Păpușa Barbie, o jucărie care, de aproape 60 de ani, face fetițele fericite

Ramona Dinescu
scris pe
Păpușa Barbie

De când a fost inventată, păpușa Barbie, a avut peste 70 de cariere, mii de costume, o mulțime de prieteni, 20 de vehicule ciudate, un timbru poștal comemorativ în SUA și un logodnic.

Introdusă pe piață în anul 1959, la târgul de jucării de la New York, păpușa Barbie a schimbat pentru totdeauna joaca fetițelor cu păpușile. Cu un look minunat, șarm și carismă a câștigat un public pe care și l-a fidelizat într-un timp record. Imediat după lansare, fetițele din America și, câțiva ani mai târziu, adulții din întreaga lume, i-au adus numai cuvinte de laudă și, cu timpul, Barbie a devenit cel mai căutat obiect de colecție. Astăzi, este una dintre cele mai bine vândute jucării din lume.

Cum s-a născut păpușa Barbie?

Barbie și-a făcut apariția asemenea oricărei alte invenții, dintr-o minte cu o imaginație foarte bogată. Ruth Handler, o mamă din America, a observat cum fiica ei, Barbara, se juca cu păpuși din hârtie și le atribuia roluri de adulți. Prima idee instinctivă a fost să creeze o păpușă adolescentă cu care fetițele să se poată juca și, în același timp, să poată visa la viitor. După o cercetare de piață, Ruth a ajuns la concluzia că în magazine nu existau decât păpuși-bebeluși, iar o păpușă adolescentă în variantă tridimensională ar fi prins de minune la public. Împreună cu soțul ei, Elliott Handler, a fondat o companie, Mattel Toys, prin intermediul căreia a început să producă păpușile Barbie, marcă înregistrată. Când a fost prezentată pentru prima dată publicului, Barbie a fost primită cu scepticism, majoritatea criticilor întrebându-se cine va cumpăra o asemenea păpușă. Până atunci nimeni nu mai văzuse o păpușă atât de mică și de sofisticată și care, totodată, să aibă trăsăturile unui adult.

Neimpresionată de scepticismul celor din jur, compania Mattel și-a păstrat poziția cu fermitate și a demarat o întreagă campanie publicitară. În foarte scurt timp, Barbie a atras atenția fetițelor din întreaga Americă. Curând, a devenit senzația momentului în lume și și-a câștigat popularitatea de care se bucură și în ziua de azi.

Aproape șase decenii de Barbie

La apariție, păpușa Barbie a fost concepută ca fiind un fotomodel la vârsta adolescenței. Primele păpuși erau îmbrăcate în faimosul costum de baie în dungi alb cu negru și cu părul prins în coadă. Pe parcursul timpului, Barbie s-a aliniat trendurilor din modă, dar și-a impus și un stil propriu în materie de vestimentație. La începutul anilor ’60, Barbie a început să poarte faimoasele costume „Gay Parisienne” și „Easter Parade”, amândouă create după moda franțuzească a momentului, iar părul era lăsat pe umeri, dar cu multe bucle. Spre mijlocul aceluiași deceniu, Barbie a adoptat stilul celei mai faimoase femei a Americii, Jackie Kennedy, iar la sfârșitul anilor ’60 a apărut „American Girl”, singura păpușă care avea picioarele flexibile și care se îmbrăca asemenea adolescentelor vremii.

La începutul anilor ’70, Barbie a apărut pe piață mai aranjată ca niciodată, cu încheieturile mâinilor, coatele și gleznele flexibile, cu corpul transformat, cu o talie de viespe, iar coafurile și machiajele au cunoscut, de asemenea, îmbunătățiri. De acum, Barbie, putea să participe în tot felul de activități cum ar fi gimnastica, echitația sau baletul. Moda acestui deceniu a găsit-o pe Barbie cu un nou look al fetei din preerie, îmbrăcată cu rochia bunicii sau în costumele haioase ale anilor disco.

În anii ’80, colecționarea unei păpuși Barbie, a devenit mai mult decât o simplă distracție a copilăriei. Primii fani ai acestei păpuși erau acum la vârsta de 20 sau 30 de ani, iar colecționarea modelelor Barbie simboliza inocența tinereții lor. Pentru multe dintre femei, Barbie reprezenta o parte din ele care a rămas neatinsă de trecerea timpului. Pentru a satisface dorințele tuturor, compania Mattel, a creat „Blue Rhapsody Barbie”, în 1986, o ediție de colecție, prima păpușă Barbie din porțelan. În 1988 a fost lansată gama Happy Holidays Barbie care s-a vândut imediat, principalii cumpărători fiind colecționarii, chiar dacă această serie nu fusese produsă pentru colecție.

În anii ’90, câțiva dintre cei mai faimoși designeri vestimentari, printre care Bob Mackie, Nolan Miller, Vera Wang şi Cristian Dior, au început să semneze creații speciale pentru Barbie. Astfel, cea mai faimoasă păpușă din lume a apărut sub lumina reflectoarelor îmbrăcată în rochii foarte scumpe, cu paiete și mărgele, purtând semnătura unora dintre cei mai renumiți creatori de modă.

Trebuie menționat că sfârșitul anilor ’90, începutul anilor 2000, a reprezentat debutul lui Barbie în tehnologia HighTech. Astfel, în anul 1996, Mattel a lansat primul website oficial al păpușii Barbie și, doi ani mai târziu, primul website dedicat colecționarilor.

Păpușa Barbie, simbol naţional şi internaţional

La început, Barbie a fost un fotomodel la vârsta adolescenței. Apoi, i s-au atribuit o mulțime de joburi cum ar fi cel de baby sitter, asistentă medicală, profesoară, elevă de liceu și chiar slujbe pe care le aveau până atunci numai bărbații, precum ofițer de poliție, șofer de curse, astronaut sau pilor al trupelor aeriene din armata SUA. Mai târziu a devenit medic, a cântat la operă, a jucat basket în NBA și de două ori a candidat la cursa pentru președinția SUA.

Pe parcursul celor aproape șase decenii, familia lui Barbie s-a înmulțit simțitor. Primul care a apărut în peisaj (1961) a fost, Ken (inițial conceput drept gardă de corp a frumoasei Barbie), iubitul lui Barbie. Rudele păpușii vedetă sunt Skipper, Tutti (surorile mai mici ale lui Barbie) și frățiorul Todd. După 1992, au apărut alte surori mai mici în familie, Stacie, Kelly și Krissy. Barbie mai are două verișoare, Francie și Jazzie.

De la introducerea ei, în 1959, Barbie a trăit o viață foarte interesantă. A supraviețuit tuturor schimbărilor politice, sociale și culturale petrecute în cei 50 de ani de existență, fiecare eveniment important implicând-o și pe ea, pentru a rămâne parte importantă a istoriei.

Barbie a apărut în ediție limitată sub chipul Claudiei Shiffer, al lui Naomi Campbell, Spice Girls sau Kate Winslet. Barbie a fost îmbrăcată în costum de astronaut în timpul aselenizării, apoi în halat alb de soră medicală și trimisă soldaților din Vietnam. Mai apoi a fost realizată în chip de negresă, în perioada detensionării relațiilor cu americanii de culoare. A fost femeie de afaceri, diplomat, soldat și chiar a apărut în căruciorul cu rotile militând pentru drepturile invalizilor.

Păpușa Barbie afectează imaginea de sine

Pe lângă aceste lucruri minunate despre Barbie, trebuie menționat că de-a lungul vremii această păpușă a fost supusă și unor nenumărate critici. Cea mai recentă, este de fapt un studiu care demonstrează că fetițele care se joacă cu păpușa Barbie încep să sufere la capitolul imaginii de sine. astfel, având în mână o păpușă perfectă, cu un corp perfect, fetițele au început să se privească în oglindă și să-și dorească și ele un corp la fel de perfect.

Din fericire, compania Mattel a primit pozitiv aceste studii și scos pe piață și unele păpuși cu forme mai accentuate punând accent pe faptul că fetițele reprezintă un cumul de sentimente frumoase, lucru de care Barbie nu va fi capabilă niciodată.

În primul an de producție a păpușii Barbie compania Mattel, a avut încasări de aproximativ 350 de mii de dolari, iar până în prezent, exemplarele vândute se ridică la suma de aproape două miliarde de dolari. La ora actuală, se vând în medie 173 de mii de păpuși zilnic, în întreaga lume.

Dacă ți s-a părut util acest articol, dă LIKE paginii noastre de Facebook, unde găsești și alte articole cel puțin la fel de interesante.

Surse articol: www.barbie.com, www.barbiecollector.com

 

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa