Săptămâna 18

Cum se dezvoltă bebelușul

Noutatea săptămânii. Fătul măsoară acum 14 centimetri și cântărește aproximativ 200 de grame (cât un ardei gras). Își petrece timpul flexându-și brațele și picioarele – mișcări pe care vei începe să le simți din ce în ce mai puternic în perioada următoare. Vasele de sânge sunt vizibile prin pielea subțire, urechile sunt acum la locul lor, deși mai par puțin ieșite în afara capului. În jurul nervilor apare un strat subțire de mielină, proces care va continua și în primul an după naștere. Dacă ai fetiță, uterul și trompele uterine sunt formate și se află la locul lor. Dacă e băiețel, organele genitale sunt vizibile acum, dar se pot „ascunde” în timpul efectuării ecografiei.

Cum se schimbă viața ta

Ți-e foame? Creșterea apetitului – și în special a poftelor – e destul de obișnuită în perioada aceasta. Fii atentă și alege cu grijă mâncărurile și gustările bogate în nutrienți, în locul caloriilor sărace (ferește-te de chipsuri, cola și dulciuri). Hainele mai mari și mai confortabile sunt recomandate acum, când talia ta s-a îngroșat vizibil.

Sistemul tău cardiovascular trece prin schimbări dramatice și în timpul acestui trimestru e posibil să ai tensiunea arterială mai scăzută decât în mod normal. Nu te ridica repede dacă stai întinsă, pentru că te poate lua amețeala.

De acum înainte, când te întinzi, ar fi fi bine să stai pe o parte (dacă stai pe spate, uterul  poate presa pe arterele importante, ceea ce duce la un flux redus de sânge către copil). Eventual, pune-ți sub picioare o pernă.
Dacă nu ai făcut până acum ecografia recomandată în al doilea trimestru, probabil că o vei face în viitorul apropiat. Această procedură non-invazivă îl ajută pe medic să observe care e stadiul de dezvoltare a copilului, poate verifica placenta și cordonul ombilical, poate determina dacă data nașterii este cea calculată inițial și dacă ai unul sau mai mulți copii. În timpul acestei examinări, poți vedea fătul mișcându-se sau sugându-și degetul. Spune-i partenerului să te însoțească sau cere o poză pe care să o pui în albumul bebelușului.

Exercițiile din timpul sarcinii

În mod normal, dacă ești sănătoasă și sarcina ta decurge normal, poți continua să muncești și să faci sport așa cum ai făcut în primul trimestru – cu mici ajustări cauzate de mărimea burticii.

Ce poți face: Alege exercițiile de nivel mediu și evită săriturile și schimbările bruște de poziție.

De unde ar trebui să înceapă persoanele care au fost sedentare dar vor să facă mișcare

Mai întâi, sfătuiește-te cu medicul tău. Apoi va trebui să încerci cu exerciții ușoare efectuate în perioade scurte de timp (15 minute pe săptămână), după care crește timpul exponențial până ajungi la o jumătate de oră pe zi.

Ce poți face: Plimbările sunt modul cel mai simplu prin care să începi un program de mișcare și nici nu cer un echipament special. Multor femei le place să înoate în timpul sarcinii, deoarece apa diminuează surplusul de greutate.

Ce sunt exercițiile Kegel

Acestea îți tonifică și întăresc mușchiul pubo-coccigian (PC), care se întinde din fața osului spatelui până la osul pubic. El formează un „hamac” ce susține vezica urinară, vaginul și o parte din rect. Aceste exerciții previn scurgerile de urină (incontinența) din timpul și de după sarcină și chiar ajuta în procesul nașterii. Mai mult, exercițiile Kegel măresc fluxul sanguin în zonele rectală și vaginală, așa că pot calma hemoroizii.

Cum se execută: Încordează mușchiul vaginal ca și cum ca ai încerca să nu urinezi sau să întrerupi jetul când urinezi. Tine mușchii abdominali și ai picioarelor relaxați, dar nu-ți tine respirația. Contractă mușchii timp de 8-10 secunde, în seturi de câte 10, și fă câte 3 sau 4 seturi pe zi.

Dacă ți s-a părut util acest articol, dă LIKE paginii noastre de Facebook, unde găsești și alte articole cel puțin la fel de interesante.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație