10 trucuri psihologice ca să învingi dezordinea şi haosul

Când ai copii, începi să crezi că în casă la tine nu va mai fi niciodată ordine şi că lucrurile nu vor mai sta niciodată la locul lor. Ai impresia că mizeria s-a mutat cu voi pentru următorul deceniu şi că este imposibil să o dai afară. Dar stai, nu dispera! Încă mai este o speranţă!

Fii cât se poate de realistă în privinţa timpului pe care îl aloci ordinii şi curăţeniei. Fă paşi mici, eventual poţi munci în reprize. Nu trebuie să te extenuezi până cazi leşinată de oboseală şi sleită de energie. Până să îţi dai seama, paşii mici, făcuţi sporadic, vor construi un pas mare, şi încă unul, şi încă unul, până când toată treaba va fi dusă la bun sfârşit.

Haosul este un mare duşman, dar cu răbdare şi calm nu este imposibil de învins. Dacă nu tu, atunci cine?

 

Conştientizează că mizeria există

Odată ce eşti conştientă că dezordinea din casă şi, implicit, din viaţa ta, te drenează de energie şi bună dispoziţie, vei accepta faptul că nu ai altă variantă decât să faci ceva în acest sens.

Procesul de recunoaştere a problemei şi luarea de măsuri pentru a elimina dezordinea este eliberatoare. Vei fi uimită cât de mult te vei linişti atunci când vei ordona măcar o parte din tot haosul existent.

Ordinea are întotdeauna un efect pozitiv asupra noastră, inclusiv asupra vieţii profesionale, a relaţiilor cu ceilalţi, a calităţilor noastre de părinţi şi aşa mai departe. Aşa că hai la treabă!

 

1. Fixează o zi şi o oră şi repetă-le în minte

Alege o zi şi o oră pentru a începe. Notează-ţi-le undeva şi ţine-te de plan. Fă-ţi o listă cu lucrurile pe care trebuie să le faci, punându-le în ordinea priorităţilor şi urgenţelor. Notează şi ce instrumente sau materiale îţi lipsesc, de genul detergenţilor, cutiilor, etichetelor, sacilor de gunoi etc. Asigură-te că ai tot ce îţi trebuie înainte de a te apuca de treabă. Păstrează această listă la vedere, spre exemplu pe frigider. Ştim ce înseamnă să tot amâni la infinit lucrurile, însă atâta timp cât le ai trecute pe hârtie, nu îţi vei mai găsi atât de uşor scuze pentru a lăsa pe mâine ce poţi face… nu musai azi, dar în viitorul apropiat.

 

2. Încurajează-te

Menţine o atitudine optimistă încurajându-te de una singură. Pregăteşte-te psihic pentru procesul de curăţenie. Acest lucru ajută la menţinerea nivelului de energie, precum şi la reducerea aspectelor negative, cum ar fi lipsa de chef. Nu subestima puterea unui „Eu pot!” spus cu voce tare şi convingător în faţa oglinzii. Poţi să te încurajezi preţ de cinci minute şi vei vedea pe cont propriu cât de bine îţi va prinde la elan şi moral.

 

3. Bucură-te de lucrurile mici

E o idee bună să începi cu lucrurile mărunte şi să laşi ce e mai greu de făcut la final. Poţi începe cu rearanjarea dulapurilor sau a vaselor în bucătărie. Dacă te aventurezi de la început la lucruri complicate, e foarte posibil să te enervezi şi să laşi totul baltă. Totodată, este foarte important să termini de făcut un lucru înainte de a te apuca de altul, altfel te vei simţi copleşită. Ţine minte regula paşilor mărunţi şi nu te ambala prea mult.

 

4. Ordonează-ţi spaţiul personal

Ar fi bine să începi curăţenia cu acele zone din casă pe care le foloseşti tu cel mai des. Lasă pe mai târziu camera copilului sau strânsul lucrurilor după partenerul tău. Altfel, îţi va fi uşor să renunţi la treabă punând totul pe seama faptului că este „dezastrul lor”, iar pe tine te priveşte mai puţin. Zonele tale de interes sunt strict responsabilitatea ta şi nu vei mai avea, astfel, o scuză să amâni problema.

 

5. Bucură-te că scapi de balast

Pregăteşte-ţi sacii de gunoi şi propune-ţi de la bun început să îi umpli! Vei avea nevoie de o atitudine „nemiloasă” pentru a te dispensa de cât mai multe obiecte, iar dacă, inevitabil, intervine atitudinea aceea de slăbiciune care îţi spune că, poate, la un moment dat vei refolosi câte ceva, spune-ţi că dacă urgenţa va fi stringentă, vei merge la primul magazin pentru a cumpăra din nou acest ceva sau îl vei împrumuta de la prieteni. Înainte de a păstra un articol anume, întreabă-te dacă te ajută cu adevărat şi ia o decizie. Cât mai nemiloasă!

 

6. Fii cât mai generoasă

Dacă mai sunt hăinuţe care i-au rămas mici copilului, jucării, încălţăminte, sau tu şi partenerul aveţi articole în condiţie bună pe care nu le mai purtaţi, ambalează-le într-o geantă separată şi trimite-le unei organizaţii care îi ajută pe oamenii nevoiaşi. Cum ai terminat de împachetat, închide geanta, pune-o în protbagajul maşinii şi du-o cât mai repede la destinaţie. Cu cât o ţii mai mult timp în casă, cu atât va colecta mai mult praf, dăunător atât ţie şi familiei tale, cât şi posibililor noi posesori.

 

7. Stabileşte deadline-uri şi respectă-le

Oferă-ţi un anumit timp în care să duci totul la bun sfârşit. Împarte-l pe zile şi ore pentru fiecare activitate în parte. Ţine-te de orar şi bifează cu un pix roşu pe hârtie fiecare lucru dus la bun sfârşit în timpul alocat. Ţine lista şi pixul roşu la îndemână pentru a bifa pe parcurs tot ce termini de finalizat. (Nu-i aşa că e plăcut să mai tai câte o sarcină de pe listă?)

 

8. Răsfaţă-te

Răsfaţă-te cu câte o pauză de cafea sau ceai, din când în când. Asigură-te, apoi, că vei reîncepe munca şi că după alte câteva ore îţi vei lua iarăşi o pauză.

 

9. Desparte-te temporar de o parte din lucruri

E posibil să fie nevoie să reorganizezi multe lucruri, câtorva chiar să le gaseşti o altă casă. Aici sunt acele lucruri pe care nu ai vrea să le arunci, şi nici să le donezi, dar pe care le foloseşti rar şi îţi ocupă prea mult spaţiu. Le poţi împacheta în cutii şi depozita în garaj, pe balcon, în pod.

 

10. Nu aduce obiecte în casă care nu au un rol clar

Asigură-te că toate lucrurile noi sunt puse într-un loc al lor cât mai repede. Nu amâna şi nu spune că nu ai timp să faci asta. Creează-ţi un obicei ca fiecare lucru să fie aranjat imediat la locul său. Atâta timp cât faci asta, sunt şanse ca încet-încet să diminuezi amploarea haosului în viitor.

 

Spor la treabă!

 

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație