Meniu pentru gravidele cu diabet gestaţional

alimentatia gravidei

Eşti în culmea fericirii pentru că în curând vei deveni mamă. Dar ceva îţi umbreşte bucuria – diagnosticul de diabet gestaţional, pus de medicul care ţi-a examinat rezultatele analizelor. Este o problemă frecventă printre gravide: în jur de 5% ajung să facă acest tip de diabet în ultimele trei luni de sarcină. Nu-ţi face griji, totul va fi bine dacă respecţi un regim dietetic adecvat pentru femeile gravide cu diabet zaharat. Acesta îţi va permite să ţii boala în afara limitelor de risc, precizează dr. Corina Pănculescu, medic primar, specializare diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice.

Cele mai multe femei cu diabet gestaţional nu trebuie să ia insulină, deoarece până şi nivelul zahărului din sânge poate fi adesea menţinut printr-un meniu adecvat. O dietă pentru diabetici este pur şi simplu o dietă sănătoasă, pe care orice viitoare mamă ar trebui să o folosească.
Recomandate sunt: cerealele integrale, carnea slabă, peştele, legumele şi grăsimile vegetale. Şi nerecomandate: grăsimile animale (inclusiv produsele lactate grase) şi carbohidraţii simpli (zahăr, dulciuri, miere, fructe procesate). În cazul în care suferi de diabet gestaţional ar trebui să ai 6 mese pe zi. Şi nu uita că acestea ar trebui să fie consumate la ore fixe, iar intervalul dintre mese nu ar trebui să fie mai mare de 3-4 ore.
Vezi mai jos cum ar trebui să-ţi compui meniul pentru fiecare masă, pe perioada sarcinii, în cazul în care ai diabet gestaţional.

Meniu pentru gravidele cu diabet gestaţional

Micul dejun, ora 7-8, cel târziu 8:30

Baza meniului pentru micul dejun este o pâine bună. Pâinea din grâu ar trebui evitată din cauza indicelui glicemic ridicat. La micul dejun nu se recomandă să mănânci nimic dulce – nici măcar fructe proaspete, pentru că, după noapte, nivelul zahărului poate urca imediat. Legumele ar trebui consumate la fiecare masă, dar numai unele pot fi mâncate aproape fără restricţii (salata verde, castraveţii şi ridichile). Alte tipuri de legume ar trebui consumate în cantităţi limitate. Nu este adevărat că atunci când suferi de diabet gestaţional nu poţi să bei lapte sau să mănânci produse lactate. Le poţi mânca, dar să fie degresate: brânză de vaci slabă, iaurt natural degresat, chefir, lapte degresat.
Îţi recomandăm: pâine din cereale integrale, graham, lactate degresate, carne slabă, salată verde, castraveţi, roşii.
Evită: pâinea albă, produsele lactate grase, gemurile, mierea, cafeaua (cofeina ridică nivelul de zahăr din sânge).

Meniu pentru gravidele cu diabet gestaţional

Gustarea de la ora 10:30

Cam la 2 ore după micul dejun trebuie să iei o gustare. Acum îţi poţi permite fructe şi mai multe produse lactate – dar cu un nivel scăzut de grăsimi şi fără adaos de zahăr. Fructele trebuie să le alegi cu mare grijă, la cele foarte dulci mai bine renunţi de tot (banane, struguri, pepeni). De asemenea, trebuie excluse fructele uscate dulci: smochine, stafide, curmale, prune uscate. Fructele cu cel mai mic indice glicemic sunt: merele, citricele, zmeura, căpşunele, afinele. Sucurile de fructe ar trebui consumate jumătate apă, jumătate suc de fructe.
Îţi recomandăm: iaurt slab (0% grăsime), lapte bătut, fulgi de ovăz, fructe de sezon şi citrice, roşii.
Evită: pâinea albă, cacao, smântâna, iaurtul cu fructe, fulgii de porumb.

Meniu pentru gravidele cu diabet gestaţional

Masa de prânz, ora 13:30

Poţi începe cu o supă cu carne fiertă şi legume. Poţi fierbe separat tăieţei de orez sau tăieţei din grâu dur, dar gătiţi al dente (sunt mai tari). Ţine minte că pastele prea gătite, orezul şi supa deasă de legume cu carne au un indice glicemic foarte ridicat. În dieta diabetică tehnica de gătire este foarte importantă, prăjirea fiind total nerecomandată. Carnea şi peştele pot fi fierte în apă, gătite la aburi sau în cuptor. La masa de prânz poţi consuma şi legume – o bună sursă de proteine vegetale şi amidon. Nu uita că prin gătire creşte indicele glicemic al legumelor, deci este mai bine să le mănânci crude, în salate. De exemplu, salată de morcovi.
Îţi recomandăm: carne de pasăre de curte (fără piele), carne de viţel, varză de Bruxelles, orez sălbatic, hrişcă, paste integrale.
Evită: carnea grasă (porc, miel), diverse preparate pane, sosuri grase, preparate din făină albă (găluşte, fidea, pizza, clătite).

Meniu pentru gravidele cu diabet gestaţional

Gustarea de la ora 16:00

La această masă poţi mânca un sandwich, o salată, 2-3 prăjiturele cu hrişcă sau clătite gătite fără ulei (pe o tigaie antiaderentă). Dacă nu poţi renunţa la ceva dulce, poţi prepara tu în casă o prăjitură cu ghimbir sau cu morcovi. În locul făinii de grâu tradiţionale poţi folosi un înlocuitor – amarantul. Din când în când, la această oră, poţi mânca 2-3 bucăţele de ciocolată neagră (cu un conţinut de cacao de cel puţin 70%). Când suferi de diabet gestational, gustarea de după-amiază este ultima ocazie când poţi mânca fructe, deoarece acestea nu ar trebui consumate după ora 18.
Îţi recomandăm: salate de fructe sau legume, carne slabă, peşte, pâine prăjită (recomandată în completarea meselor, nu ca şi bază).
Evită: dulciurile, îngheţata, prăjiturile cu cremă, snacks-uri sărate.

Meniu pentru gravidele cu diabet gestaţional

Cina, ora 19:00

Ultima masă importantă a zilei trebuie să conţină în principal glucide: pâine, orez brun sau paste din grâu integral. Dar şi carne slabă, lactate sau ouă.
Notă: Poţi mânca maximum 2-3 ouă pe săptămână, de preferinţă fierte. De asemenea, mare atenţie la murături şi ketchup, deoarece acestea conţin zahăr. Aminteşte-ţi că este deja prea târziu pentru fructe.
Îţi recomandăm: pâine de secară, carne slabă, carne de pasăre, peşte, produse lactate slabe: iaurt degresat, brânzeturi degresate, salate cu orez sau paste din cereale integrale.
Evită: fructele, cornurile dulci.

Meniu pentru gravidele cu diabet gestaţional

Masa înainte de culcare, ora 21:30-22:00

Ultima masă a zilei, numită şi a două cină, este foarte importantă, deoarece previne reducerea nivelului de glucoză din sânge în timpul nopţii. Încearcă să mănânci cu aproximativ jumătate de oră înainte de a merge la culcare, dar nu mai târziu de ora 22:00. Această ultimă masă ar trebui să conţină aproximativ 25 g de carbohidraţi, dar să fie bogată şi în proteine. Dacă, în ciuda acestei mese târzii, simţi că foamea te trezeşte în timpul nopţii, te ridici şi mănânci ceva (o roşie, o felie de pâine). Nu este bine să stai să ţi se adâncească foamea.
Îţi recomandăm: pâine de secară, pâine prăjită, carne slabă de pasăre, peşte afumat, ton în suc propriu, produse lactate cu conţinut scăzut de grăsimi, roşii, castraveţi, ardei şi legume cu frunze verzi.
Evită: fructele, sucurile de fructe, gemurile, maioneza, ketchup-ul.

Dacă ți s-a părut util acest articol, dă LIKE paginii noastre de Facebook, unde găsești și alte articole cel puțin la fel de interesante.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație