Primii paşi pe calea independenţei alimentare

Ce mănâncă bebeluşii când stau la masă cu noi

Pentru a le crea copiilor obiceiuri alimentare sănătoase şi pentru a petrece cât mai mult timp împreună, este ideal să ne organizăm astfel încât măcar o masă pe zi să fie luată împreună. Bebeluşul tău va fi foarte încântat să stea cu părinţii şi cu fraţii mai mari la masă, dar în scurt timp va vrea să guste din farfuriile voastre şi este foarte posibil să strâmbe din nas la piureurile şi la cerealele cu care a fost obişnuit.

Când copiii încep să se hrănească singuri – treabă care pe mulţi îi şi distrează – vor deveni din ce în ce mai interesaţi de tot soiul de alimente, în funcţie de consistenţa şi culoarea lor.

Până la vârsta de nouă luni, majoritatea copiilor dezvoltă o serie de abilităţi motorii necesare ţinerii în mână a diferitelor alimente şi apoi ducerii lor la gură. Nici micuţul tău nu va face excepţie de la această regulă. Încet, încet, va începe să ia bucăţi de mâncare sau lucruri mici în mânuţă, iar dacă la început ţi se va părea că nu are suficientă stabilitate şi precizie în mâini, cu timpul procesul se va îmbunătăţi. Nu te îngrijora nici dacă cel mic are doar câţiva dinţi. Gingiile lui sunt suficient de tăioase ca să poată face o treabă bună, presupunând că îi dai alimente moi şi uşor de mestecat.

Permite-i copilului tău să se hrănească singur cât de mult şi oricând se poate. Chiar dacă îl vei ajuta pe alocuri să nu împrăştie mâncarea în toată bucătăria, este esenţial să îl încurajezi să devină din ce în ce mai independent în procesul de hrănire.

La început îşi va băga mânuţele în farfuriile voastre, iar pe parcurs va învăţa să folosească diverse ustensile pentru a se hrăni. Toate acestea îi oferă copilului un sentiment de control asupra cantităţii de mâncare de care are nevoie. Uneori va mânca, alteori poate nu. Va trebui progresiv să înveţe care este senzaţia de saturaţie şi ce implică potolirea foamei.

Aşadar, lasă-l să înveţe cum să aibă grijă singur de el.

 

Ce ar trebui un copil să mănânce?

Acum că se alătură familiei la mese, copilul tău va vrea să încerce tot soiul de alimente din toate felurile pe care le vede.

Acest lucru înseamnă mai multă muncă pentru cine pregăteşte mesele de familie, dar de multe ori felurile de mâncare pot fi adaptate pentru copil. De exemplu, micuţul tău poate mânca dovlecei la cină, atâta timp cât îi ţii mai mult pe foc pentru a se înmuia mai bine, şi îi tai în feliuţe pe care el să le poată lua în mână şi băgă în gură. Felii de banane coapte, paste fierte şi bucăţi mici de carne de pui sunt, de asemenea, alegeri potrivite.

Înainte de a-i pune copilului în faţă mâncarea, gustă tu mai întâi şi întreabă-te:

  • Se topeşte mâncarea în gură? Unele cereale uscate şi biscuiţii sunt uşor de mestecat, chiar şi cu câţiva dinţi.
  • Este suficient de bine gătit? Legumele fierte bine şi fructele pot fi uşor pasate şi mestecate de copil. La fel se întâmplă cu conservele de legume şi fructe (ai grijă doar să le alegi pe cele fără adaos de zahăr sau sare).
  • Este moale? Brânza de vaci sau câteva bucăţi mici de tofu sunt exemple bune.
  • Poate fi mestecat? Bucăţi de banane coapte şi pastele fierte sunt uşor de mestecat de copiii mici.
  • Sunt bucăţelele de dimensiunea potrivită? Produsele alimentare ar trebui tăiate în bucăţi suficient de mici pentru a putea fi băgate în gură, dar suficient de mari pentru a putea fi apucate cu mânuţa.

 

În cazul în care copilului tău nu-i place un anumit aliment, nu insista pe moment, dar oferă-i-l şi cu următoarea ocazie.

Copii resping uşor gusturile şi consistenţele cu care nu sunt obişnuiţi. Carnea, spre exemplu, li se poate părea greu de mestecat şi e posibil să nu vrea să mănânce. Tocmai de aceea este bine ca tot ce îi prepari să fie gătit bine, astfel încât chiar şi o bucăţică de carne să se fărâme aproape singură.

Prezintă-i copilului o varietate de alimente, chiar şi unele pe care el nu părea să le dorească cu o săptămână înainte. Nu îl forţa să mănânce, dar ia aminte că e posibil să fie nevoie chiar şi de 10 încercări până va fi să accepte un aliment nou.

 

Alimente de evitat

Mâncarea poate fi o sursă de distracţie şi satisfacţie pentru copiii mai mari, dar este important să evite alimentele care l-ar putea sufoca şi pe cele cu valoare nutritivă mică.

 

Pericole de sufocare

Părinţii şi persoanele care îi îngrijesc pe copii pot ajuta la prevenirea sufocării supraveghindu-l pe cel mic cu mare atenţie atunci când mănâncă. Alimentele la care ar trebui sporită atenţia pentru orice eventualitate ar fi:

  • bucăţi de legume crude sau fructe tari;
  • boabe de struguri, fructe de pădure, roşii cherry;
  • stafide şi alte fructe uscate;
  • arahide, nuci, seminţe;
  • unt de arahide;
  • mezeluri;
  • pâine albă nefeliată;
  • bucăţi de brânză sau carne;
  • bomboane (dropsuri, jeleuri, gumă de mestecat);
  • popcorn, covrigei;
  • bezele.

 

Fereşte copilul de dulciuri

La prima muşcătură, copilul tău va fi probabil foarte încântat de prăjituri, ciocolată şi alte dulciuri de care a fost străin până nu demult. Micuţul tău are nevoie să mănânce alimente bogate în nutrienţi, şi nu calorii din deserturi cu mult zahăr.

Este tentant să vrei să vezi reacţiile copilului la unele dintre aceste alimente, dar acum nu este momentul. Bunicii şi preietenii de familie ar putea dori să îi facă micuţului o bucurie şi să îl servească cu o felie de tort sau o prăjitură. Explică-le politicos şi ferm faptul că bebeluşul nu este pregătit încă pentru acest tip de alimente.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație