Când soțul tău e și partenerul tău de afaceri

Argumente pro și contra afacerilor de familie 

În urmă cu doi ani începeam să scriu povestea Buchetierei, afacerea mea cu flori, întâmplări şi vise frumoase. Ceea ce la început a apărut din nevoia mea de a face şi altceva pe lângă piureuri de fructe, schimbat de scutece, castele din carton sau păpuşi din lână, a devenit după doi ani o afacere închegată, în care am decis să investim mai mult timp și capital.

Acest moment, în care decizi că este vremea să mergi mai departe, să te extinzi și să investeşti în afacerea ta, este un moment extrem de important. Este, dacă vreţi, secunda de sinceritate în care îţi răspunzi onest dacă ultimii ani au fost buni, dacă se merită să mergi mai departe iar dacă da, în ce direcţie.

Pentru afacerile de familie, manageriate de mămici de afaceri, acest moment poate coincide şi cu momentul în care iei în discuţie şi transformarea partenerului de viaţă în partener de afaceri. De-a lungul celor doi ani de când eu însămi am propria afacere, am auzit multe argumente pro și contra acestei decizii. Să luăm argumentele pe rând:

 

Argumente pro

– Partenerul va fi un angajat motivat, înţelegător şi fără pretenţii (prea mari) la bonusuri. Lăsând gluma la o parte, este singura persoană care va munci pentru aceleaşi vise sau planuri de vacanţă ca ale tale.

– Poate fi un mod de a vă descoperi noi laturi de care nu eraţi conştienţi; după ce în ultimii ani i-ai demonstrat soţului că ştii să calci dunga de la cămaşă perfect sau că eşti regina plăcintelor cu dovleac, probabil că ar fi plăcut surprins văzându-te cât de „profi” negociezi un nou contract.

– Puteţi acoperi mai mult teren de business deodată; în timp ce unul dintre voi face livrările, celălalt poate rămâne la birou, preluând următoarele comenzi.

– Talentul şi cunoştinţele profesionale ale partenerului îţi pot fi de un real folos. În plus, sunt gratuite, motivate şi sincere. Management, design, internet, vânzări, bio chimie, atenţie distributivă, şofer pasionat, atenţie la detalii, organizator înnăscut… Orice cunoştinţă în plus poate pune gaz pe foc afacerii tale.

– Aveţi ocazia de a petrece mai mult timp împreună, clădind ceva nou.

 

Argumente contra

– Cuplurile se mai şi ceartă, e un lucru ştiut. Cuplurile în care cei doi sunt şi parteneri de afaceri se ceartă ceva mai mult. Practic, merele discordiei sunt de două ori mai multe.

– Cele două domenii – al afacerilor şi al familiei – interferează chiar şi atunci când nu vreţi acest lucru. Vă puteţi trezi discutând afaceri în timpul mesei sau imediat ce vă băgaţi sub pătură.

– Neînţelegerile din viaţa de afaceri sunt deseori aduse în viaţa de familie şi invers.

 

Sfaturi pentru cuplurile care au o afacere comună

– Lăsaţi orgoliile la o parte. Fiţi deschişi la sugestiile şi sfaturile partenerului aşa cum aţi fi în cazul oricărui coleg de muncă. Acceptă-i partenerului calităţile în domeniile în care excelează.

– Stabiliţi clar rolurile şi poziţia fiecăruia.

– Stabiliţi foarte clar orarul de lucru (şi ţineţi-vă cât puteţi de el). Fiecare membru al familiei trebuie să ştie şi să respecte intervalele orare dedicate afacerii.

– Foloseşte la maxim abilităţile partenerului. Odată stabilite domeniile de excelență ale partenerului, lasă-l doar pe el să se ocupe de acel segment al afacerii voastre.

– Luaţi-vă timp pentru voi. Un weekend sau doar câteva ore în care să uitaţi că sunteţi şi parteneri de afaceri vă vor face mai mult decât bine.

– Fă-ţi timp pentru tine. Cuplurile care lucrează împreună petrec mult timp unul cu celălalt. Fiecare dintre noi are însă nevoie şi de timp personal. Nu îl ignora! O oră de citit, o vizită la salonul de cosmetică sau o partidă de fotbal cu prietenii sunt „sarcini” care trebuie trecute cu roşu în agenda săptămânală.

– Puneţi-vă de acord şi asupra treburilor casnice. Dacă aveţi o afacere pe care o conduceţi de acasă este foarte uşor să cădeţi în extremă – muncă cât cuprinde, în timp ce bucătăria se umple de vase, iar copiii rămân fără şosete curate. Stabiliţi de comun acord cine, ce şi când se ocupă de anumite treburi în gospodărie.

– Fiţi sinceri unul cu celălalt, fără să fiți supercritici. Semnalează-i partenerului atunci când greşeşte folosind o atitudine constructivă, nu una critică.

– Concentraţi-vă mai degrabă asupra planurilor de perspectiva ale micii voastre afaceri decât pe detalii, precum culoarea pixurilor cumpărate sau mizeria rămasă în portbagajul maşinii în urmă ultimei livrări.

 

În cazul afacerii nostre, am decis că cel mai înţelept ar fi să ne unim forțele si cunoștințele. Suntem încă la începutul relaţiei noastre de afaceri, însă lucrurile par a merge foarte bine. În cazul vostru cum s-a întâmplat? Aţi colaborat cu partenerul în domeniul afacerii pe care o aveţi?

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație