Ghid de folosire sănătoasă a pastelor făinoase

Pastele sunt uşor de făcut, gustoase, ieftine și sățioase. Dar cum să le consumi astfel încât să fie şi sănătoase?

Să navighezi şi să filtrezi dintre toate informaţiile despre ce este sănătos să mâncăm şi ce nu a devenit în ultima vreme o adevărată provocare. Iar atunci când vine vorba despre meselele copiilor noştri, stresul este cu atât mai mare. Sunt sau nu pastele făinoase o masă sănătoasă?

Pastele făinoase au de mulţi, mulţi ani o reputaţie proastă, în special din cauza temerii atât de populare printre noi, mamele, cum că ar îngrăşa. Cu toate acestea, nutriţioniştii atrag atenţia că, în realitate, carbohidraţii sunt esenţiali pentru o dietă echilibrată şi sănătoasă. Iar pastele, la fel ca pâinea sau orezul, sunt bogate în carbohidraţi. Aceştia sunt cel mai bun combustibil pentru musculatură şi sunt o sursă importantă de energie nu doar pentru corp, dar şi pentru creier şi pentru sistemul nervos central. În timpul digestiei, toţi carbohidraţii eliberează glucoză, care este transportată în organism prin sânge, ajungând în celule pentru a fi transformată în energie. Cu alte cuvinte, pastele pot fi o masă perfectă pentru copiii energici. Totuşi, acest lucru depinde foarte mult şi de felul în care alegi să prepari pastele.

Combinaţii reuşite şi combinaţii de evitat

În timp ce pastele făinoase în sine nu sunt o masă nesănătoasă, unele combinaţii cu diferite sosuri le pot transforma într-una. De exemplu, pastele cu mult sos de brânză, unt şi smântână nu sunt deloc un exemplu de masă sănătoasă. Sau pastele preparate cu sosuri din conservă, din cauză că acesta din urmă conţine deseori cantităţi mult prea mari de zahăr sau sare. Astfel, poţi îmbunătăţi foarte mult valoarea nutriţională a unei mese cu paste dacă le prepari cât mai simplu, combinate cu diverse legume sau cu sos de roşii făcut de tine (combinaţia cu busuioc şi oregano e minunată), cu peşte sau cu nuci. Iar avantajul este că pastele pot fi gătite şi ca masă de prânz, dar şi ca cină sau desert.

Pastele pot fi preparate cu aproape orice îţi trece prin minte. De exemplu, pot fi amestecate cu piure de fructe, pentru un desert delicios. De asemenea, merg de minune cu diverse legume precum broccoli, morcovi, roșii, conopidă, mazăre, fasole verde, spanac, dovlecel, vinete, ciuperci etc. Unele tipuri de paste făinoase pot fi folosite şi în supe şi să nu uităm de tradiţionalii tăiţei cu lapte ai copilăriei noastre.

Paste integrale versus paste rafinate

În general, recomandarea este să alegi paste din făină integrală. Explicaţia constă în faptul că făina albă, în urma procesării bobului de grâu, nu conţine atât de multe proteine, minerale şi vitamine precum făina integrală. Aceasta din urmă este bogată în fibre, fier, seleniu, potasiu, magneziu şi vitaminele A, E și B.

Pe de altă parte, pastele integrale au un gust mai puternic şi o textură diferită, deci s-ar putea să fii nevoită să le amesteci cu mai mult sos pentru a fi pe placul copilului tău. Iar mai mult sos poate însemna şi mai multe calorii goale sau mai multă sare. De aceea, dacă celui mic nu-i plac pastele integrale, nu insista. Rămâi la pastele albe şi amestecă-le cu ceva mai multe legume decât în mod normal, pentru a compensa deficitul de fibre, minerale sau vitamine pierdut prin procesarea făinii.

Secretul pastelor perfecte

Indiferent cu ce găteşti pastele, există câteva secrete pentru prepararea lor. În primul rând, marii bucătari spun că este foartă importantă cantitatea de apă în care fierb: un litru de apă la fiecare 100 g paste. De asemenea, sarea ar trebui adăugată în apă doar cu puţin timp înainte de a atinge punctul de fierbere şi nu cu mult înainte de a adăuga pastele. Nu lăsa pastele prea mult pe foc. Ideal ar fi să le fierbi “al dente”.

După ce au fiert, nu clăti pastele cu apă rece şi nici nu le amesteca cu ulei, deoarece îşi vor pierde din gust iar sosul nu se va mai prinde de ele. Pastele de calitate nu se lipesc între ele.

O porţie normală de paste pentru un copil este aproximativ de mărimea unei mingi de tenis.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație