Săptămâna 29

Săptămâna 29 de sarcină- Cum se dezvoltă bebelușul

Noutatea săptămânii. Acum, fătul cântărește în jur de 1.100 de grame (cât un dovleac mic) și poate avea 38 de centimetri din creștet până la călcâie. Mușchii și plămânii continuă să se maturizeze, iar capul se mărește ca să facă loc creierului aflat în plină dezvoltare. Ca să acoperi necesarul lui nutrițional, ai nevoie de multe proteine, vitamina C, acid folic și fier. Și pentru că oasele lui absorb mult calciu, asigură-te că bei lapte (sau găsește o altă sursă de calciu, cum ar fi brânza, iaurtul sau sucul de portocale). În acest trimestru, sunt depozitate zilnic aproximativ 250 de miligrame de calciu în scheletul fătului.

Cum se schimbă viața ta

Bebelușul e foarte activ acum și medicul ți-ar putea sugera să petreci zilnic un anumit interval de timp numărând loviturile lui (te va învăța exact cum să faci acest lucru). Anunță-l imediat dacă sesizezi că fătul e mai puțin activ decât de obicei. Ai putea avea nevoie de un test non-stres sau un profil biopsic ca să se verifice starea fătului.

Tot acum și-ar putea face apariția vechii „prieteni” – arsurile la stomac și constipația. Progesteronul, hormonul sarcinii, relaxează mușchii din tot corpul tău, inclusiv cei ai tractului gastrointestinal. Combinată cu „aglomerația” din abdomenul tău, această relaxare poate duce la încetinirea digestiei, gaze și arsuri – mai ales după o masă copioasă – și constipație.

Uterul mărit poate duce la apariția hemoroizilor. Aceste vase de sânge inflamate în zona rectală apar la multe femei în timpul sarcinii. Din fericire, ele dispar la câteva săptămâni după naștere.

Dacă ai mâncărimi sau dureri, stai în cada cu apă caldă sau pune comprese în zona afectată. Evită să stai prea mult în picioare sau șezând. Înainte de a folosi orice medicament eliberat fără rețetă, ia legătura cu medicul care te supraveghează și anunță-l imediat dacă ai sângerări rectale. Ca să eviți constipația, adoptă o dietă bogată în fibre, bea suficientă apă și fă regulat mișcare.

Află tot ce trebuie despre concediul de maternitate

În România, mamele beneficiază de 126 de zile de concediu, din care 43 trebuie să fie acordate după naștere. Medicul de familie este cel care îți eliberează certificatele de concediu medical necesare. De cele mai multe ori, gravidele intră în concediu după săptămâna 32.

Când e mai bine să iei concediu

Nu există o „perioadă potrivită” pentru a înceta să lucrezi. Unele femei intră în concediu pe la 7, 8 luni, în timp ce alte merg la serviciu până înainte să nască. Ca să alegi momentul potrivit, trebuie să ai o sarcină monitorizată atent. Dacă ai o sarcină cu risc, medicul îți poate recomanda repaus fizic în orice moment.

Odată concediul încheiat, să nu te miri dacă-ți va fi greu să-ți lași copilul și să te întorci la muncă: marea majoritate a mămicilor se confruntă cu această problemă.

Când anunți angajatorul că ești însărcinată

Ideal e s-o faci la sfârșitul primului trimestru, după depășirea perioadei de risc, după ce planifici cum îți iei concediu prenatal și cât timp vei lipsi după naștere. Important e ca atunci când intri în biroul șefului să știi exact ce pretenții și condiții să ai!

Ce ar trebui să faci săptămâna aceasta

Aprovizionează-te cu cele necesare. Iată câteva lucruri de care vei avea nevoie în primele săptămâni de după naștere când îți va fi aproape imposibil să mergi la cumpărături:

  • Scutece, șervețele umede și cremă împotriva iritațiilor
  • Forfecuță de unghii pentru bebeluș, termometru, tetină și pipetă
  • Detergent special pentru hăinuțele bebelușului
  • Tampoane igienice pentru tine (după naștere vei sângera câteva zile)
  • Gustări sănătoase pentru tine
  • Prosoape de hârtie și farfurii din plastic sau hârtie ca să strângi mai ușor masa
  • Suficiente haine comode pentru tine și pentru bebeluș.

Dacă ți s-a părut util acest articol, dă LIKE paginii noastre de Facebook, unde găsești și alte articole cel puțin la fel de interesante.

Intră în conversație