Cât am voie să ma îngraș în timpul sarcinii?

Văd în jurul meu multe femei care își doresc copii, dar care își pun întrebarea Cât am voie să mă îngraș în timpul sarcinii? Multe dintre ele nu știu că ceea ce „pui pe tine” vreme de 9 luni va dispărea tot în același interval de timp și că alăptarea ajută la topirea depunerilor de grăsime. Grăsimea din timpul sarcinii este grăsimea bună de care nu trebuie să fugim!

În primul rând este bine să te îngrași în timpul sarcinii, grăsimea acumulată în timpul sarcinii lucrează în favoarea ta și a copilului tău. Femeile care se înfometează de frică unei greutăți excesive riscă să dea naștere unor copii mici și bolnăvicioși care  pot necesita zile de îngrijire în plus sau chiar pot prezența probleme grave neonatale.

În al doilea rând, este bine să știi cum să te îngrași ca să poți să te bucuri și de o sarcină „usurica”. „Sa mănânci pentru doi” nu înseamnă să îți dublezi porțiile de meșe; de fapt, recomandabil ar fi să mâncați cu aproximativ  300 de calorii mai mult decât o faceți în mod obișnuit. Mâncați bine, nu mult!

Și nu în ultimul rând, mai important este ceea ce mănânci decât cum și cât o faci. Asigurați-va că mâncarea este nutritivă, plină de grăsimi bune, și nu de junk food ori în exces de zahăr.

Specialiștii spun că numărul „ideal”  de kilograme în sarcină nu există, așa cum nu există nici gravidă ideală.

Totul depinde de kilogramele de la care pleci la începutul sarcinii, de statură gravidei și de organismele atât de diferite de la gravidă la gravidă. Dr. Mihaela Bilic dedică un capitol special gravidelor în cartea sa „Sanatatea are gust” unde afirmă „ca o femeie de talie medie ar trebuie să câștige în timpul sarcinii între 11 și 15 kilograme, o femeie slabă poate ajunge și la 20 de kilograme, iar o femeie supraponderală nu ar trebui să depășească limita celor 10 kilograme.”

Ce reprezintă „grăsimea din sarcina”?

Repartizarea kilogramelor se poate face astfel: sânii vor cântări aproximativ 1 kg, volumul de lichide 2 kg, placentă aproximativ 2 kg, greutatea copilului între 2,5 și 4,5 kg, mărirea uterului 1kg și depozitele de grăsime de la 3 kg în sus, depinzând și de indicele de masă corporală. În primul trimestru „se depun” maximum 10% din numărul kilogramelor finale, ultimele două trimestre fiind cele importante în cumulul de grăsime bună.

Ce să mănânc și de ce mă feresc?

Aportul de glucide este esențial în sarcină, așa că nu te feri de carbohidrații din cereale, legume, verdeață, fructe. Proteinele de origine animală sunt necesare pentru dezvoltarea fătului, așa că ouăle, carnea, fasolea, lintea, porumbul și brânză trebuie să se regăsească zilnic în meniul tău. Mare grijă la carnea crudă, ouăle, laptele și peștele crude.

Acizii grași pe care organismul nostru nu îi sintetizează se găsesc în pește, semințele de in, uleiuri vegetale. Vitaminele (C, D, B12, acidul folic)  și mineralele precum calciul și fierul se sintetizează mai bine în organism dacă sunt consumate din alimente zilnic.

Marile NU-uri din timpul sarcinii sunt consumul excesiv de alcool care duce la risc de malformații congenitale sau mai târziu de sindrom ADHD și tulburări ale sistemului nervos, consumul excesiv de cafea și alimente care conțin cafeină care pot provoca avort spontan.

Consumul de droguri, dietele, fumatul sunt și ele interzise în timpul sarcinii.

Învață să mănânci conștient și nu vei mai avea niciodată probleme cu greutatea. Ba chiar vei slăbi fără efort dacă vrei să mai dai jos câteva kilograme. Citește ”Ghidul Headspace pentru mâncatul conștient” și află cum poți face asta. Cartea este disponibilă AICI.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație