Primul pas pentru un meniu sănătos: cumpărături inteligente

Îţi propui să-ţi hrăneşti copilul cât mai sănătos cu putinţă. Dar, de multe ori, din lipsă de timp sau de energie, meniul zilnic al familiei tale este în realitate foarte diferit de meniul sănătos la care visezi. E cazul să faci o schimbare! Primul pas este să faci cumpărături inteligente, deoarece alimentele pe care le pui în coş săptămână după săptămână pot influenţa sănătatea întregii familii. Iată nişte sugestii de care ai putea ţine cont când mergi la cumpărături:

 

Fă o listă

O listă te poate menţine pe drumul cel bun, mai ales dacă se bazează pe un program alimentar săptămânal. Gândeşte meniurile din cele şapte zile în aşa fel încât să conţină ingrediente sănătoase şi hrănitoare: fructe proaspete, legume, carne roşie, carne de pasăre, peşte proaspăt, cereale integrale, lactate.

Îţi sugerăm să ţii cont de următoarele:

  • Mănâncă legume şi fructe în fiecare zi.
  • Limitează consumul de sucuri, chiar dacă sunt făcute în casă.
  • Mănâncă cereale integrale şi nu produse din cereale rafinate.
  • Restricţionează consumul de alimente bogate în zaharuri.
  • Consumă cât mai multe lactate fermentate.
  • Mănâncă cât mai mult peşte, mai ales peşte gras fript sau copt.
  • Redu consumul de sare.

 

Alte sugestii sănătoase

Probabil ştiai deja că fructele şi legumele trebuie trecute pe lista de cumpărături. Iată ce altceva ar trebui să apară pe această listă:

  • Cărnuri şi fasole: Peşte (proaspăt şi congelat, conserve de ton şi somon), carne de pui şi curcan (fără piele), hamburgeri şi carne de vită macră, cotlete de porc, fasole uscată, nuci şi seminţe.
  • Cereale: pâine integrală, paste, faină de ovăz, orez brun, mălai.
  • Produse lactate şi ouă: lapte de vacă şi de capră, iaurt, unt, ouă de găină şi de prepeliţă.

Urmează un traseu sănătos în magazin

Dacă îţi faci cumpărăturile într-un magazin alimentar, concentrează-te pe anumite raioane. Mergi mai întâi acolo unde găseşti elementele cele mai importante – lactate, carne şi peşte.

Continuă-ţi periplul spre raionul de fructe şi legume congelate. Din păcate, aici sunt prezente şi alimente scumpe şi mai puţin sănătoase. Dacă bifezi mai întâi ce este mai important, reduci şansele de a exagera cu gustările şi alimentele prelucrate.

Ai putea să faci o vizită săptămânală în piaţă şi să verifici care mai este oferta producătorilor.

Dacă eşti fan al magazinelor bio, aici ai putea achiziţiona o serie de produse pe care de regulă nu le găseşti într-un supermarket obişnuit. De la seminţe şi uleiuri până la brânzeturi, legume şi fructe, magazinele bio, deşi mai scumpe, îţi oferă multe alternative sănătoase.

Oriunde ai alege să îţi faci cumpărăturile, nu strică să te concentrezi pe fructele şi legumele de sezon. Să cumperi produse de sezon este adesea o afacere – majoritatea sunt naturale şi au un preţ bun. O modalitate bună de a-i învăţa pe copii despre produsele de sezon este să mergeţi în vizită la o livadă, la ţară la bunici sau la o fermă, unde pot vedea cu ochii lor de unde provin bunătăţile proaspete.

Alegerea şi înmagazinarea legumelor

Dacă nu cultivi legume cu mâna ta, de unde poţi şti că ceea ce cumperi este proaspăt? De la fasolea verde la pepenele galben, toate fructele şi legumele ne dau indicii despre maturitatea şi prospeţimea lor.

Alege legume care sunt cât mai viu colorate şi proaspete. Cele mai multe ar trebui să fie tari şi uşor crocante. Nu ar trebui să cumperi legume dacă sunt moi sau prezintă semne de degradare.

Atunci când alegi fructe, evită să fie lovite sau pătate, însă nu uita că un exterior perfect nu înseamnă neapărat şi cea mai bună calitate.

Stocarea atentă a legumelor proaspete poate duce la prelungirea termenului lor de valabilitate. Majoritatea legumelor rezistă în frigider de la două până la cinci zile. Rădăcinoasele, cum ar fi morcovii, pot rezista chiar şi mai mult.

 

Conservele de fructe şi legume

Produsele proaspete sunt delicioase, dar şi fructele congelate sau legumele conservate sunt convenabile.

Fie ele congelate sau conservate, nu uita să verifici cu atenţie eticheta produselor pe care le cumperi. Unele legume congelate, de exemplu, sunt ambalate cu sare şi grăsimi suplimentare. Alege produse fără sosuri sau aditivi.

În ceea ce priveşte conservele de fructe, uită-te după soiurile care conţin suc natural, şi nu sirop.

Totodată, la fel cum nu vrei să cumperi fructe pătate, nu cumpăra un pachet de legume congelate dacă ambalajul este rupt sau deterioriat. Cu produsele conservate, ai grijă să nu existe adâncituri, umflături sau scurgeri din cutie.

Cumpără şi ceva bun

Pe măsură ce te concentrezi pe un stil de viaţă sănătos pentru familia ta, ai putea fi tentată să dai interdicţie la toate alimentele procesate sau bogate în zahăr. Eliminarea completă a dulciurilor şi a gustărilor preferate ale copiilor te poate transforma într-un soi de persoană non grata în propria ta casă. Mai mult, cei mici s-ar putea să abuzeze de ce le este interzis în absenţa ta, atunci când se văd cu prietenii la joacă.

În loc să interzici total sau, din contră, să cedezi în totalitate rugăminţilor celor mici, ai putea, din când în când, să le oferi moderat ceva dulce şi sănătos, cum ar fi un iaurt cu fructe sau puţină ciocolată.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație