Copilul vegetarian, o alegere controversata

In tari ca Germania si Italia, vegetarienii reprezinta 10% din totalul populatiei, insa in tara noastra  vegetarianismul are o popularitate inca redusa si de data recenta. Daca adultii vegetarieni se confrunta cu diverse grade de acceptare a valorilor lor de catre ceilalti, ideea de a creste un copil vegetarian este un subiect care provoaca reactii puternice. Pentru marea majoritate, inclusiv pentu cei mai multi specialisti de la noi, ideea este inacceptabila.

Insa expertii din tarile in care vegetarianismul este mai raspandit si, de asemenea, studiat, ne asigura ca acest tip de dieta este sanatos si aduce multe beneficii celor care il adopta: de la mai putini suferinzi de anumite boli cronice, cum ar fi anumite boli de inima, obezitate scazuta, la incidenta mai mica a anumitor tipuri de cancer. Conditia este ca ceea ce mancam sa fie planuit cu grija, astfel incat sa nu ne privam de anumiti nutrienti care se gasesc mult mai la indemana in produsele de origine animala. Insa studiile au aratat ca daca aceste aspecte sunt luate in considerare cu atentie, prin comparatie, dieta vegetariana aduce un aport de de nutrienti importanti in cantitati mult mai mari, cum ar fi potasiul, magneziu, anumiti antioxidanti, fibrele, vitamina C.

De ce vegetarianism?

Motivele adoptarii acestui tip de dieta sunt diverse: motive de natura etica sau motive de sanatate personala sau un interes crescut pentru o hranire mai sanatoasa (carnea este vazuta din ce in ca mai mult ca  un mediu ce contine multe substante daunatoare, de exemplu, antibiotice), preocuparea fata protectia mediului sau, pur si simplu, refuzul carnii din cauza gustului sau. Exista si situatia in care copilul refuza carnea, iar parintii trebuie sa se asigure ca micutul lor este hranit sanatos in aceasta situatie pe care nu au luat-o in considerare.

Sunt mai multe tipuri de vegetarianism, iar parintii interesati au o paleta suficient de larga de actiune: pot pastra in dieta copilului produsele lactate si/sau ouale. Daca doresc sa renunte si la acestea, exista inlocuitori si trebuie sa se asigurate ca anumiti nutrienti sunt consumati in cantitatile necesare. Informarea corecta este esentiala, insa, de aceea trebuie consultat un specialist.

Nutrienti esentiali

In general, atentia trebuie concentrata asupra aportului urmatoarilor nutrienti: proteine, acizii grasi Omega-3, fier, zinc, iod, calciu si vitaminele D si B-12. Acestia nu trebuie sa fie prezenti toti la fiecare masa, ci de-a lungul intregii zile sau a unei saptamani.

Proteinele: trebuie asigurat aportul care variaza in functie de varsta, de exemplu, acesta este aproximativ 13 grame/zi pentru copii pana in 3 ani.Un ou contine 5 g de proteine, o cana cu lapte 8g. Acestea se gasesc si in fasole, orez, porumb, tofu, nuci.

Acizii grasi Omega-3 au un rol important in dezvoltarea creierului, pot fi gasiti in semintele de in si nuci si, la alegere, in iaurt si lapte imbogatit cu acesti acizi grasi.

Fier: poate fi gasit in spanac, fasole, tofu, stafide.

Zinc: sursele sunt painea integrala, lintea, produsele din soia.

Calciu si vitamina D: in vegetale sau in produse imbogatite, cum ar fi laptele de soia sau suc de portocale

Vitamina B12 poate fi procurata din cereale imbogatite cu aceasta vitamina sau suplimente.

Aspecte sociale si stuatii de stres pentru copilul vegetarian

Copiii insa nu trebuie tratati ca niste mici adulti, de exemplu, aportul de fibre trebuie monitorizat cu atentie, deoarece acestia au un stomac de mici dimensiuni. Informarea corecta este esentiala, va trebui sa va familiarizati cu alimente de care poate nu ati auzit inca, quinoa, de exemplu. In prezent exista multe studii si surse de informare in legatura cu orice aspect legata de cresterea copiilor vegetarieni. Planificarea din timp a alimentatiei este necesara si din cauza greutatilor de a procura alimentele necesare de pe o piata care inca nu are o oferta bogata pentru acest segment de consumatori.

Atentie insa, nu numai planificarea meselor este o problema, ci trebuie sa aveti in vedere si aspecte sociale legate de faptul ca la gradinita sau scoala, copilul este posibil sa se confrunte cu situatii conflictuale si stresante, cu un potential sentiment de vinovatie ca incalca regulile de acasa sub influenta presiunii de grup si chiar cu resentimentele care se pot naste din interdictia de a manca alimentele consumate de toti ceilalti.

Trebuie, de asemenea, sa va pregatiti pentru explicatii potrivite virstei: de ce ati ales dieta respectiva, sa intelegeti daca vrea sa experimenteze cu alimentele pe care nu le-a intilnit acasa. Daca recunoasteti situatiile de stres in care se afla copilul este posibil sa luati in considerere o flexibilitate mai mare pe termen lung, chiar daca inceputurile au fost usoare. Influentele nu vin numai din partea celor mici, ci si a adultilor, atunci cind doar unul dintre parinti este vegetarian, spre exemplu. Este bine sa va ganditi ca micutul vostru sa intalneasca oameni care va impartasesc valorile.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație