbat radical, pe măsură ce tot mai multe studii au demonstrat că mult blamatul colesterol din ouă nu creşte de fapt semnificativ şi colesterolul din sânge. De altfel, efectul consumului de ouă asupra colesterolului din sânge este minim.

Astfel, de la porţia săptămânală de maxim 2-3 ouă admise s-a ajuns la 7 ouă pe săptămână, recomandarea pentru o persoană sănătoasă, fără ca acest lucru să crească şi riscul unor boli de inimă. Ba dimpotrivă, există studii care arată că, în general, consumul a 7 ouă pe săptămână poate să prevină accidentele vasculare cerebrale.

Pe de altă parte, situaţia este cu totul alta în cazul persoanelor care suferă de diabet. Deşi nu se cunoaşte motivul, pentru diabetici un ou pe zi creşte semnificativ riscul unor boli cardiovasculare.

Ce i-a speriat iniţial pe medici

Cât colesterol conţine totuşi un ou? O medie ar fi de 186 mg de colesterol/ou, cantitate ce se regăseşte în gălbenuş şi care reprezintă 62% din doza zilnică recomandată, de 300 mg colesterol, pentru un adult sănătos. Şi cum medicii credeau în urmă cu 25 de ani că un aliment bogat în colesterol creşte automat şi colesterolul seric total, normal că a apărut şi recomandarea de maxim 2-3 ouă pe săptămână.

În timp, această recomandare a început să fie pusă sub semnul întrebării, pe măsură ce tot mai multe studii demonstrau că lucrurile nu sunt chiar atât de simple şi că, în realitate, când mănânci mai mult colesterol, corpul produce mai puţin.

Astfel, în anul 2000, American Heart Association (AHA) şi-a revizuit recomandările alimentare şi a dat undă verde adulţilor să se bucure de până la 7 ouă pe săptămână. Asociaţia a menţinut însă recomandarea ca doza zilnică de colesterol să nu depăşească 300 mg.

Colesterolul este important pentru organism

Ce este, de fapt, colesterolul? Oricât de tare ne-ar speria termenul, colesterolul este în realitate foarte important pentru corp, chiar necesar. Pe scurt, este o parte esenţială a membranei fiecărei celule. Este precursorul corticosteroizilor, hormoni ce protejează organismul de stres. Este folosit inclusiv pentru a produce hormoni precum testosteronul, estrogenul şi cortizolul. Este necesar în funcţionarea receptorilor serotoninei (un neurotransmițător cu un rol important în apariția depresiei și a anxietății). De asemenea, colesterolul joacă un rol important în sintetizarea vitaminei D în organism. În plus, controversatul colesterol este prezent din abundenţă în laptele matern, pentru a asigura dezvoltarea optimă a sistemului nervos la bebeluş.

Deci organismul are nevoie de colesterol, iar pentru acest lucru este produs de ficat. Iar studiile au arătat că, atunci când consumăm alimente bogate în colesterol, ficatul produce mai puţin din această moleculă. Şi invers. Astfel, cantitatea totală de colesterol din organism rămâne la aproximativ aceleaşi valori.

Ce mai conţin ouăle, pe lângă colesterol?

Ouăle nu conţin doar colesterol, ci sunt pline de substanţe nutritive. De exemplu, conţin luteină şi zeaxantină, antioxidanţi care protejează sănătatea ochilor. De asemenea, conţin şi multă colină, un aminoacid care protejează creierul. Ouăle conţin şi proteină animală de calitate, care ajută la susţinerea sănătăţii oaselor şi a masei musculare.

Atenţie însă la un aspect. Nu toate ouăle sunt la fel. Cele mai sănătoase sunt cele de la găinile crescute libere, deoarece conţin mai mult Omega-3 şi vitamine liposolubile.

Ce-i mult, strică

Deşi ouăle par să fie unul din cele mai nutritive alimente din lume, ar trebui totuşi să rămână valabilă şi de data aceasta zicala “ce-i prea mult, strică”. E drept că nu sunt studii care să urmărească ce se întâmplă pe termen lung cu persoanele care mănăncă mai mult de 3 ouă pe zi. Şi că există pe internet mărturii ale unor persoane care spun că mănâncă peste 25 de ouă pe săptămână şi că nu au fost niciodată mai sănătoase. Totuşi, mie bunul-simţ îmi spune că 7 ouă pe săptămână ar trebui totuşi să fie suficiente oricui.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație