Ştiţi care este cea mai importantă masă a zilei şi ce ar trebui ea să conţină?

Când eram copii, părinţii noştri ne spuneau: „Mănâncă ceva înainte să pleci la şcoală!”, „Nu pleca cu burtica goală” şi, bineînţeles, „Micul dejun este masa cea mai importantă a zilei!” Însă acum noi suntem cei care repetăm aceste îndemnuri micilor somnoroşi şi morocănoşi care insistă zi de zi că „nu le este foame”, chit că, până la urmă, după mult efort şi chin, ronţăie ceva înainte de a pleca de acasă.

Da, ştim că este dificil să-ţi convingi familia să ia micul dejun în fiecare dimineaţă. Dar este foarte important să nu te dai bătută deoarece ceea ce ne spuneau părinţii noştri în copilărie este adevărat: micul dejun chiar este cea mai importantă masă a zilei.

De ce să îţi ocupi timpul cu micul dejun?

Micul dejun este un mod ideal de a-ţi realimenta organismul înainte de a începe ziua. Copiii care mănâncă la micul dejun tind să mănânce sănătos de-a lungul întregii zile.

Lipsa micului dejun îi poate face pe copii să se simtă obosiţi, agitaţi, uşor iritabili. Dimineaţa, organismul lor are nevoie să recupereze cele 8-12 ore de somn în care nu a fost deloc hrănit şi să se realimenteze pentru ziua în curs.

Energia unui copil poate scădea considerabil până în apropierea amiezii dacă nu mănâncă dimineaţa.

Micul dejun contribuie, de asemenea, la menţinerea sub control a greutăţii copiilor. Masa de dimineaţă pune în mişcare metabolismul – procesul prin care organismul transformă alimentele în energie. Când metabolismul începe să funcţioneze alert, caloriile se consumă rapid.

De asemenea, persoanele care nu mănâncă dimineaţa adesea consumă mai multe calorii pe parcursul zilei şi sunt predispuse la îngrășare, deoarece au o senzație de foame mai puternică la următoarele mese.

Mâncarea de dimineaţă stimulează activitatea cerebrală

Este important pentru copii să mănânce dimineaţa, însă la fel de important este şi ce anume mănâncă. Cele mai bune alimente pentru micul dejun sunt cele bogate în fibre şi proteine şi sărace în glucide. Se pare că zahărul îi face pe copii mai agitaţi, le perturbă puterea de concentrare şi memoria. Aşadar, ţine cont de acest amănunt atunci când alegi cerealele pentru micul dejun al copiilor tăi.

Copiii care mănâncă de dimineaţă capătă doza zilnică necesară de fibre, calciu, vitamine şi nutrienţi. Totodată, ei îşi menţin sub control greutatea, au un nivel normal de colesterol, sunt mult mai activi şi atenţi la şcoală, şi au mai puţine probleme cu stomacul.

Asigură-te că micul dejun intră în rutina zilnică a familiei

Ar fi minunat ca în fiecare dimineaţă să ai pe masă cereale integrale, fructe proaspete şi lactate. Dar poate fi dificil să pregăteşti un mic dejun sănătos atunci când eşti în grabă, când trebuie să îi pregăteștipe cei mici de şcoală sau de grădiniţă şi când tu trebuie să ajungi la serviciu.

Iată câteva sugestii practice care te-ar putea ajuta să asiguri un mic dejun sănătos şi gustos pentru toţi membrii familiei:

  • Aprovizionează-ţi bucătăria şi cămara cu cât mai multe opţiuni pentru un mic dejun sănătos;
  • Pregăteşte cât se poate de mult cu o seară înainte;
  • Trezeşte-i pe toţi cu 10 de minute mai devreme;
  • Lasă-i pe cei mici să te ajute la pregătirea micului dejun;
  • Asigură-te că ai alternative ce nu necesită preparare, pentru orice eventualitate (fructe proaspete, cutii individuale de cereale, iaurt sau piureuri de fructe).

În cazul în care copiilor nu le este foame la prima oră a dimineţii, pregăteşte-le un pacheţel, întocmai cum îţi făceau şi ţie părinţii pe vremuri. Cei mici pot ronţăi ceva în pauzele la şcoală sau la grădiniţă, în cazul în care nu primesc acolo micul dejun. Poţi să le faci un sandviş sau să tai câteva felii de fructe şi de brânză – orice îi poate fi uşor unui copil să ţină în mână fără prea multă bătaie de cap.

Ce anume să nu serveşti la micul dejun este de asemenea important. Desigur, produsele de patiserie sau gustările de la supermarket sunt alternative uşoare, nu necesită pregătire în prealabil, iar copiilor le plac. Cu toate acestea, nu au valoare nutritivă semnificativă şi, mai mult, sunt foarte bogate în glucide.

Idei pentru micul dejun

Masa de dimineaţă nu trebuie să implice musai elemente tradiţionale de mic dejun. Poţi apela la diverse alimente, chiar şi la resturile de la cina de cu o seară înainte (cum ar fi putina friptura rece pentru tartine).

Încearcă să le serveşti copiilor zilnic un mic dejun echilibrat în carbohidraţi, proteine ​​şi fibre. Carbohidraţii sunt o sursă bună şi imediată de energie pentru organism, în timp ce caloriile din proteine ​​tind să degaje energie mai târziu decât carbohidraţii. Fibrele oferă o senzaţie de saţietate şi, prin urmare, descurajează supraalimentarea. De asemenea, ele contribuie la îmbunătăţirea tractului digestiv, prevenind constipaţia.

Cele mai bune surse nutrienţi includ:

  • carbohidraţi: cereale integrale, orez brun, pâine din cereale integrale şi brioşe, fructe, legume;
  • proteine: produse lactate, carne, peşte, ouă, nuci (inclusiv unt de arahide), seminţe;
  • fibre: cereale integrale, pâine, orez brun, tărâţe, fructe, legume.

Iată câteva idei de mic dejun sănătos pe care le poţi încerca:

  • cereale integrale cu fructe şi iaurt;
  • pâine integrală cu ouă fierte tari;
  • ovăz fiert cu scorţişoară;
  • unt de arahide cu o chiflă din cereale integrale, fructe proaspete (banane, mere);
  • omletă cu legume, pâine prăjită şi suc de portocale;
  • brioşe şi iaurt cu fructe de pădure;
  • lipie cu humus şi lapte;
  • piept de curcan cu pâine prăjită şi suc de legume;
  • orez cu lapte servit cald cu mere, nuci tocate şi scorţişoară, plus suc de fructe.

Nu uita cât de important este exemplul pe care îl oferi copiilor tăi. Lasă-i pe cei mici să vadă că şi tu te bucuri zilnic de micul dejun. Chiar dacă te mulţumeşti doar cu o felie de pâine şi o ceaşcă de cafea cu lapte, stai la masă alături de copii pentru a-i ajuta să înţeleagă importanţa acestei mese şi pentru a clădi fundaţia unui obicei sănătos pe care îl vor păstra de-a lungul vieţii.

Citește cartea celebrului medic Carloz Gonzalez, ”Copilul meu NU mănâncă!” și află de ce nu mănâncă cei mici, cât și cum ar trebui să mănânce și ce avem noi de făcut pentru asta. Detalii AICI.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație