La cât timp după naştere pot să…

la-cat-timp-de-la-nastere-pot-sa

…pot să am din nou relaţii intime, să mă gândesc la o nouă sarcină, să merg din nou la sală sau să încep o dietă

Dacă abia ai născut, foarte probabil că nici măcar nu te gândeşti încă la lucruri precum mersul la sală sau relaţiile intime cu partenerul. Şi este perfect normal să fie aşa. Însă pe măsură ce săptămânile vor trece şi te vei obişnui cât de cât cu noul program, s-ar putea ca aceste întrebări să apară şi ele. Şi cum timpul tău este mult mai preţios acum, iată pe scurt răspunsurile.

Relaţii intime

La cât timp după naştere poţi avea din nou relaţii intime? În general, regula spune că ar trebui să aştepţi 6 săptămâni. Dar aceasta este durata minimă din punct de vedere fizic, deoarece psihic durează de obicei ceva mai mult pentru ca libidoul să-ţi revină la nivelul de înainte de naştere. De fapt, e posibil să nu mai fie mult timp ca înainte, deoarece nevoile bebeluşului vor fi întotdeauna pe primul loc, dar asta este deja o cu totul altă discuţie. Să revenim deci la partea fizică. Colul are nevoie de circa șase săptămâni pentru a se vindeca în totalitate şi chiar şi după acest timp după naştere va fi necesar un consult de specialitate înainte de a avea din nou relaţii intime. Dacă nu doreşti să aştepţi atât timp, e important să stai măcar până când sângerările postpartum (lohiile) s-au oprit iar inciziile s-au închis complet, indiferent că este vorba despre epiziotomie sau cezariană.

Chiar şi la naşterile naturale fără epiziotomie, vasele de sânge care alimentează vaginul se rup ca urmare a trecerii bebeluşului prin canalul de naştere şi de aceea zona va fi mai puţin irigată, deci şi mai puţin lubrifiată. Din acest motiv, chiar şi după cele 6 săptămâni de aşteptare, relaţiile intime cu partenerul vor fi, în majoritatea cazurilor, mai puţin plăcute la început.

Programarea următorului copil

Multe mame nici măcar nu se gândesc în primele luni după naştere la încă un copil. Dar sunt şi familii care îşi doresc ca fraţii să aibă vârste cât mai apropiate. Şi dacă mai-nainte vorbeam despre reluarea relaţiilor intime, hai să lămurim şi această problemă. Specialiştii recomandă un interval de minim 18-24 luni între două sarcini. Acest interval de timp nu doar că îi oferă corpului răgazul necesar pentru a-şi reveni complet, dar îi şi permite mamei să se concentreze asupra nevoilor bebeluşului, fără a fi nevoită să se confrunte în paralel cu unele aspecte mai puţin plăcute ale unei noi sarcini. De asemenea, este important ca organismul să aibă timp nu doar să se acomodeze cu noul program şi să se refacă, dar şi să acumuleze resursele necesare pentru menţinerea fără probleme a unei noi sarcini.

Cura de slăbire

Nutriţia este extrem de importantă în primele luni după naştere, de aceea o cură de slăbire nu este deloc o idee bună. Organismul tău are nevoie de hrană sănătoasă şi de un meniu echilibrat pentru a se vindeca. Ba mai mult, pentru a-ţi menţine producţia de lapte, vei avea nevoie de circa 300 de calorii în plus pe zi. Deci perioada imediat după naştere nu ar trebui să fie una în care să te înfometezi sau să renunţi la anumite tipuri de alimente. De altfel, majoritatea nutriţioniştilor îţi vor spune că în realitate nu e niciodată un moment bun pentru aşa ceva. Iar dacă kilogramele în plus te deranjează atât de tare, optează măcar în primul an după naştere pentru un meniu sănătos, cu multe fructe, legume, seminţe şi nuci, în locul unei cure de slăbire mai drastice.

Exerciţiile şi mersul la sală

Poate că nu crezi încă, dar să plimbi şi să ridici în braţe un bebeluş de peste 5-6 kilograme este un efort suficient, cel puţin deocamdată. Dacă doreşti totuşi să începi un program de exerciţii, aşteaptă măcar șase săptămâni după naştere şi ţine cont de forma fizică în care erai înainte de marele eveniment. Adică, dacă înainte de a rămâne însărcinată aveai un program strict de exerciţii şi ai continuat să faci mişcare şi în sarcină, încet-încet îţi vei putea relua acel program. În schimb, dacă în sacină nu ai făcut deloc exerciţii, nu te arunca acum cu capul înainte, în încercarea de a da cât mai repede jos kilogramele acumulate. Ia-o încet, cu plimbări lungi şi exerciţii uşoare.

Nici măcar înotul nu este recomandat în prima lună după naştere, din cauza riscului de infecţie. Ar trebui să aştepţi cu mersul la bazin cel puţin încă o săptămână după ce sângerările postpartum s-au oprit complet iar tăieturile (epiziotomia sau cea de la cezariană) s-au închis.

De asemenea, evită exerciţiile sau sporturile care pun presiune pe zona pelviană, cum ar fi alergatul sau tenisul, deoarece pot duce la incontinenţă urinară.

Iată aici câteva exerciţii potrivite pentru proaspetele mămici, pe care le poţi face alături de bebeluş.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație