Oul de ciocolată și istoria lui

Cristina Călin, redactor
oul de ciocolată
Oul de ciocolată este oferit în aproape toate țările din lume.

Oul de ciocolată pare a fi vedeta Paștelui, însă oul în sine este simbolul universal pentru aceste sărbători. În aproape toate culturile este folosit sub diverse forme. De cele mai multe ori este decorat și oferit cadou celor dragi. În mod tradițional se vopsesc ouă de găină, însă vremurile moderne au transformat oul de ciocolată în adevărata vedetă culinară a Paștilor.

Încă din antichitate oul vopsit roșu este simbolul jertfei lui Iisus. Obiceiul a fost preluat repede de toate țările în care creștinismul s-a răspândit. Totuși, decorarea cojilor de ou are rădăcini mult mai vechi.

Pe teritoriul Africii s-au descoperit coji de ouă de struț gravate cu diverse modele, care potrivit arheologilor au o vechime de aproximativ 60.000 de ani. Mai târziu și în Mesopotamia și Grecia se vopseau tot ouă de struț, ca simbol al vieții și al morții, fiind totodată și un semn al regalității. De asemenea, s-au găsit podoabe din ou de struț în mormintele sumerienilor și egiptenilor vechi de pste 5000 de ani.

Ce înseamnă ciocnirea ouălelor

Oul Faberge este cel mai valoros

Prima atestare documentară oficială a folosirii ouălelor roșii de către bisericile creștine este relativ recentă, în 1610. Ciocnirea ouălelor în zilele de Paște are drept simbolistică descoperirea mormântului gol al lui Iisus.
Totuși, astăzi oul de ciocolată este la fel de celebru ca cel vopsit sau încondeiat sau poate chiar l-a depășit în popularitate. Acestea au fost decorate din ce în ce mai elaborat, cele mai celebre sunt cele ale bijutierului rus Peter Carl Fabergé. Acesta realiza adevărate opere de artă pe care le oferea țarilor Alexandru III și Nicolae II.

Oul de ciocolată, creat pentru plăcerea adulților

Oul de ciocolată a intrat în tradiția de Paște mai tarziu. Primul ou de ciocolată a fost atestat în Anglia, în 1873 de către compania Fry’s din Bristol. În 1875, Candbury’s scotea pe piață o versiune proprie: decorat manual după moda victoriană, era realizat din ciocolată neagră, poate un pic prea amară. Era la vremea aceea un dar de lux, extrem de scump. Tot ei au manufacturat și primul baton de ciocolată cu lapte, sortiment pe care l-au folosit apoi pentru a realiza ouă pentru Paște.

Oul de ciocolată între marketing și tradiție

Noutatea s-a dovedit a fi un succes. De partea oului de ciocolată a fost și dezvoltarea industrială. Odată cu ieftinirea transportului boabelor de cacao, a scăderii tarifelor pentru acestea și a inovațiilor tehnologice, oul de ciocolată a devenit un produs de masă, nelipsit de pe mesele de Paște. Totuși, adulții erau principalul grup căruia se adresau producătorii. Preocuparea pentru copii a venit de-abia după cel de-a Doilea Război Mondial, când s-a finalizat și raționalizarea ciocolatei.

Astăzi, găsim pe piață de la ouă simple, foarte ieftine, din ciocolată de slabă calitate, până la adevărate bijuterii care pot costa și milioane de dolari. Pentru acestea se folosesc boabe de cacao de origine, aduse din diverse colțuri ale lumii, foițe de aur comestibil și alte ingrediente secrete. Oricum ar fi, oul de ciocolată rămâne preferatul copiilor și al adulților.

 

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa